گروه معماری هنرآنلاین: همان طور که رنگ‌های یک نقاشی یا عکس انتزاعی می‌تواند حال و هوای خاصی ایجاد کند، رنگ‌های یک ساختمان یا اتاق نیز می‌توانند عمیقاً بر احساس افرادی که از آن استفاده می‌کنند تأثیر بگذارد. از نظر فیزیولوژیکی، مطالعات نشان داده‌ که نور آبی تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد و مردم را هوشیار و یا حتی در شب بیدار نگه می‌دارد.

از نظر روان‌شناختی، افراد به دلیل نمادهای فرهنگی و تجربیات زیستی، رنگ‌های خاص را با احساسات خاصی مرتبط می‌کنند مثلا ممکن است بعضی مردم رنگ قرمز را به خاطر ارتباط با خون آن تهدیدکننده و یا ترسناک بدانند.

در مجموع، نحوه رنگ‌آمیزی ساختمان می‌تواند تأثیرات پیچیده‌ای بر احساس کاربران خود داشته باشد و بسته به رنگ‌بندی آن می‌تواند به روش‌های بسیار متفاوتی دیده شود. درگزارش زیر، اثرات متفاوت آن‌ها را در فضای معماری ارزیابی می‌کنیم.

سبز

 یکی دیگر از رنگ‌های غیرمعمول برای معماری، رنگ سبز به ویژه سبز زمردی یا سبز پاستلی است. رنگ سبز رنگ شفابخش، بسیار تسکین دهنده و آرامش‌بخش تعریف شده. به همین دلیل معمولاً در کلینیک‌های پزشکی و سالن‌های انتظار از رنگ سبز استفاده می‌شود. حتی در استودیوهای تلویزیونی مهمانان در «اتاق سبز» منتظر می‌مانند تا استرس ناشی از پخش زنده را از بین ببرند. علاوه بر آرامش، رنگ سبز اغلب با مفهوم عبور مرتبط است و در چراغ‌های راهنما و اینفوگرافیک‌ها دیده می‌شود. این رنگ موجب آزادسازی اندورفین در بدن می‌شود. به همین دلیل است که فضاهای مطالعه اغلب به رنگ سبز هستند تا انگیزه، خلاقیت و تخیل را تحریک کنند. در فضای بیرونی، دیوارهای سبز و بام های سبز هر دو نشان دهنده پایداری و گرمای دوستانه است. رنگ سبز در دکوراسیون باعث بهتر شدن خلق و خو و رها شدن از  انرژی های منفی می‌شود و در عین حال باعث تعادل و هارمونی در فضاهای مدرن می‌شود.

sabz

نارنجی

استفاده معماری از رنگ نارنجی اگرچه غیرمعمول است اما می‌تواند فضاهای آرامش بخش، نورانی و دوستانه ایجاد کند. فضاهای نارنجی گرچه کمتر از قرمز خودنمایی می‌کنند اما همچنان روشن و سرگرم کننده هستند و استفاده زیاد از آن هم ریسک کمتری دارد.

narenji

قرمز

قرمز بسته به طیف رنگش هیجان، شور یا گرما را بیان می‌کند، اما می‌تواند با ترس یا خطر نیز همراه باشد. نحوه استفاده از رنگ و نحوه چیدمان فضا می‌تواند نحوه درک دقیق آن را تعیین کند. رنگ‌های قرمز تیره‌تر و مایل به قهوه‌ای ممکن است تند و فریبنده باشند، در حالی که رنگ‌های قرمز روشن دوستانه و چشم‌نواز به نظر می‌رسند. اگر به طور کامل از رنگ قرمز در معماری یا طراحی استفاده شود ممکن است حس تحمیل‌کنندگی برای فرد ایجاد کند، اما اگر در کنار رنگ‌های دیگر استفاده شود، می‌تواند یک تجربه محیطی منحصر به فرد ایجاد کند. استفاده از این رنگ در فضاهایی با رنگ‌های خنثی‌تر می‌تواند روش بسیار موثری برای جلب توجه افراد به اشیاء یا عناصر خاص باشد.

ghermez

زرد

رنگ زرد شادی، هیجان و تحرک ذهنی را ایجاد می‌کند و می‌تواند هم در تمام طول یک فضا و هم برای برجسته کردن عناصر خاص استفاده شود. این رنگ به دلیل ایجاد ارتباطات دوستانه، معمولاً در فضاهای مختص کودکان مانند مهدکودک‌ها استفاده می‌شود. درخشندگی رنگ زرد باعث می‌شود هر فضای خاکستری یا تیره سرزنده به نظر برسد. انتخاب زنگ زرد در کنار یک ترکیب رنگی ویژه به سادگی می‌تواند ظاهر مدرن و خاصی به فضای دکوراسیون داخلی ببخشد.

zard

آبی

رنگ آبی، آرام بخش، باوقار و ایمن است. رنگ آبی در سقف ساختمان‌ها به آسمان اشاره دارد. البته از این رنگ در ستون‌ها یا مبلمان‌های شهری به عنوان یک رنگ اصلی در معماری استفاده می‌شود. به طور کل باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک‌تری دارند و برخی از آنها سردتر هستند. در پژوهش‌ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می‌دهد. آبی رنگی است که  طرفدارن بیشماری در جهان دارد که همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد. نصب نور آبی بیشتر در فضاهای بیرونی دیده می‌شود.

abi

بنفش

بنفش مانند رنگ آبی،  لطیف و آرامش‌بخش  است و به دلیل منحصر به فرد بودن می توانند تأثیر ماندگاری ایجاد کند. روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون باعث ایجاد خلاقیت در فضا نیز می‌شود به همین دلیل در محیط های کاری و آموزشی بسیار موثر است. همچنین برای افزایش خلاقیت کودکان، می‌توان از این رنگ در اتاق بازی کودکان، کلاس‌های آمورشی و اتاق نوجوانان استفاده کرد. رنگ بنفش ترکیبی از آبی آرام و قرمز مهیج است. این رنگ می‌تواند حس عجیب و در عین حال زیبایی به اتاق‌های مختلف خانه القا کند. بنفش بسته به میزان تناژ و سایه‌های مختلف می‌تواند نمایشی آرام در یک فضای دکوراسیون و معماری داخلی داشته باشد. این رنگ سلطنتی می‌تواند یک فضای درام با یک معماری غنی را به نمایش بگذارد. همچنین در روانشناسی رنگ بنفش از این رنگ تحت عنوان یک رنگ برای ایجاد فضایی مدرن برای طراحی معماری و دکوراسیون داخلی یاد می‌شود.

banafsh

رنگ سفید

دیوارهای سفید یکی از رایج‌ترین ویژگی های معماری مدرن  به حساب می‌آید. در دیوارهای بیرونی، آنها برای ایجاد سایه‌های چشمگیر، نماهای صاف و بکر مناسب هستند، در حالی که دیوارهای سفید داخلی می‌توانند احساس آرامش اما هوشیاری را در کاربران ایجاد کنند. سقف‌ها و دیوارهای سفید نیز به انتشار نور کمک می‌کند و فضاهای داخلی روشن‌تر به نظر می‌رسد. به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش‌های اصلی، آن مکان را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده‌آلی است. اما دیوار یک‌دست سفید، خنثی و کسل‌کننده است.

sefid