گروه معماری هنرآنلاین:  بیمارستان دوستی در بنگلادش توسط استودیوی معماری کاشف چودوری طراحی شده است. این ساختمان به عنوان بهترین ساختمان جهان برنده جایزه بین‌المللی ریبا ۲۰۲۱ انتخاب شد که هر دو سال یک‌بار به پروژه‌ای ‌که دنیا را تغییر می‌دهد و تأثیر مثبتی بر جامعه اطراف خود می‌گذارد، تعلق می‌گیرد.

استودیو معماری کاشف چودوری طراح بیمارستان دوستی است؛ یک موسسه پزشکی کم‌هزینه در بنگال، جنوب غربی بنگلادش که مراقبت‌های بهداشتی را به هزاران نفر از مردم منطقه ارائه می‌دهد. این بیمارستان روی یک چشم‌انداز ویران از طبیعت ساخته شده که چند سال پیش قربانی یک توفان شدید شد. معماری بیمارستان از منظره رودخانه بنگال الهام گرفته و با محیط اطراف ترکیب شده است.

در طراحی این بنا از بازی نور، سایه و باد استفاده شده است. مجموعه‌ای از حیاط‌ها به تهویه طبیعی این بیمارستان کمک می‌کند، در حالی که فضاهای حساس‌تر مانند اتاق‌های عمل در سایه باد قرار می‌گیرند و توسط راهروها و طاق‌های دولایه محافظت می‌شوند و از آنها در برابر آفتاب استوایی محافظت می‌کنند. نفوذ نور مستقیم خورشید به تمام بخش‌ها و اتاق‌های مشاوره کاملا متعادل است. 

همچنین برای افزایش طول عمر بنا از آجر محلی جای مواد زودگذر با نگهداری زیاد مانند بامبو یا گل استفاده شده است. اطراف بیمارستان مانند بسیاری از مناطق جنوبی‌ترین قسمت‌های دلتا، خاک و آب زیرزمینی به دلیل میزان شوری غیر قابل استفاده باقی می‌ماند که در طراحی این سازه از آن استفاده شده است. یک کانال زیگزاگی و کم‌عمق بیماران بستری و سرپایی را از هم جدا و همزمان به خنک شدن ساختمان کمک می‌کند.

در دو طرف این حوضچه آب دو مخزن بزرگ برای جمع آوری آب باران وجود دارد که برای استفاده در بیمارستان ذخیره و برداشت می‌شود و از غرقاب شدن در محل جلوگیری می کند. مکان‌های مخصوصی نیز برای استراحت بیماران و بازدیدکنندگان فراهم شده است.