به گزارش هنرآنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری گفت: تکمیل پرونده ثبت ملی خانه معینی ۲ در منطقه بازار شهر ری توسط کارشناسان این نهاد تکمیل و به معاونت میراث فرهنگی استان تهران ارسال شد.

این خانه قاجاری و پهلوی نخست با ارزش معماری خاص خود از بناهای واجد ارزش شهرستان ری محسوب شده که مقدمات اجرای آن طی ۲ ماه توسط کارشناسان به پایان رسیده است.

امیر مصیب رحیم‌زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بناست که پرونده با معرفی در نشست کمیته ثبت ملی مورد تایید نهایی این کارشناسان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: پرونده ثبتی مربوط به این ملک تاریخی تهیه شده و جهت ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان ری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ری خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ورود در فهرست آثار ملی از گزند تخریب در امان قرار خواهد گرفت چرا که در صورت بی‌توجهی پیگرد قضایی برای مالک اثر به همراه خواهد داشت.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری همچنین به حریم قانونی ساخت و ساز اطراف برج طغرل اشاره کرد و گفت: طبق نقشه مصوب برای ساخت و ساز در حریم درجه یک این بنای ملی، مصوب شده که حداکثر ارتفاع ۹ و نیم متر است.

به گفته وی عرصه این بنا نیز هیچ مجوز ساخت و سازی نخواهد گرفت.

رحیم زاده با بیان اینکه آثار تاریخی این شهرستان دارای حریم قانونی است و افزود که هرگونه تعرض به این بنا توجیه پذیر نبوده بلکه با معارضان به آثار ملی برخورد قانونی می‌شود.

شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی، یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهر ری به عنوان شاخص در علم باستان‌شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و امامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی، شیخ کلیتی و... که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.