گروه معماری هنرآنلاین: چه مهدکودک و چه پردیس دانشگاهی، فضاهایی که در آن یاد می‌گیریم مستقیماً بر نحوه چگونگی جذب دانش تأثیر می‌گذارد. در نتیجه معماران می‌توانند با مطالعه الگوی رفتاری افراد و توجه به جزییات و ویژگی‌های محیطی موثر، سبب بهبود رشد ذهنی، عاطفی، اجتماعی و افزایش بازده آموزشی گردند.

در گزارش زیر ۱۰ مدرسه و ساختمان آموزشی سال ۲۰۲۱که توسط سایت معماری دیزاین بوم انتخاب شده را بررسی می‌کنیم. طراحی این ساختمان‌ها نشان می‌دهند چگونه معماری می‌تواند تمرکز را افزایش دهد، خلاقیت را تحریک  و تخیل را برانگیزد.

مجتمع آموزشی در چین

این مجتمع آموزشی در شانگهای چین با معماری باز از ۱۳ساختمان منحصر به فرد تشکیل شده است. با توجه به این که این مدرسه  برای ۲۰۰۰ دانش‌آموز از ۳ تا ۱۵ سال طراحی شده، معماران به دنبال ساخت سازه‌ای بودند که دانش آموزان را از مدل یکنواخت مدارس دور کنند و در عین حال نیازهای آموزشی آن‌ها را به صورت مدرن در اختیارشان قرار دهند. دانش آموزان با دهکده‌ای از ساختمان‌های کوچک با چشم اندازهای منحصر به فرد روبه رو می‌شوند.

مدارس برتر 2021

مدرسه سبز بالی  

این پروژه توسط تیم IBUKU  در اندونزی طراحی شده است. بامبو با رشد سریع در طاق‌هایی به ارتفاع ۱۴ متر خم می‌شود تا سقف منحنی دوگانه ورزشگاه در مدرسه سبز بالی را تشکیل دهند که برای استفاده از حداقل مواد و در عین حال حداکثر فضای کف طراحی شده است. منافذ در راس سایبان به هوای گرم اجازه خروج می‌دهند در حالی که دهانه‌های اطراف پایه تهویه طبیعی را فراهم  و نیاز به تهویه هوا را در آب و هوای گرمسیری جزیره از بین می‌برند.

مدارس برتر 2021

مدرسه دخترانه راجکوماری در هند

با هدف ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، سازمان غیرانتفاعیCITTA و معماران دیانا کلوگ برای ساخت یک مدرسه دخترانه در قلب بیابان راجستان هند با هم همکاری کردند. این مرکز آموزشی از یک مدرسه دخترانه، تعاونی زنان و یک فضای نمایشگاهی و هنری تشکیل شده است. مدرسه بیضوی اولین ساختاری از این مجموعه است که تکمیل شده و میزبان ۴۰۰ دانش آموز از مهدکودک تا کلاس دهم است که علاوه بر مهارت‌های سوادآموزی، روش‌های سنتی و بومی صنعتی منطقه را آموزش می‌دهد.

مدارس برتر 2021

مدرسه تیانجین جویلیارد در چین

مدرسه رودخانه تیانجین جولیارد در چین  توسط DILLER SCOFIDIO و  RENFRO طراحی شده است. چهار غرفه فولادی و بتونی که توسط پل‌های شیشه‌ای به هم متصل شده‌اند. این موسسه هنرهای نمایشی در زمینی به مساحت ۳۲۵۰۰ مترمربعی با ترکیبی از فضاهای عملکردی- آموزشی ساخته شده است. چهار غرفه تشکیل دهنده مدرسه تیانجین جولیارد شامل سالن کنسرت ۶۹۰ نفره ، سالن رسیتال ۲۹۹ نفره و تئاتر  ۲۲۵ نفره در کنار دفاتر و فضاهای تمرین دیده می‌شود.

مدارس برتر 2021

مهدکودک چوبی اطریش

 مهدکودک با پالت چوبی، نمای ساده و سوراخ دار ساخته شده که فضایی منحصر به فرد از معماری معاصر را به نمایش می‌گذارد. فضای بیرونی شامل یک حیاط بزرگ، همراه با زمین بازی برای تشویق کودکان و خانواده‌ها به گذراندن وقت در فضای باز، به شکلی مدبرانه طراحی شده است.

مدارس برتر 2021

پردیس فناوری و اطلاعات در کنیا

پردیس فناوری و اطلاعات  در دو سطح با برج های تهویه بلندی پوشیده که به طور طبیعی فضای داخلی آن را خنک می‌کند و در عین حال یک نقطه عطف در اطراف ایجاد می‌کند. این مرکز از سنگ معدن محلی با پوشش گچ  توسط گروه معماری kéré طراحی شده است. این مرکز به چالش مبرم بیکاری جوانان در منطقه پاسخ می‌دهد. آموزش‌هایی در سطوح بالا و دسترسی به فرصت‌های شغلی بین المللی را ارائه می‌دهد و به کارآفرینان جوان اجازه می دهد بدون نیاز به ترک محل زندگی خود به شکل حرفه‌ای کار کنند.

مدارس برتر 2021

مدرسه حقوق در استرالیا

وودز بگت،معمار، ساختمان دانشگاهی را برای دانشکده حقوق ملبورن تکمیل کرد. این سازه به صورت دو قطعه متمایز و یک حجم مارپیچی ملایم با روکش روی طراحی شده و برج از بتن فلوت و پنجره‌هایی با نوار عمودی ساخته شده است. این مرکز آموزشی دارای سالن سخنرانی و آمفی‌تئاتر، اتاق‌های مطالعه، بخش‌های فناوری، و کلاس‌هایی برای کار گروهی است. در امتداد طبقه همکف، یک باغ سلامتی که با گیاهان بومی ادغام شده، دیده می‌شود. همچنین  یک باغ زمستانی در طبقه پنجم با یک دیوار سبز عمودی بزرگ و لوورهای شیشه‌ای میزبان دانشجویان است تا مکانی برای استراحت داشته باشند. ساختمان جدید بعنوان نماد منطقه معرفی می‌شود.

مدارس برتر 2021

مهد کودک ZILING CHANGXING در چین

گروه معماری  X+LIVING اخیراً از یک مهدکودک جدید در هوژو چین رونمایی کرده است که به ایده موزه‌ای اشاره دارد که مفهوم دانستن را با دیدن تفسیر می‌کند. این مهدکودک با وسعت ۱۲۸۰۰ متر مربع، قصد دارد آموزش را به اصل خود بازگرداند و در تلاش است تا بستری برای رشد طبیعی، مستقل و آزاد کودکان ایجاد کند. طراحان برای ایجاد فضایی رویایی برای کودکان از خطوط گرد استفاده کردند که شکل نرم ابرها را در فضا به تصویر بکشند. طراحی‌های مختلفی در استخر و سالن‌های مختلف دیده می‌شود که با رنگ‌های پاستلی حس تخیل کودکان را تحریک می‌کند. در سالن، صندلی‌ها با طیف رنگ‌های مختلف فضا را جذاب‌تر کرده است.

کودکان از طریق لابی مورد استقبال قرار می‌گیرند که دارای یک نوار نور کهکشانی است که شش لامپ ستاره مانند را احاطه کرده که رمز و راز نجوم را به یاد می‌آورد. در واقع از بچه‌ها دعوت می‌شود تا وسعت جهان را در لابی درک کنند، در حالی که دیوارهای سفید برای نمایش اطلاعات مربوط به مدرسه طراحی شده است.

مدارس برتر 2021

مدرسه ابتدایی TERAKOYA در اوگاندا

این مدرسه ابتدایی توسط معماران زمین در حاشیه پایتخت اوگاندا طراحی شده است. مدرسه تراکویا با کلاس‌های درس جدید گسترش پیدا کرده و می‌تواند طیفی از سنین، سطوح علمی و پیشینه‌های خانوادگی را در خود جای دهد. نه فقط کلاس‌های درس سنتی، بلکه فعالیت‌های مختلفی مانند رقص و موسیقی، آموزش‌های حرفه‌ای و مشاوره در آن صورت می‌گیرد. معماران ۲۳ واحد مربع شکل را در زمین ۱۵۷۰ متر مربعی ساخته‌اند. همه ماژول ها با سقف‌های دو شیب‌دار پوشیده شده که زاویه‌دار هستند تا کلاس‌ها دارای نور طبیعی باشند و اجازه دهند آب باران در ناودان‌ها تخلیه شود و سپس در زیرزمین جمع آوری و ذخیره می‌شود که توسط یک پمپ برای تامین آب خانگی ساکنان محلی از آن استفاده می‌شود.

مدارس برتر 2021

آکادمی هنر چین

گروه معماری FCJZ  چند بخش جدید در آکادمی هنر چین طراحی کرده است که شامل کالج طراحی نوآورانه، مدیریت هنری، آموزش بنیادین و کالج آموزش است. این آکادمی ۳۰۰۰ دانشجو تمام‌وقت و ۱۰۰۰ پاره‌وقت را آموزش می‌دهد.

مدارس برتر 2021