به گزارش هنرآنلاین، فاز یک مرمت مسجد چهلستون زنجان به اتمام رسید.

امیر ارجمند با بیان این مطلب، افزود: مسجد چهلستون از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به‌شمار می‌رود که یکی از مهمترین و معروفترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است. این بنا به دلیل قدمت و اهمیت تاریخی آن طی سال‌های اخیر در برنامه‌های ویژه مرمتی و حفاظتی اداره‌کل استان قرار گرفته است.

او عنوان کرد: فاز یک عملیات مرمتی مسجد چهل‌ستون بازار تاریخی زنجان که پس از مطالعات تاریخی و آسیب‌شناسی از خردادماه سال جاری آغاز شده بود، مهرماه به پایان رسید، فاز دوم مرمت همچنان در حال ادامه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تأکید کرد: مرمت ستون‌های ضلع شمالی و جنوبی شبستان مردانه، مرمت و بازسازی طاق‌­ها، مرمت دیوار ضلع شمالی، عایق‌کاری رطوبتی روی برخی طاق‌­ها، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها، برچیدن اندود فرسوده و نامتناسب گچی و سیمانی، سبک‌سازی پشت‌بام‌­ها و پوکه‌ریزی، مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ در برخی بخش‌ها و مقاوم‌سازی تویزه‌ها در فاز یک انجام شد.

مسجد چهلستون در بافت بازار بالای زنجان، در ضلع جنوبِ شرقی مسجد جامع، در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. این مسجد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران، در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان، بنام ملاعلی قارپوز آبادی ساخته شده است. این مسجد دارای صحن و شبستان‌های بزرگی است که طاق و تویزه‌های ضربی آن به‌صورت متقارن بر روی ۳۲ ستون قطور، استوار است. محراب این مسجد، با رسمی‌بندی و کاشی معقلی تزئین شده و ازاره‌های آن نیز مزین به کاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته، متأثر از مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار است.

 

پایان عملیات مرمت پشت‌بام کاخ هشت ‌‌بهشت اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان از پایان عملیات مرمت پشت‌بام کاخ هشت‌‌ بهشت تا قبل از شروع فصل بارندگی خبر داد.

فریدون اله‌یاری امروز با اعلام این مطلب گفت: با توجه به بررسی‌های گروه کارشناسی نظارت بر بناهای تاریخی اصفهان و ایجاد برخی فرسودگی‌ها در بام کاخ هشت‌‌ بهشت، عملیات مرمت از اوایل مهرماه سال جاری توسط گروه امانی اداره‌کل استان آغاز شد.

او افزود: طرح مرمت پشت‌بام کاخ هشت ‌بهشت اصفهان شامل تعویض آجرهای پشت‌بام، بندکشی‌، اجرای عملیات کاه‌گل و دفع نم و رطوبت بخش‌های مختلف پشت‌بام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تأکید کرد: این عملیات توسط مرمت‌گران گروه امانی با پیش‌بینی مدت زمان دو ماه، با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال آغاز شد که با توجه به در پیش رو بودن فصل بارندگی با تلاش مرمت‌گران، طی یک ماه به پایان رسید.

بنای تاریخی کاخ هشت‌بهشت در باغ تاریخی بلبل که بخشی از دولت‌خانه عظیم صفوی به‌شمار می‌رفت، در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و در واپسین ایام حیات سلاطین صفوی در اصفهان بنا شد.

این کوشک بر روی سکویی(صفه) به ارتفاع دو متر از سطح زمین به‌صورت هشت‌ضلعی بنا شده است، از این‌رو به‌نام هشت ‌بهشت یا هشت در بهشت نامیده می‌شود.

بازپیرایی مجموعه مفخم بجنورد

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی از اجرای مرمت کاشی‌کاری‌ها و تزئینات عمارت و آیینه‌خانه مفخم بجنورد با اعتبار ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خبر داد.

علی مستوفیان اظهار کرد: پروژه بازپیرایی، پاک‌سازی سطح و مرمت کاشی‌کاری‌های عمارت مفخم بجنورد برای نخستین بار در حال اجرا است.

او با بیان اینکه مرمت آیینه‌کاری‌ها و سایر تزئینات آیینه‌خانه نیز هم‌زمان با این پروژه انجام می‌شود، تصریح کرد: ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شده، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح به‌کار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت‌رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.