گروه معماری هنرآنلاین: «معماری به مثابه معیار» پروژه معماری کشور ترکیه با کیوریتوری نیران توران در منطقه آرسناله به نمایش درآمده است.

غرفه ترکیه در دوسالانه معماری ونیز هر یک از اتاق‌های خود را به یک مدل معماری تبدل کرده است. هدف این نمایشگاه کمک به درک نقش معماری در جهان است. در واقع بیشتر یک عامل است تا یک پاسخ دهنده صرف.

توران در پاسخ به  سوال موضوع دوسالانه «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟ موضوع کتاب خودش با عنوان«مقدمه نظری» که توسط انتشارات Actar در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، را مطرح کرده است.  او نمایشگاه معماری در بی‌ینال ونیز را به عنوان معیاری قرار می‌دهد که می تواند به ارزیابی مکان ما در زمین و نقش ما در رابطه با کسانی که با آنها زندگی می‌کنیم، کمک کند: «به عنوان معماران با بازیگران سایر رشته‌ها و حوزه‌های کاری و به عنوان یک گونه در کنار دیگران بیش از یک انسان».

این نمایشگاه شامل چیدمان زردرنگ، نشریه آنلاین و قصه‌گویی است. «معماری به عنوان معیار» بر سیاست و نکات دقیق و ظریف و مکان‌های معماری تمرکز می‌کند و آنها را با همتایان جهانی خود از طریق پهنه جغرافیایی استخراج منابع، زنجیره‌های تامین مواد، نگهداری در ترکیه و خارج از آن مقایسه می‌کند.

این نمایشگاه توسط استودیویNEMESTUDIO  با چهار اتاق با عناوین اتاق معدن سنگ، لجستیک، قالب‌گیری، تعمیرات و نگهداری طراحی شده است .هر اتاق تصاویر متحرک را با جزئیات پیش پا افتاده و یک میزانسن خاص از یک داستان خیالی در ترکیه را به نمایش می‌گذارد.  بازدیدکنندگان می توانند طوری داخل اتاق‌ها قدم بزنند که انگار در فضای داخلی یک مدل معماری هستند.

توران توضیح داده است: «هنگامی که ما کار خود را بر روی این پروژه در سال ۲۰۱۹ آغاز کردیم ، از روند پیش رو به دلیل همه‌گیری کرونا آگاه نبودیم. تمدید پروژه در چنین مدت طولانی به ما فرصتی داد تا در مورد فرضیه پروژه و ارتباط آن  بیشتر تامل کنیم. کرونا نحوه ارتباط ما با محیط خود و با یکدیگر تغییر داده و مشکلاتی را که قبلا وجود داشته آشکارتر کرد.»

کیوریتور پاویون ترکیه گفته است: «ما خوشحالیم که امروز می‌توانیم پروژه خود را با بازدیدکنندگان و مخاطبان بیشتر به اشتراک بگذاریم. هدف ما این است که در رابطه معماری با جهان تجدید نظر کنیم. امیدواریم که پروژه ما به گفتگوهایی منجر شود که ما آرزو داریم و بحث های دیگری را در آینده فعال کنیم.»

علاوه بر اینستالیشن، نمایشگاه یک وب سایت را به عنوان بستر اصلی انتشارات راه‌اندازی کرده است. این وب سایت موضوعات موردنظر را از طریق چهار قالب مختلف مقاله، گفتگوها و مقالات بررسی می کند. محتوای این وب سایت توسط تیم سرپرستی پاویون ترکیه و تعدادی از مشارکت‌کنندگان دعوت شده، نوشته شده است.

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» به صورت فیزیکی و آنلاین (biennalepavilions.com) تا ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) میزبان بازدیدکنندگان است.