به گزارش هنرآنلاین، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره طرح مرمت یک بنای تاریخی گفت: نمای منار مسجد پامنار یا امام حسن(ع) مهدی‌شهر از شکل نامتعارف و با مصالح ناهمگون به صورت کارشناسی با اندود گچ در حال پاکسازی و مرمت است.

مصطفی یغمائیان در قالب جوابیه اداره کل میراث‌ فرهنگی ‌استان سمنان‌ به مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص مرمت منار مسجد ‌پامنار مهدی‌شهر گفت: در هیچ‌ یک از ادوار تاریخی، پوشش منظری منار، به‌صورت سنگی اجرا نشده و آخرین تغییر در سطوح جداره بدون نظر ‌و تایید میراث فرهنگی با استفاده از سیمان اجرا شده است.

وی افزود: منار مسجد امام حسن مجتبی (ع)، معروف به مسجد پامنار مهدی‌شهر، به احتمال فراوان منتسب به دوران صفویه است که در طول ادوار متمادی دستخوش تغییرات کالبدی و ظاهری شده است. 

وی ‌بیان کرد: سطوح جداره خارجی منار طی قریب به ۳۰ سال گذشته با مصالح اندود سیمان به شکلی نامتعارف و ناهمگون با مصالح بدوی و حائز اصالت اثر، به‌شیوه‌ای که در نگاه اول شباهت به سنگ داشته باشد اجرا شد که هم به‌ لحاظ تکنیک اجرا و هم از منظر مصالح به کار رفته، فاقد معیارهای هویت تاریخی و اصالت منار بود. 

یغمائیان گفت: از این‌ رو پس از بررسی‌های کارشناسی ، همچنین بررسی فن‌شناسی و تکنیک‌های اجرای پوشش جداره منارهای دوران صفویه، پیشنهاد شد به‌منظور هویت‌بخشی به منار مسجد پامنار که از جمله المان‌های مهدی‌شهر محسوب می‌شود، مصالح ناهمگون جداره جمع‌آوری و پاک‌سازی‌شده و پوشش با اندود گچ و خاک که مصالح اصلی اثر در زمان احداث بوده، جایگزین شود.

معاون میراث فرهنگی استان سمنان افزود: منار مسجد امام حسن مجتبی (ع) دارای شالوده و ساختار با مصالح خشتی است. 

وی تصریح کرد: بدون توجه به ساختار مصالح اصیل بنا، اقدام به اجرای پوشش با اندود سیمان به‌صورت ظاهرا نمای سنگی انجام شده بود که فاقد هرگونه اصالت منظری و مصالح بود و با پیگیری‌های بعدی هیأت امنای مسجد، راهنمایی لازم برای تغییر و اصلاح نمای جداره بیرونی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در راستای بازگرداندن هویت و اصالت بنا ارائه شد که رد نهایت حذف سیمان جداره و جایگزینی با مصالح گچ سفید روی شالوده خشتی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: اینک مراحل مرمت مطابق با اسناد تاریخی با درخواست هیأت امای مسجد، در حال اجرا است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تاکید کرد: این بنا در فهرست میراث ملی کشور ثبت نشده و مطابق شواهد و وجوه تسمیه آثار تاریخی با معماری منتسب به عهد صفوی در منطقه و شهرستان مهدیشهر که به طور عمده با جداره بیرونی اندود گچ ساخته شده، اجرا می شود.