گروه معماری هنرآنلاین: پروژه ساخت شهر شناور با حمایت سازمان ملل متحد بعنوان یکی از روش‌های مهار بالا آمدن سطح دریاها انجام می‌شود. این شهر شناور در ساحل شهر بوسان تا سال ۲۰۲۵ ساخته می‌شود تا یک شیوه جدید زندگی در میان تغییرات اقلیمی را رقم بزند.

 هفته گذشته، دولت کره قراردادی را برای ساخت این شهر شناور با شرکت Oceanix که توسط گروه معماری بیارکه اینگلس تأسیس شده، امضا کرد. این شهر شناور از چندین جزیره تشکیل شده که علاوه بر مقاوم بودن در برابر سیل و طوفان همراه با بالا آمدن آب دریا بالا می‌آیند.

ساخت این شهر شناور در مساحتی بیش از ۷۵ هکتار با جمعیت اولیه ۱۰۰۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده و انتظار می‌رود هزینه آن در حدود ۲۰۰ میلیون دلار باشد. طراحان این پروژه امیدوارند بتوانند شهر‌های شناوری ایجاد کنند که بتواند از طریق انرژی خورشیدی، غذا و آب شیرین خود را تأمین کند.

یکی از بنیانگذاران شرکت Oceanix گفته است:«بوسان بهترین مکان برای ساخت نمونه اولیه شهر شناور بود چون این شهر یکی از شلوغ ترین بندرهای جهان است و سازندگان و مهندسان محلی تجربه ساخت و ساز در کنار آب را دارند. این ایده برای همه شهرهای ساحلی در سراسر جهان و همه جوامع ساحلی که با چالش افزایش سطح دریا مواجه هستند مفید خواهد بود. شرکت ما در حال مذاکره با حداقل ۱۰ دولت برای ساخت شهرهای شناور بیشتر است.»

شهر‌های بندرگاهی مانند بوسان به ‌ویژه در برابر بالا آمدن آب دریا‌ها بر اثر گرم شدن زمین آسیب‌پذیرند. سازندگان امیدوارند که شهر شناور بتواند در برابر بلایای طبیعی مقاومت کند چون بخش‌هایی از شهر شناور به کف دریا متصل می‌شوند.

دانشمندان برآورد می‌کنند که تا سال ۲۱۰۰ آب دریا‌ها تا حدود یک متر بالا خواهد آمد که بر زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که در شهر‌های ساحلی زندگی می‌کنند اثر خواهد گذاشت. بنابراین کشورها در پی بهبود روش‌های پایدار زندگی در شهرها هستند.

241121-Korea-floating-under-water