گروه معماری هنرآنلاین: اگر شعار «اصل چیزی است که باقی می‌ماند» در معماری جدی تلقی شود، فضای ورودی اهمیت اساسی پیدا می‌کند. این فضای کوچک علاوه بر خوش‌آمدگویی به خانه می‌تواند چندین کارکرد دیگر نیز داشته باشد از جمله نگهداری اشیا، محل انتظار و مطالعه، تابلو نقاشی و محل دسترسی به بخش‌های دیگر. در نهایت، راه‌هایی متنوعی برای استفاده بهینه از این بخش خانه وجود دارد.

 در این گزارش سه دستورالعمل طراحی برای چیدمان اصولی را ارائه می‌دهیم که می‌تواند کمک شایانی به ایجاد جلوه‌ بصری خانه داشته باشد.

عناصر پشتیبان

 شاید ساده‌ترین راه برای طراحی ورودی خانه، استفاده از عناصر مختلف در فضا باشد.نیمکت، آینه، صندلی راحتی، بوفه، عکس و گیاه نمونه‌هایی هستند که کمک می‌کند این محیط شخصیت بیشتری پیدا کند. البته نباید فراموش کنیم که هر چقدر به زیبایی ظاهری ورودی خانه اهمیت می‌دهیم نباید از کاربردی بودن آن کم کنیم. بنابراین بسیار ضروری است که به حرکت در محیط نیز فکر کنیم تا مبلمان یا گیاهان مسیر عبور را سخت نکنند.

طراحی داخلی

نکته دیگر این است که به نحوه آویزان کردن تابلو یا آینه باید توجه شود، زیرا آن‌ها می‌توانند حس فضا را تغییر دهند و فضا را بزرگ‎تر نشان دهند یا آن را خوشایندتر کنند. علاوه بر این، فکر کردن به مبلمانی که می‌تواند بیش از یک کارکرد داشته باشد، مانند نیمکتی که می‌تواند کفش‌ها را زیر آن قرار دهید، ایده خوبی برای بهینه‌سازی فضا است.

طراحی داخلی

روشنایی کافی در ایجاد ورودی زیبا و کاربردی نقش اساسی دارد و با روش‌های مختلف نورپردازی، می‌توان با حجم اتاق بازی کرد و بر روی قسمت‌های زیبای آن تمرکز کرد. 

 

مواد و متریال دکوراسیون 

اگرچه در بسیاری از خانه‌ها راهروی ورودی به‌عنوان فضایی فراموش‌شده و بدون دیزاین دیده می‌شوند، ولی در برخی دیگر بر اساس رنگ یا متریالی که به‌ عنوان پوشش استفاده شده، فضایی زیبا و دلنشین ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده از تکسچرها یا تم تک رنگ متمایز از بقیه خانه، فضای ورودی را شاخص و منحصر به فرد جلوه می‌دهد که گاهی باعث حیرت مهمانان شود. البته می‌توان از رنگ‌های خنثی هم برای ورودی انتخاب و در کنار اکسسوری آن را تزئین کرد و به دیوار جان داد. 

طراحی داخلی

مبلمان ثابت و یکپارچه

حتی در یک پروژه پیچیده هم می‌توان مبلمان بزرگی مانند قفسه کتاب یا یک نیمکت در مقیاس بزرگ‌تر را تصور کرد که با کل فضا ترکیب شده و ارتباطی ساده بین فضای ورودی و سایر بخش‌های خانه ایجاد می‌کند. بنابراین در ترکیب فضاها، باید به استفاده از عناصر بنیادی تکسچر، رنگ‌ و نور که شفافیت و ارتباط بصری را به عنوان یک کل امکان‌پذیر می‌سازد، توجه ویژه‌ای کرد.

طراحی داخلی

طراحی داخلیصرف‌نظر از اندازه فضای ورودی، برای رسیدن به بهترین نتیجه باید خلاقیت، کاربرد و سادگی را جز اصول طراحی در نظر گرفت.