به‌گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مهران سرمدیان با اعلام این خبر، گفت: خانه تاریخی بروجردی یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهر کاشان به‌شمار می‌رود که در نیمه دوم سده سیزدهم هجری‌قمری و در محله تاریخی سلطان امیراحمد کاشان به سال 1392 هجری‌قمری بنا شده است.

او با اشاره به این‌که این خانه تاریخی دارای زیباترین تزئینات خانه‌های تاریخی در کویر شمال استان اصفهان است، افزود: با توجه به این‌که بخش‌های مختلف این خانه تاریخی دارای گچ‌بری‌های نفیسی است که آن را در مقایسه با سایر خانه‌های تاریخی کاشان ممتاز می‌کند، عملیات مرمت این تزئینات شامل پاک‌سازی، استحکام‌بخشی و بازسازی به ویژه گچ‌بری‌های بدنه خارجی، بخش زمستان‌نشین این خانه تاریخی از امروز آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان در خصوص لزوم اجرای این طرح تأکید کرد: در طی دهه‌های گذشته با توجه به این‌که تزئینات این بنا در معرض باد و باران و سایر عوامل جوی به ویژه آلودگی هوا قرار داشتند، کارشناسان میراث‌فرهنگی در بررسی‌های خود متوجه بروز آسیب‌های جدی شامل پوک‌شدگی و ریختگی بخش‌های از گچ‌بری‌ها شدند، لذا عملیات مرمت این تزئینات با بودجه‌ای معادل 500 میلیون ریال به مدت دو ماه انجام می‌شود.

خانه تاریخی بروجردی‌های کاشان یکی از بزرگ‌ترین و منحصر به‌فردترین خانه‌های تاریخی کاشان است. از جمله ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اثر تاریخی، وجود تزئینات پرکار گچ‌بری با نقش‌های برجسته و حجیم و همچنین طرح‌های ظریف با نقوش گیاهی، گل و مرغ، پرندگان و طرح‌های گلدانی است که در بخش‌های اندرونی و بیرونی این خانه وجود دارد.