گروه معماری هنرآنلاین: پاویون امارات در اکسپو ۲۰۲۰ دبی توسط سانتیاگو کالاتراوا معمار اسپانیایی در زمینی به مساحت ۵۰۰هکتار  در منطقه فرصت طراحی شده است. طرح این بنا از شاهین نماد کشور امارات الهام گرفته شده که ارتباط بین قبایل را نشان داده و هویت ملی متمایز امارات را به نمایش می‌گذارد.

این سازه چهار طبقه با ۲۸ بال فیبر کربنی پوشانده شده که می‌توانند در عرض حدود سه دقیقه به طور کامل باز شوند تا صفحه‌های خورشیدی داخلی نمایان شوند. بال‌ها می‌توانند خود را در وضعیت ۱۱۰ تا ۱۲۵ درجه قرار دهند تا نور خورشید را بهتر جذب کنند و انرژی تولید شده را به شبکه اصلی برق ارسال کنند. با توجه به ‌اندازه و وزن بزرگ بال‌ها، آن‌ها با استفاده از قدرت سه سیلندر هیدرولیک حرکت می‌کنند. از نظر مکانیزم ۴۶ محرک هیدرولیکی به کمک پیستون چرخش بال‌ها را فعال می‌کند. هنگام بسته شدن بال‌ها، بنا از طوفان، باران و شن محافظت شده و هنگام باز شدن از نور خورشید استفاده می‌کند.

این غرفه با مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع، بزرگ‌ترین غرفه اکسپو است و از هر طرف توسط مناطق محوطه‌سازی شده با گیاهان احاطه شده است. این گیاهان شامل ۸۰ درخت و ۵۶۰۰ گیاه که ۲۳۵۰ گونه از آن‌ها برای این کشور اهمیت فرهنگی دارد.

کالاتراوا گفته است: «از آنجایی‌که اکسپو ۲۰۲۰ در منطقه‌ای بسیار گرم برگزار می‌شود، مهم بود که ما محیطی خنک و آرام ایجاد کنیم تا به بازدیدکنندگان از نور خورشید پناه بدهیم. ما توانستیم این کار را با ترکیب استخرهای آبی بزرگ و درختانی که به‌طور طبیعی هوا را خنک می‌کنند، ایجاد سایه و کاهش گرمای منعکس‌شده انجام دهیم و این فضا را به پناهگاهی غرق‌شده در برابر قرار گرفتن در معرض مستقیم شرایط آب و هوایی شدید تبدیل می‌کند.»

این ساختمان دارای حرکت و پویایی است و طبق اصول معماری بیونیک و تکنولوژی پیشرفته طراحی شده و هم زمان نوآوری را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از ویژگی های معماری در این سازه، نورگیر Oculus است که در سقف غرفه در ارتفاع ۲۷.۸ متری قرار گرفته و لگو اکسپو ۲۰۲۰ را منعکس می‌کند .این نورگیر علاوه بر تامین نور طبیعی غرفه، با  توری‌هایی احاطه شده که در صورت وقوع آتش سوزی تصادفی باز می‌شوند.

ساختمان شبیه یک چادر بادیه‌نشین سنتی طراحی شده است. این پاویون به رنگ سفید درخشان است که نمادی از طراحی‌های کالاتروا شده که سطوح یکپارچه و بدون جزئیات را به نمایش می‌گذارد. در مرکز غرفه نیز فضایی شبیه به کره دیده می‌شود که یک سالن نمایش ۲۰۰ نفره را با یک سکوی بالابر در خود جای داده که تماشاگران را در بین طبقات جابجا می‌کند.

پاویون امارت گواهی پلاتینیوم LEED را که بالاترین رتبه در سیستم رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز در جهان است را نیز دریافت کرد. کالاتراوا این رویداد را فرصتی برای معماران می‌بیند تا راه‌حل‌های جدیدی را برای چالش‌های جهانی مطرح کنند.

این سازه غرفه مانند چندین سازه دیگر، پس از پایان نمایشگاه در مارس ۲۰۲۲ برای مصارف فرهنگی تغییر کاربری خواهد داد

 اکسپو ۲۰۲۰ دوبی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ میزبان بازدیدکنندگان است.