گروه معماری هنرآنلاین: استودیو معماری اکولوژیک یک غرفه بازی برای کودکان با عنوان «حباب‌ هوا» در لهستان طراحی کرده است. این سازه از جلبک‌ در بیوراکتورهای خورشیدی برای حذف دی‌اکسیدکربن و آلاینده‌های موجود در هوا استفاده می‌کند.

طراحان این گروه معماری ادعا می‌کنند که ۵۲ بیوراکتور نصب شده در اطراف محیط سازه می‌توانند کل حجم هوای داخل غرفه را هر روز تصفیه کنند تا سطح آلودگی را در چارچوب دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی نگه دارد.

این غرفه بازی در خارج از مرکز علمی کوپرنیک در ورشو  یکی از آلوده‌ترین شهرهای اروپا ساخته شده و علت انتخاب این منطقه توسط گروه معماری اکولوژیک همین مسئله بوده است.

جلبک‌های موجود در بیوراکتورها با فتوسنتز دی‌اکسیدکربن را به کربن که برای رشدشان به آن احتیاج دارند، تبدیل و اکسیژن را در داخل استوانه آزاد می‌کند. این جلبک آلاینده های جوی را نیز جذب می‌کند.

به گفته معماران استودیو اکولوژیک،جلبک‌ها باید هر هفته برداشت شوند، در حالی که نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی بیوراکتورها تجدیدپذیر  است.

این ۵۲ بیوراکتورهای شیشه‌ای در مجموع حاوی ۴۶۸ لیتر جلبک کلرلا سبز زنده دارند. به گفته  طراحان، پرورش جلبک به این میزان می‌تواند ۲۰۰ لیتر هوای آلوده را در یک دقیقه فیلتر کند. به عبارت دیگر، جلبک‌ها می‌توانند تمام هوای داخل ساختار ۲۸۳ متر مکعبی را در یک دوره ۲۴ ساعته تصفیه کنند. 

کلودیا پاسکور، یکی از بنیان‌گذاران گروه معماری اکولوژیک، گفته است: «این زمین بازی به دو منبع انرژی نیاز دارد انرژی خورشیدی و انگیزه غریزی کودکان برای کشف و بازی. ما می‌خواستیم نوع جدیدی از زمین بازی ایجاد کنیم که در عین سرگرم کننده بودن برای بچه‎‌ها، ایمن و آموزشی باشد. ما می‌خواستیم قدرت بازی را به سمت ایجاد تغییرات اجتماعی و زیست محیطی معنادار در شهرهای‌مان هدایت کنیم. ارتباط بین کیفیت هوای شهری، سلامت تنفسی و رفاه عمومی در طول همه‌گیری بیش از پیش آشکار شده و اکنون یک عامل حیاتی به ویژه برای کودکان در دنیای پس از کرونا به شمار می‌رود.»

انرژی خورشیدی باعث فتوسنتز می‌شود در نتیجه جلبک‌ها هوا را تصفیه می‌کنند، در حالی که بازی کودکان سبب فعال شدن ماشین‌آلاتی می‌شود که که مایع را از طریق بیوراکتورها به حرکت در می‌آورد.

این محیط برای کلاس درس در فضای باز نیز مناسب است، زیرا حباب‌های بیوراکتورها نویزهای سفید آرامش‌بخشی ایجاد می‌کنند مانع انتقال سر وصداهای دیگر می‌شود.

در کنار این اینستالیشن، مرکز علمی کوپرنیک میزبان نمایشگاهی برای کودکان است که در آن درباره نحوه عملکرد «حباب هوا» توضیح می‌دهد.