سرویس معماری هنرآنلاین: تخریب یک بنای ثبتی 700 ساله در بافت تاریخی اردکان یزد که در کنار آن بنر یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر ثبت تاریخی آن وجود دارد؛ طی دو روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است و برخی از هنرمندان همچون، نرگس آبیار، تهمینه میلانی و رضا کیانیان نیز به بازتاب این فیلم در صفحات شخصی خود پرداخته‌اند.

اگرچه شهرداری اردکان بیانیه داده است که در جریان این تخریب نبوده اما کم توجهی به بناهای بافت تاریخی اردکان موضوعی قدیمی است که طی یک دهه گذشته بارها تکرار شده است.

پیش از این در بهمن‌ماه سال 91 دبیر انجمن "چارسوق کویر" از نقشه کشیدن برخی افراد برای تخریب معدود خانه‌های ایلخانی کشور در اردکان خبر داده بود که در هسته اولیه بافت تاریخی اردکان، قرار داشتند.

رضا ملاحسینی در همین رابطه به ایسنا گفته بود: هیأت امنای حسینیه‌ "کوشکنو" در دل بافت تاریخی اردکان، با هدف گسترش این حسینیه، قصد تخریب یکی از معدود باقی‌ماند‌ه‌های بافت تاریخی متعلق به دوره‌ی ایلخانی را با حدود 700 سال قدمت دارد.

او با بیان این‌که بافت تاریخی اردکان در سال 1385 با حدود 50 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: بیشتر خانه‌های این محوطه به دوره‌ ایلخانی متعلق است. خانه‌های در معرض تخریب نیز پشت حسینیه‌ "کوشکنو" قرار دارند و هیچ‌یک از آنها مسکونی نیستند و برخی به حالت مخروبه درآمده‌اند. با این وجود، با توجه به قرار گرفتن آن‌ها در بافت تاریخی اردکان و این‌که جزو معدود بناهای باقی‌مانده متعلق به دوره‌ی ایلخانی هستند، برای انجام هر اقدامی به مجوز اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیاز است.

این دوست‌دار میراث فرهنگی اردکان با تأکید بر قابل احیا و مرمت بودن این خانه‌های تاریخی، بیان کرد: متأسفانه سالم‌ترین خانه‌ ایلخانی در نزدیکی حسینیه، چند روز پیش (سال 91) به‌طور کامل تخریب شد و آن‌طور که شنیده می‌شود هیأت امنای حسینیه قصد دارد، دیگر خانه‌های تاریخی پشت این حسینیه را برای گسترش آن، تخریب کند.

وی با تأکید بر این‌که بیشترین تخریب‌هایی که در بافت تاریخی اردکان در طول چند سال گذشته انجام شده‌اند، با هدف گسترش حسینیه‌هایی مانند "بازار نو"‌، "دو طفلان مسلم"‌، "علی‌بیک" و "زین‌الدین" بوده است، ادامه داد: حسینیه‌ "کوشکنو" محوطه‌ وسیعی در اختیار دارد و به گسترش نیازی ندارد. اگر وضعیت به‌شکل کنونی پیش رود، همه‌ بافت تاریخی اردکان در چند سال آینده به حسینیه‌هایی با معماری معاصر تبدیل می‌شود.

ملاحسینی افزود: ‌در ماه محرم (سال 91)، هیأت امنای این حسینیه طرح گسترش آن را آماده کرد و به دیگران نشان داد که قصد دارند در این محوطه‌ تاریخی آن طرح را اجرا کنند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از خانه‌های تاریخی اطراف حسینیه‌ "کوشکنو" در بافت تاریخی اردکان به‌طور کامل تخریب می‌شوند.