به گزارش هنرآنلاین، سپهر صادقی جوان چالوسی، فارغ‌التحصیل رشته معماری دانشگاه کمال‌الملک نوشهر در مقطع کارشناسی ارشد و معمار و طراح داخلی است. صادقی با ارسال طرحی با عنوان "نمازخانه صلح" برنده سی و چهارمین دوره جایزه جهانی معماری ۲۰۲۰ به انتخاب هیئت داوران شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این طرح، اظهار کرد: خداوند، برای تمامی انسان‌ها، جایگاه برتر و بزرگی قرار دارد و تمامی موجودات در هستی به او وابسته‌اند، همیشه برای یافتن معبود کافی است که به اطراف خود بنگریم. اینکه بدانیم از کجا هستیم و به کجا می‌رویم، مسئله‌ای بسیار مهم است. پروردگار، جهان را برای صلح و آرامش آفریده است. این خود، می‌تواند آغاز مسیری صلح‌طلبانه در این دنیا باشد. با در نظر گرفتن مکانی برای صلح، آرامش و همچنین تفکر به معبود، می‌توان به این موضوع پرداخت. 

bin

این معمار و طراح داخلی با بیان اینکه طرح او یک مکعب مستطیل پر از نور است که انسان را در درون خود غرق می‌کند، افزود: تضاد تاریکی و نور، سیاه و سفید و زیبایی در جایگاه خداوند است. نور، سمبل تحریک حس معنویت، رهایی و جدایی از دنیای مادی است. نور فضای نمازخانه را عمیق‌تر می‌کند و ورودی نور از روبه‌رو نیز به قدرت این مکان مقدس می‌افزاید.

صادقی تصریح کرد: این نمازخانه، نمادی از وجود یک اجتماع مذهبی است که مردم را گرد هم می‌آورد. تزئینات ساده و کم در این نمازخانه، خلوص و صداقت را نشان می‌دهد، همچنین ورودی چشمگیر، مرکزیت، توجه به روبه‌رو، پاکی درونی، صلح معنوی از ایده‌های شکل‌گیری این نمازخانه است.

وی استفاده از مواد بومی در طراحی داخلی این نمازخانه را به عنوان یک عامل مهم برشمرد و گفت: استفاده از چوب، بسته به موقعیت نمازخانه، با محیط آن رابطه خوبی دارد و میله‌های عمودی داخل نمازخانه، مانند درختان جنگل، فضای داخلی را غنی می‌سازد و نگاه انسان را رو به سمت آسمان (معبود) می‌برد.

این طراح داخلی با اشاره به اینکه اهمیت نمازخانه باعث شده است تا طراحی با استفاده از بتن انجام شود و این به تقویت و پایداری ساختمان نیز کمک خواهد کرد، ادامه داد: رنگ سفید در فضای داخلی نیز به خلوص و پاکی نمازخانه اهمیت بسیار داده است. 

bin (2)

صادقی در ادامه به برخی عناوین و افتخارات کسب شده خود اشاره کرد و گفت: برنده سی و چهارمین دوره جایزه جهانی معماری ۲۰۲۰ ، نامزد جایزه معماری آسیا ۲۰۱۹، تقدیر و دعوت شده به مسابقه (Self Construction Competition ۲۰۱۹)، تقدیرشده مسابقه ARCHIHACKERS ۲۰۱۹، رتبه دوم مسابقه طراحی میدان امام خمینی(ره) تنکابن ۲۰۱۸، نیمه نهایی جایزه طراح جوان آسیا ۲۰۱۸ بخشی از عناوین کسب شده است.