گروه معماری هنرآنلاین: موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) فهرست نهایی خود را برای جایزه بین‌المللی ۲۰۲۱ اعلام کرد. این دوره جایزه ریبا به ساختمان‌های‌که دنیا را تغییر می‌دهند و تأثیر مثبتی بر جامعه اطراف خود می‌گذارند، تعلق می‌گیرد.

هیات داوران سه پروژه را از میان ۱۶ پروژه برگزیده در ۱۱ کشور انتخاب کرده و برنده نهایی را ۲ دسامبر اعلام خواهد کرد.

هیات عالی داوران جایزه بین المللی ریبا توسط معمار مشهور فرانسوی اودیله دسکیو رهبری می‌شود و اعضا دیگر آن عبارتند از دِولین طراح صحنه انگلیسی، جین گنگ معمار امریکایی و بنیانگذار استودیو گنگ، روسانا هو معمار چینی و گوستاوو اوترابو معمار برزیلی و برنده جایزه بین المللی RIBA در سال ۲۰۱۸ میلادی .

سه پروژه فهرست نهایی جایزه بین المللی ریبا عبارتند از :

بیمارستان دوستی در کشور بنگلادش

این بیمارستان بر روی یک چشم‌انداز ویران شده از طبیعت ساخته شده که چند سال پیش به شدت توسط طوفان آسیب دید. معماری این بیمارستان از منظره رودخانه بنگال الهام گرفته شده که با محیط اطرافش ترکیب شده است. مجموعه‌ای از حیاط‌ها به تهویه طبیعی این بیمارستان کمک می‌کند و فضاهای دارای تهویه مطبوع فقط برای اتاق عمل استفاده می‌شود. معمار مسئول این پروژه کاشف محمود چودری است.

Friendship_Hospital__Satkhira_Bangladesh_Kashef_Chowdhury_URBANA_photograph_by_Asif_Salman_Courtesy_of_URBANA_(3)

تالار جیمز_سیمون در کشور آلمان

تالار جیمز-سیمون به عنوان ساختمان جدید ورودی جدید جزیره موزه(مکان تاریخی در برلین) عمل می‌کند. این گالری می‌تواند پذیرای تعداد زیادی بازدیدکننده باشد و تمامی امکانات مورد نیاز موزه های معاصر را در خود جای دهد. این سازه یک اتصال فیزیکی در بالای زمین با موزه پرگامون ایجاد می‌کند و موزه را از طریق موزه باستان‌شناسی در زیرزمین با موزه‌های Neues، Altes وBode مرتبط می‌کند. مسئول این پروژه دیوید چپیرفیلد است.

James-Simon-Galerie_Germany__David_Chipperfield_Architects_Berlin_photograph_by_Simon_Menges

پل Lille Langebro در کشور دانمارک

پل دوچرخه سواری و عابر Lille Langebro با تمجید از ساحل کپنهاگ و حفظ شهرت آن به عنوان بهترین شهر جهان برای دوچرخه سواری، از این بندر عبور کرده است. این مرکز معماری جدید با کافه‌ها، فضاهای عمومی و... بخشی از بندر کپنهاگ که را برای چندین دهه نادیده گرفته شده است را احیا کرد. این طرح از سه ایده کلیدی پیروی می‌کند: یک منحنی زیبا در پلان که با قوس بزرگ باروها هماهنگ است، ساختار پل به صورت دو بال در طرفین یک لبه تیز حاد را مشخص و نور را از سایه جدا می‌کند و یک نمای خمیده که از دوبخش برای تردد دریایی باز می‌شود. این پروژه توسط ویلکینسون ایر مدیریت می‌شود.

Lille_Langebro_Denmark_WilkinsonEyre_photograph_by_Rasmus_Hjortshøj_(2)

در میان ۱۶ پروژه از ۱۱ کشور جهان، پروژه ساختمان دفتر مرکزی کهن سرام از کشور ایران نیز انتخاب شده بود.

جایزه بین‌المللی ریبا جایزه‌ای است که توسط موسسه سلطنتی معماران بریتانیا به ساختمان‌‌های سراسر انگلستان و دیگر نقاط جهان اعطا می‌شود.