گروه معماری هنرآنلاین: شیوع ویروس کرونا بخش زیادی از اقتصاد دنیا را درگیر خود کرده و تبعات اقتصادی آن شاید تا سال‌ها بعد گریبان‌گیر بنگاه‌های مختلف اقتصادی باشد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها ساخت‌وساز بود. در پی شیوع این ویروس اغلب کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شدند و افتتاح بعضی از پروژه ها در سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاد. تعطیلی گرچه برای حفظ سلامت و بهداشت محیطی جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر بود اما تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جامعه ابعاد گسترده‌ای داشت.

در سال ۲۰۲۱ تعدادی از  پروژه‌های تکمیل و افتتاح شدند. برخی از پروژه‌های موجود در این لیست، نمایانگر امیدهای ما برای آینده هستند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا در نظر بگیریم که چگونه به زندگی در شهرها ادامه خواهیم داد و چگونه با هم زندگی خواهیم کرد.

پلکان نمایشی در اسپانیا

اولین پروژه در لیست ما یک ساختمان جدید نیست، بلکه این طراحی به ساختمان معروف Casa Batlló اثر آنتونی گائودی در بارسلونا اضافه شده است. این اینستالیشن در یک مکان ۲۰۰۰متری در داخل یک شاهکار مدرنیستی به نمایش در آمده است. راه‌پله با ۱۶۴۰۰۰ مترپرده‌ زنجیره‌ای آلومینیومی طراحی شده است. کوما به جای تمرکز بر استفاده چشمگیر از رنگ و فرم غیرمعمولی گائودی از نور استفاده کرده است. این پلکان به اثر گائودی ادای احترام می‌کند و در معماری معاصر به نمایش گذاشته شده و به دنبال رقابت با این آثار تاریخی نیست. این راه‌پله دراماتیک توسط معمار ژاپنی کنگو کوما طراحی شده است.

بهترین سازه های 2021

انبار موزه آثار هنری جهان در هلند

اولین انبار موزه آثار هنری جهان به همت گروه معماری MVRDV در روتردام طراحی شده است. انبار ویمانز فان بونینگن (Boijmans Van Beuningen) به شکل دایره‌ای با ارتفاع ۳۹.۵ متر که با ۱۶۶۴ پنل آینه‌ای پوشیده شده، پارک، عابران و خط افق شهر را منعکس می‌کند. همچنین این پروژه با ۱۵ هزار متر مربع مساحت می‌تواند تا ۱۵۱۰۰۰ قطعه هنری را در خود جای دهد و نوع جدیدی از تجربه بازدید آثار هنری را برای علاقه‌مندان موزه در کشور هلند فراهم خواهد کرد.

بهترین سازه های 2021

خانه موسیقی مجارستان

خانه موسیقی مجارستان اثر سو فوجیموتو یک بنا مدرن و فوق العاده برای موسیقی است. این پروژه با مساحت ۹۰۰۰ متر مربع بخشی از طرح توسعه مجددLiget  بوداپست است. در بالای موزه موسیقی یک سقف سفید با تقریباً ۱۰۰ سوراخ برای رشد درختان طراحی شده که فضای داخلی را پر از نور طبیعی می‌کند.

بهترین سازه های 2021

شهر ساحلی ایلولیسات در گرینلند

 شهر ساحلی ایلولیساتکه تنها ۱۵۰ مایل دورتر از مدار قطب شمال واقع شده‌، گاهی به عنوان مکانی برای تماشای تغییر آب و هوایی توصیف می‌شود. بازدیدکنندگان از این مرکز کوه‌های یخی را تماشا می‌کنند که از بین می‌روند و دور می‌شوند. شکل بومرنگ این ساختمان برای ایجاد ارتباط بصری با آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به کاهش تجمع برف نیز کمک می‌کند.

بهترین سازه های 2021

مجموعه اینفینیتوس پلازا در چین

مجموعه آینده نگر اینفینیتوس پلازا توسط معماران زاها حدید طراجی شده است. معماران با الهام از شکل نماد بی‌نهایت، دو ساختمان متمایز اما به هم پیوسته با پانل‌های آلومینیومی سوراخ‌دار ساختند. این پروژه از یک سری استراتژی‌های پایدار و تکنولوژی‌های ساخت به منظور کاهش انتشار کربن در چرخه زندگی و عملیاتی استفاده می‌کند.

بهترین سازه های 2021

گردشگاه طبیعی در نیویورک

جزیره کوچک توسط استودیو هیترویک و MNLA پارکی منحصربه‌فرد است که ساکنان شهر نیویورک را با یک گردشگاه طبیعی و محلی آشنا می‌کند. این پارک بر روی انبوهی از مجسمه‌ای بتونی ساخته شده است. ۴۰۰ گونه گیاه و ۱۰۰ گونه درخت متفاوت برای این پروژه توسط طراحان انتخاب شده است.

بهترین سازه های 2021

برج مارسک در دانمارک

 گروه معماری بیارکه اینگلس برج مارسک را در پارک ملی دریای وادن دانمارک طراحی کردند. در طراحی این برج از ساختار مارپیچی DNA الهام گرفته شده است. ارتفاع این برج در حدود ۲۵ متر است. فولاد استفاده شده در نمای کلی این برج، نمایی ساده به آن بخشیده که در ترکیب با زیبایی طبیعی محیط اطراف، چشم‌نواز است. طراحی مارپیچ دوگانه برج به این معناست که بازدیدکنندگان برای رسیدن به قسمت بالای برج باید ۱۴۶ پله فولادی را در مسیر بالا و ۱۳۱ پله فولادی را در مسیر پایین که حول یک هسته مرکزی می‌چرخد، طی کنند.

بهترین سازه های 2021

ساختمان تئاتر ساناک گوانگژو در چین

اگر به دنبال رنگ‌های جسورانه در مجموعه معماری ۲۰۲۱ هستید، تئاتر بزرگ ساناک گوانگژو توسط معماران استیون چیلتون مطمئناً جز این رده است. معماران از تاریخچه جاده ابریشم و فرهنگ معاصر خالکوبی در شهر گوانگژو الهام گرفتند. این ملاحظات معماران را به یک فرم پویا با منحنی‌های ملایم که چین‌های ابریشم را نشان می دهد هدایت کرده است. این تئاتر در پانل‌های قرمز روشن پوشیده شده با تصاویری بر اساس کار ژانگ هونگفی پیچیده شده است.

بهترین سازه های 2021

غرفه پایداری در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

یکی از نکات برجسته معماری سال ۲۰۲۱ اکسپوی ۲۰۲۰ دبی است. پس از به تعویق افتادن این رویداد به دلیل همه گیری کووید ۱۹طراحان، هنرمندان و معماران امسال گرد هم آمدند تا غرفه‌های باورنکردنی ایجاد کنند. یکی از جسورانه‌ترین طرح‌ها در این رویداد غرفه پایداری اثر گریمشاو است. این مرکز یک ساختمان دائمی است که برای مدت طولانی بعد از اکسپو به صورت یک سازه موقت باقی خواهد ماند. در مرکز  آن یک درخت انرژی عظیم قرار دارد که با پنل‌های خورشیدی پوشیده شده و از ۹۷ درصد فولاد بازیافتی ساخته شده است. در اطراف درخت اصلی انرژی، درختان کوچک‌تری قرار دارند که همگی به توانایی غرفه برای تولید تمام برق و آب مورد نیاز کمک می‌کنند.

بهترین سازه های 2021

ساختمان کتابخانه در چین

کتابخانه کرم چاله توسط معماران MAD  در شهر هایکو چین ساخته شده است. این کتابخانه به صورت یک نمای سینوسی با دهانه‌های بزرگ و چشمگیر تعریف شده است این سازه به گونه‌ای طراحی شده که شبیه کرم‌چاله‌ای است که از زمان و مکان فراتر می‌رود. این بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای بهسازی فضای عمومی در امتداد ساحل خلیج هایکو است. این کتابخانه در دوطبقه ساخته شده که ۱۰۰۰۰جلد کتاب را در خود جای خواهد داد. البته کل سازه با یک تراس مشرف به دریای جنوبی چین پوشیده شده است.

بهترین سازه های 2021