گروه معماری هنرآنلاین: علیرغم شروع یک موج همه‌گیری، تعدادی از پروژ‌های معماری که سال قبل به پایان نرسیدند یا با اختلال همراه بودند، امسال افتتاح خواهند شد. این پروژه‌ها مجموعه‌ای از ساختمان‌های آینده‌نگر هستند که توسط معماران بزرگی از جمله زاها حدید، بیارکه انگلس، دیوید آدجای، رم کولهاس، جین گنگ و ...طراحی شدند. 

در گزارش زیر به معرفی بعضی از این پروژه‌ها می‌پردازیم.

برج بروکلین 

این برج مسکونی توسط گروه معماری shop Architects هزار فوت بالاتر از مرکز شهر بروکلین قرار دارد که در اواخر سال جاری به بلندترین برج منطقه تبدیل خواهد شد. این ساختمان ۹۳ طبقه با ترکیبی خیره‌کننده از شیشه و برنز، به زودی میزبان ۵۵۰ آپارتمان و ۱۰۰ هزار فوت مربع فضای تجاری خواهد بود. برج بروکلین در واقع یک پروژه استفاده مجدد با مقیاس بزرگ‌تر است. این سازه با کاربری چند منظوره، بانک پس‌انداز معروف اوایل قرن بیستم Dime Savings Bank  را نیز در خود جای داده است. پایه این برج با سنگ مرمر سفید تزئین شده و در طبقات بالاتر به یک استیل ضدزنگ مشکی، برنز و مس تبدیل خواهد شد. از هر زاویه‌ برج می‌تواند نمای خارجی، شکل هندسی، رنگ و بافت خود را با استفاده از عناصر استوانه‌ای و مثلثی شکل که در یک ترکیب عمودی بین پنل‌های شیشه‌ای بزرگ قرار گرفته به نمایش بگذارد. 

پروژههای معماری 2022

خانه ادیان ابراهیمی

خانه ادیان ابراهیمی، مجتمعی بین‌ ادیانی در جزیره سعدیات در ابوظبی با الهام از سند برادری بشر در سال ۲۰۱۹ احداث شده است. معماران این اثر را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا اقوامی از سه مذهب متفاوت را گردهم آورند که البته این کار از طریق احداث یک مسجد، کنیسه و کلیسا محقق خواهد شد. پاویونی بسیار بزرگ در این مکان احداث شده که قرار است در آن مردمی از سه دین مسلمان، یهودی و مسیحی به برقراری تعامل صلح‌آمیز با یکدیگر بپردازند. تقویت گفتگوی بین دینی و ترویج ارزش‌هایی مثل همزیستی مسالمت‌آمیز از جمله اهداف ساخت این بنا در ابوظبی عنوان شده است. معمار مشهور بریتانیایی دیوید ادجای طراحی این بنا را انجام داده است.

پروژههای معماری 2022

مرکز هنرهای نمایشی تایپه

مرکز هنرهای نمایشی تایپه توسط معماران شرکت بین‌المللی OMA طراحی شده است. بر اساس پیش‌بینی منتقدان این بنا یکی از بهترین آثار معماری سال ۲۰۲۲ خواهد بود. این سازه با ۶۳۵هزار فوت مربع مساحت، دارای سه سالن تئاتر است که به شکل مستقل از هم کار می‌کنند و کاربری نسبتاً متفاوتی نیز دارند. در هر مرکز، تالاری بزرگ برای سخنرانی، یک سالن تئاتر با اندازه متوسط و جعبه سیاه کوچکی وجود دارد که برای ذخیره اطلاعات مهم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دو تا از فضاهای اجرا نیز با هم ترکیب شده و یک مرکز ۲۳۰۰ صندلی را تشکیل می‌دهند. معماران شرکت OMA مدعی شده‌اند که مرکز هنرهای نمایشی تایپه متفاوت با انواع قدیمی آن در سراسر کشور تایوان خواهد بود و نیازهای بیشتری از کاربران را برآورده خواهد کرد. این پروژه تابستان امسال افتتاح خواهد شد.

پروژههای معماری 2022

موزه هنرهای زیبای آرکانزاس 

موزه هنرهای زیبا آرکانزاس که انتظار می‌رود در پاییز امسال افتتاح شود، جلوه‌های معماری را به پایتخت ایالت لیتل راک می‌افزاید. این پروژه توسط استودیو گنگ مستقر در شیکاگو با معماری منظر توسط SCAPE طراحی شده است، این پروژه با هدف یکپارچه سازی محوطه ۱۳ هکتاری آن چیزی که قبلا به عنوان مرکز هنری آرکانزاس شناخته می‌شد، ساخته شده است. ساختمان جدید ۱۳۳هزار فوت مربعی که توسط یک سقف بتنی تاشو طراحی شده، دارای مجموعه‌ای از غرفه‌های منحنی است که سازه‌های موجود را به هم متصل می‌کند. برخی از آنها به دهه ۱۹۳۰ مربوط می‌شوند و در حال بازسازی هستند. این عمارت علاوه بر گالری‌های هنری گسترده، مدرسه هنری ویندگیت و فضاهای نمایشی انعطاف‌پذیر را در خود جای خواهد داد.

پروژههای معماری 2022

دفتر مرکزی و کارخانه بطری‌سازی جدید San Pellegrino 

این کارخانه در شمال ایتالیا که به «کارخانه آینده» معروف است با طراحی خیره‌کننده معمار دانمارکی بیارکه انگلس طراحی شده است. این مجموعه ۱۸۰هزار فوت مربعی، دارای جزئیات معماری کلاسیک ایتالیایی مانند طاق‌ها، رواق‌ها و میدان است.

پروژههای معماری 2022

موزه هنر اورنج کانتی

 این موزه آوانگارد توسط معمار برنده جایزه پریتزکر، تام ماین، موسس شرکت معماری مورفوسیس، اوایل اکتبر افتتاح خواهد شد. موزه جدید هنر اورنج کانتی که در محوطه مرکز هنرهای سگستروم(Segerstrom) قرار دارد، در واقع ایده یک پلکان عمومی بزرگ را به کالیفرنیای جنوبی می آورد. ساختمان سفید سفالی با وسعت ۵۳هزار فوت مربع، دارای فضاهای گالری منعطف است که برای نمایش انواع رسانه‌ها طراحی شده و یک تراس روی پشت بام که تقریبا ۳/۴ از فضای سازه را پوشش می‌دهد، برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله  یک باغ مجسمه و نمایش فیلم.

پروژههای معماری 2022

نگارخانه نیوساوت ولز

خلاقان شرکت معماری ژاپنی سانا در حال افزودن بخش جدیدی به نگارخانه نیوساوت ولز در سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا هستند و مدعی شده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۲ از آن بهره‌برداری خواهند کرد. این سازه که اولین پروژه سانا در استرالیا به‌شمار می‌رود، تحولات زیادی در موزه اصلی شهر به وجود خواهد آورد ضمن اینکه فضای آن را از طریق یک باغ هنری عمومی به بندر سیدنی پیوند خواهد داد. این پروژه ۵۴۰ میلیون دلاری که مشرف به بندر سیدنی است، تضاد مدرنی را با خانه نئوکلاسیک موجود در قرن ۱۹ ارائه می‌کند،. این ساختمان جدید با نوع نوکلاسیک به جا مانده از قرن نوزدهم آن تفاوت‌های زیادی خواهد داشت و نور، شفافیت و فضای باز سراسر سازه را فرا خواهد گرفت.

پروژههای معماری 2022

بانک ملی بغداد 

بانک ملی بغداد تنها ساختمانی است که توسط معمار فقید بریتانیایی-عراقی زاها حدید در کشورش طراحی شده است، این برج ۵۶۰ فوتی قرار است امسال در سواحل رودخانه دجله افتتاح شود. این بلندمرتبه که نمادی از «استحکام، ثبات و پایداری» مؤسسه مالی است و آغازگر دوره جدیدی برای کشور جنگ زده خاورمیانه است، از شیشه‌های مقاوم در برابر انفجار و بتن مسلح تشکیل شده است.

پروژههای معماری 2022

برج رزوود سائوپائولو

ژان نوول، معمار پرآوازه فرانسوی در سال ۲۰۱۶ از طراحی پروژه خود به نام برج رزوود در سائوپائولو، بزرگترین شهر برزیل رونمایی کرد. این ساختمان ۲۲ طبقه در نزدیکی معروف‌ترین خیابان شهر به نام پائولیستا واقع شده است و به همین دلیل از ارزشی دوچندان در میان ساکنان سائوپائولو برخوردار خواهد شد. آسمان خراش رزوود بخشی از منطقه Cidade Matarazzo به‌شمار می‌رود که بناهای تاریخی زیادی را در بر گرفته است و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود از اهمیت زیادی در میان گردشگران بین‌المللی نیز برخوردار شود. برج جدید نووال، علاوه بر واحدهای مسکونی، یک هتل را نیز در بر خواهد گرفت و نمای آن با الهام از چشم‌انداز محیط اطراف طراحی خواهد شد.

برج

خانه‌های پرینتر سه بعدی 

معماران شرکت دانمارکی بیارکه اینگلس که با نام گروه بیگ نیز در سراسر جهان شناخته شده است تاکنون پروژه‌های معماری شگفت‌انگیزی در نقاط مختلف دنیا پیاده کرده است، با این حال، اخیراً به احداث بزرگترین پروژه سازه‌های پرینتر سه بعدی در اتریش پرداخته‌اند. این پروژه در مراحل پایانی احداث منطقه‌ای کوچک، متشکل از ۱۰۰ خانه ساخته شده با این تکنولوژی است که از نوآوری‌ها، نرم‌افزارها و مواد پیشرفته برای این کار بهره گرفته است. ایده ایجاد این پروژه در پی کمبود نیروی انسانی و همچنین مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌های مسکونی شکل گرفت. معماران از ساخت خانه‌های مسکونی به این روش برای خانواده‌های آمریکایی مقیم در اتریش خبر دادند.

خانه پرینتر سه بعدی

پروژه دره آمستردام

پروژه "دره" یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های سبز هلند، واقع در کلان‌شهر آمستردام به‌شمار می‌رود که توسط معماران شرکت MVRDV روتردامی طراحی شده است. بالکن‌های سنگی آسمان‌خراش‌های این پروژه، سراسر پوشیده از گل‌ها و گیاهانی بومی است در حالی که پنجره‌های سازه‌ها نیز ظاهری برآمده دارد و نمایی دره ‌مانند در فضا ایجاد کرده است. این پروژه اعجاب‌انگیز، واحدهای مسکونی، فروشگاه‌های متعدد، نهادهای فرهنگی و یک مرکز خلاقیت بزرگ را در برگرفته است.

برج آمستردام