گروه معماری هنرآنلاین: پاویون کشور لیتوانی در هفدهمین دوسالانه معماری ونیز پروژه «سیاره مردم» اثر جولیوناس اوربوناس، بنیانگذاراستودیو تحقیقاتی آژانس فضایی لیتوانی، با کیوریتوری جان بولن را در کلیسای رنسانس سانتا ماریا دیرلیتی به نمایش گذاشته شده است.

«سیاره مردم » یک مطالعه امکان سنجی هنری و علمی در مورد یک سیاره مصنوعی فرضی است که کاملاً از بدن انسان ساخته شده است. 

در این پاویون یک اسکنر سه بعدی بازدیدکنندگان را اسکن کرده و آنها را به صورت شبیه‌سازی متحرک به فضا می فرستد. درکنار این اسکنر، روی یک صفحه چرخشی مجموعه‌ای از آثار و نمونه‌های اولیه ساخته شده توسط اوربوناس نیز دیده می‌شود.

هرچه تعداد بیشتری از افراد در این آزمایش شرکت کنند، بدن‌های اسکن شده آنها شروع به تشکیل یک سیاره فرازمینی می‌کنند.

جولیوناس اوربوناس گفته است: « این پروژه را باید به‌عنوان یک داستان معماری تعاملی مشاهده کنیم که در آن بازدیدکنندگان به عضو مشترکی از سیاره‌ ساخته شده از اجسام انسانی تبدیل می‌شوند. در واقع این پروژه تقاطع بین طراحی سوداگرانه و معماری نظری است. در اینجا معماری از نظر جسمی ملموس نیست بلکه خیالی است.»

پاویون لیتوانی در تلاش است تا از طریق تحقیقات، عصرفضایی جدیدی را تعریف کند که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با تخیل خود زمین را ترک کرده و یک سیاره جدید را تشکیل دهند.

 نمایشگاه از طریق تعلیق بازدیدکنندگان در فضا و ایجاد یک سیاره قصد دارد مسائل استعمار و انعطاف‌پذیری در فضا را زیر سوال ببرد.

اوربوناس معتقد است به جای اینکه به استعمار و نابودی سیارات دیگر اقدام کنیم باید به مراقبت از سیاره خودمان بپردازیم.

نمایشگاه ترکیبی از تخیل کیهانی و زیبایی جاذبه را به نمایش می‌گذارد.

مسئولان برگزاری نمایشگاه استدلال می‌کنند این هنرمند، ما را به بحث در مورد مشکلات اخلاقی، زیبایی‌شناختی و سیاسی فضا دعوت می‌کند.

آژانس فضایی لیتوانی (LSA) در سال 2019 تاسیس شد. سازمانی  است که در مورد «معماری فضا و زیبایی‌شناسی گرانشی» تحقیق می‌کند. هدف این استودیو تحقیقاتی، محو مرزهای بین معماری، هنر و طراحی مربوط به اکتشافات فضایی است.

پروژه آژانس فضایی لیتوانی معطوف به یک کشور خاص در فضا نیست، بلکه تعامل بین افراد مختلف، کارشناسان رشته‎‌های متفاوت فارغ از ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی یا بیولوژیکی محسوب می‌شود.

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» به صورت فیزیکی و آنلاین (biennalepavilions.com) تا ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) میزبان بازدیدکنندگان است.