گروه معماری هنرآنلاین: پاویون کشور ازبکستان اثر کارلوس کاسس و بس پرینسن  را با کیوریتوری امانوئل کریس و کریستوف گانتن‌بین در آرسناله ونیز را با عنوان «محلات: زندگی شهری و روستایی» به نمایش گذاشته شده است.

ازبکستان نه تنها برای اولین بار در این رقابت شرکت می‌کند بلکه تنها کشور آسیای میانه است که در این رویداد حضور دارد.

اولین پاویون ازبکستان در ونیز ماکت یک خانه در یکی از محله‌های این کشور را با هدف نشان دادن شکل تاریخی آن به نمایش درآورده است.

 محله در معادل ازبکستانی آن وسعت بیشتری از یک محله شهری است. محلات بخش مهمی از زندگی اجتماعی روزمره در ازبکستان هستند که اشکال مختلفی بسته به منطقه، سنت و آب و هوای منطقه دارند.

از لحاظ تاریخی محلات براساس روابط و پیوندهای خانوادگی ساخته می‌شوند و میزبان رویدادهای اجتماعی، مراسم عروسی، تدفین و جشن‌های مختلف هستند.

در حال حاضر حدود 10 هزار محله در ازبکستان وجود دارد که درهرکدام حدود دوهزار نفر زندگی می‌کنند.

سعیدا امیرضیایوا معاون هیات امنا بنیاد توسعه هنر و فرهنگ ازبکستان، معتقد است محلات یک پدیده معماری و اجتماعی منحصربه‌فرد هستند و یک نوع روش زندگی سنتی را یادآوری می‌کنند.

عزیز عبدوخاکیموف رئیس کمیته برگزاری غرفه ازبکستان نیز گفته است:« محلات می‌توانند برای کشورهای اروپایی به‌عنوان نمونه‌ای از این که مردم چگونه با ادیان، زبان‌، فرهنگ و ملیت‌های مختلف در کنار هم با صلح و آرامش زندگی می‌کنند، باشند. ما امیدواریم این مسئله را به یک برند جهانی تبدیل کنیم».

بازدیدکنندگان پاویون ازبکستان را مانند یک خانه معمولی می‌بینند که به‌صورت انتزاعی با لوله‌های زرد رنگ نشان داده می‌شود. همچنین تصاویر سه بعدی در نمایشگاه مخاطبان را به یک سفر مجازی در داخل خانه دعوت می‌کند.

ساختار فلزی پاویون ازبکستان با 12عکس از بس پرینسن و صدای پس‌زمینه که برای بازآفرینی فضای روزمره محلات توسط کارلوس کاسس ایجاد شده، تکمیل شده است.

این نمایشگاه به خودی خود پاسخ ازبکستان به سوال این دوره از دوسالانه با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» است.

گایا اومروا مدیر اجرایی نمایشگاه  ازبکستان در ونیز  گفته است: «بسیاری از محلات به دلیل فشار اقتصادی، تغییر عادات و همچنین عدم وجود زیرساخت‌های لازم به‌طور اجتناب‌ناپذیری در آینده ناپدید خواهند شد و هدف این پروژه ثبت این میراٍث قبل از ناپدید شدن آن است. همچنین این پروژه دارای اهداف آموزشی و آکادمیک است که دانشجویان با استعداد را کشف کند».

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» به صورت فیزیکی و آنلاین (biennalepavilions.com) تا ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) میزبان بازدیدکنندگان است.