گروه معماری هنرآنلاین: نشان طلای سلطنتی معماری هر سال از طرف موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) برای به رسمیت شناختن مشارکت قابل توجه بین‌المللی به فرد یا گروهی اعطا می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم در پیشرفت معماری تاثیر داشته‌اند. این جایزه برای مجموعه‌ کارهای برجسته یک فرد در زندگی حرفه‌ای او نه صرفا برای یک بنا اعطا می‌شود و شرکت‌کنندگان از تمام ملیت‌ها واجد شرایط دریافت  این جایزه هستند.

بالکریشنا دوشی، برنده پریتکیز معماری ۲۰۱۸، مدال طلای سلطنتی موسسه سلطنتی معماران بریتانیا را در سال ۲۰۲۲ دریافت کرد. دوشی برای بیش از شش دهه فعالیت حرفه‌ای و بیش از ۱۰۰ پروژه ساخته‌شده که تاثیر مهمی در معماری و توسعه آن در هند داشته به این نشان دست یافت.

او با احترام برای زندگی و فرهنگ شرقی و با الهام از معماران غربی، فلسفه و بیانی متمایز از معماری را ایجاد کرد. استراتژی‌های برنامه‌ریزی شهری و پروژه‌های مسکن اجتماعی برای او شهرت بین‌المللی به ارمغان آورد که با کار آکادمیک او به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان بیشتر تقویت شد. کارهای او شامل برنامه‌ها و مقیاس‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های اداری و فرهنگی، امکانات آموزشی، توسعه مسکن و ساختمان‌های مسکونی است. برخی از این پروژه ها عبارتند از پردیس مدرسه جامع شریاس، دانشکده معماری احمدآباد، موسسه مدیریت هند در بنگلور و مسکن ارزان قیمت آریانا.

Tagore-Memorial-Hall
تالار یادبود تاگور در احمدآباد هند نمونه‌ای از معماری‌های دوشی است

بالکریشنا ویتالداس دوشی متولد ۱۹۲۷ در پونا است. دوشی علاوه بر جایزه آقاخان، در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه پریتزکر شد و نام خود را به عنوان اولین معمار هندی برنده این جایزه ثبت کرد. در سال ۱۹۵۶، دوشی دفتر مشاوران وستوشپلیا را به همراه دو معمار دیگر تأسیس کرد. امروزه، این مرکز دارای شصت کارمند است و بر اساس ارزش‌هایی مانند گفتگو و مشارکت فعالانه عمل می‌کند.