به گزارش هنرآنلاین، وبینار توسعه فرهنگی در ژاپن از دریچه معماری و شهرسازی از "مجموعه وبینارهای توسعه فضاهای فرهنگی در جهان امروز" روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه برگزار شد.

ابوالحسن خلج منفرد رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زهیر متکی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، تویوکو موریتا ایران‌شناس و استاد دانشگاه کاگوشیما ژاپن، قدرت الله ذاکری ژاپن‌شناس، استاد و عضو فعال کرسی ژاپن‌شناسی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، مریم فرهادی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و حسین دیوسالار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن از سخنرانان این وبینار بودند.

ابوالحسن خلج منفرد در سخنان آغازین این وبینار با اشاره به تشبهات فرهنگی میان مردم ایران و ژاپن خاطرنشان ساخت: ژاپن کشوری‌ست که مردمی فرهنگی دارد و این کشور تاریخ و فرهنگ پرشکوه و روشنی داشته است. اشتراکات فرهنگی بسیاری بین مردم ایران و ژاپن از گذشته وجود دارد و همین امر موجب شده تا مردم ایران نگاه بسیار خوبی به ژاپنی‌ها داشته باشند. 

رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: معمولا مهمترین سفرای ایران در ژاپن حضور داشته‌اند و این موضوع نشانگر اهمیت سطح روابط در بین دو کشور است.

سپس حسین دیوسالار به روابط دیرینه ایران و ژاپن اشاره نمود و بر اشتراکات فرهنگی میان دو کشور ایران و ژاپن تاکید کرد. او گفت: مردم ژاپن بسیار سختکوش هستند و این کشور هم اکنون اقتصاد سوم دنیا را در اختیار دارد. وزارت اقتصاد ژاپن و سایر دستگاه‌ها در این کشور برای حمایت از فرهنگ برنامه دارند و حوزه فرهنگ در ژاپن درآمدزا است. در ژاپن به راهنمایی و اطللاع‌رسانی در خصوص فضاهای فرهنگی توجه ویژه‌ای می‌شود و این درحالی‌ست که در ایران این‌طور نیست.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تاکید کرد: ایجاد دسترسی عمومی مردم به فرهنگ و هنر و نیز ارزان‌سازی قیمت‌ها در این حوزه از جمله موضوعاتی است که دولت ژاپن دنبال می‌کند. همچنین در ژاپن شهرداری‌ها در تمام محلات متولی موضوعات فرهنگی و هنری هستند. دولت ژاپن نگاه حمایتی به حوزه فرهنگ و هنر دارد و از سخت‌افزارهای موجود و اماکن به دنبال ایجاد درآمدهای بزرگ نیست بلکه از آنها هزینه‌های حداقلی دریافت می‌کند.

زهیر متکی در ادامه با بیان اینکه ژاپنی‌ها به راحتی تلاش‌های کوچک بشری را به نمایشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی تبدیل می‌کنند؛ گفت: همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند از هر فضا چندین کاربری به دست آورند. جشن آتش‌بازی، شکوفه دیدن، گریم کردن و بسیاری موارد دیگر اتفاقاتی هستند که موجب ایجاد رویدادهای فرهنگی در شهرها می‌شوند و بازدیدکنندگان بسیاری نیز دارند.

مریم فرهادی، دیگر سخنران این برنامه بود که گفت: حفظ سنت‌ها و سادگی در فرهنگ ژاپن یک ارزش محسوب می‌شود. حتی در قصرها نیز فرم چایخانه سنتی ژاپنی حفظ می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به معماری ژاپنی و مشخصات آن، گفت: معماری ژاپنی‌گر چه تغییر یافته اما توانسته است سنت‌ها را نیز حفظ نماید و از آن‌ها نیز بهره ببرد. در این کشور، پروژه‌های بزرگ فرهنگی موظف هستند فضاهای بیرونی و آزاد را در کنار خود ایجاد کنند تا شهر فضای تنفس داشته باشد و یکی از همین نمونه‌ها حضور باغ ژاپنی سنتی در دل شهرها و در کنار ساختمان‌های مرتفع است.

فرهادی اظهار داشت: طراحی فضای فرهنگی در ژاپن الگوی ثابتی ندارد و معماری هر کدام با یکدیگر متفاوت است. در کنار این، از فضاهای قدیمی نیز با تغییر کاربری به عنوان مراکز فرهنگی استفاده می‌شود. علاوه بر این در مراکز تجاری بزرگ نیز فعالیت‌های فرهنگی ادامه دارد.

تویوکو موریتا هم در تشریح سیستم آموزشی در ژاپن گفت: بخش عمده بار آموزشی در ژاپن بر عهده مدارس دولتی است. مدارس در شهرهای بزرگ مانند توکیو از معماری و کیفیت بالاتری برخوردارند و معلمان بهتری نیز در آن‌ها به تدریس می‌پردازند. تحصیل در دبستان و راهنمایی در ژاپن رایگان است و برای ادامه تحصیل در دبیرستان باید شهریه بپردازید.

در انتهای این جلسه قدرت‌الله ذاکری به تبیین موضوع ژئوپارک‌های در ژاپن و نحوه فعالیت آن‌ها پرداخت.