سرویس معماری هنرآنلاین: برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به افتتاح پیاده راه شهریار و فاز دوم این طرح گفت: طرح پهنه فرهنگی رودکی از سال ۷۸ مورد مطالعه قرار گرفت و در طول این سال‌ها حدود ۵ تا ۶ طرح مطالعاتی بر روی آن انجام شد. بحث این بود که بین تالار وحدت و تئاتر شهر یک ارتباط کالبدی به وجود آید اما در این سال‌ها به هر دلیل انجام نشد. ولی در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت، زیرا در پهنه فرهنگی و هنری رودکی چند زیرساخت فرهنگی و هنری مانند تالار وحدت، تئاتر شهر، انجمن حکمت و فلسفه ایران و تالار فرهنگ وجود دارد.

وی ادامه داد: پروژه ساماندهی پهنه رودکی است یک پروژه‌ای ملی با رویکردی فرهنگی است. این پروژه در مرداد ماه سال گذشته کلید خورد و با آنکه برنامه‌ریزی‌ها بر افتتاح آن در اسفندماه سال گذشته صورت گرفته بود به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای جذب کارگران و فعالیت آنها، پروژه کمی به تعویق افتاد.

ضرغامی افزود: پهنه‌ رودکی را با قاطعیت می‌توان یکی از فرهنگی‌ترین و فاخرترین پروژه‌های شهری پایتخت دانست، پروژه‌ای که تهران را شهری برای همه می‌خواهد و بر اهمیت فرهنگ و هنر در تنفس شهر تاکید دارد؛ این دقیقا منطبق با رویکرد تازه‌ مدیریت شهری است که تهران را شهری انسان‌محور می‌بیند و بر اهمیت انسان در معادلات شهری تاکید دارد.

وی افزود: این طرح از سال 98 توسط سازمان زیباسازی وارد فاز اجرا شد و اولین بخش آن پیاده‌راه شهریار به بهره‌برداری رسید. اقدامی که سازمان زیباسازی انجام داد این بود که این طرح را به صورت وسیع‌تر در نظر گرفت و به جای اینکه صرفا به بحث خیابان شهریار و اتصال آن به تئاتر شهر بپردازد؛ تلاش کرد تا آن را به عنوان یک پهنه فرهنگی هنری معرفی کند، چراکه این پهنه فرهنگی و هنری از نظر استعدادها دارای قابلیت‌های زیادی است.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ساختمان‌های تاریخی که در این منطقه وجود دارد باعث شده که بخشی از تئاترهای خصوصی هم در این مجموعه تعریف شوند که این موضوع بیانگر آن است که این پهنه استعداد فرهنگی زیادی دارد.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ بنای دارای پیشینه تاریخی در این محدوده وجود دارد به همین دلیل هم یک پهنه فرهنگی به نام رودکی برای این محدوده تعریف کردیم. شمال این پهنه خیابان انقلاب، شرق خیابان حافظ، غرب خیابان ولیعصر و جنوب آن خیابان نوفل لوشاتو است. به همین دلیل مرمت و پیرایش شهری برای این محدوده حدود یک سال است که در دستور کار قرار گرفته است. البته با توجه به وجود تالار وحدت و تئاتر شهر در این دو نقطه اینها را به عنوان قطب موسیقیایی و قطب نمایشی تهران تعریف کردیم.

ضرغامی درباره ابعاد این پروژه توضیح داد: به باور من، ایجاد یک پلازای شهری، مهم‌ترین ضرورت این روزهای پایتخت است و با توجه به ضرورت ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی با محوریت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، این پروژه همچنان با جدیت ادامه دارد و پیاده‌راه شهریار، نخستین بخش از این پروژه است که مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پروژه و پروژه‌های مشابه، مانند روحی است که به کالبد شهرها دمیده می‌شود و تهران را به شهری برای زندگی بدل می‌کند. پهنه‌ رودکی در قلب تهران و در منطقه‌ای به بهره‌برداری خواهد رسید که از قدیم به عنوان یکی از مناطق با اصالت شناخته شده است و دقیقا به همین دلیل مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گرفت تا با اجرای این پروژه در یک چنین بافتی، نه تنها به حفظ و تثبیت اصالت و هویت بافت قدیم تهران کمک کند که بتواند این محله را که در سال‌های اخیر بافتی اداری و خدماتی پیدا کرده است به ریل فرهنگ و هنر بازگرداند و آنجا را به یکی از جلوه‌گاه‌های حضور و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر بدل سازد.

وی توضیح داد: در این پهنه که به زودی شاهد بهره‌برداری نهایی از آن خواهیم بود هم جایی برای فعالان حوزه‌ کتاب در نظر گرفته شده و هم فضایی برای فعالان حوزه‌ موسیقی، خوش‌نویسی، هنرهای تجسمی و تئاتر. علت انتخاب این حوز‌ه‌ها برای این منطقه در کنار حمایت از حیات فرهنگی شهر، تزریق حیات شبانه در محدوده‌ای که سال‌هاست از زندگی شبانه محروم است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی تصریح کرد: این پروژه که در حدفاصل مکان‌ها و فضاهای فرهنگی و هنری مهم تهران قرار گرفته است به مانند یک گذر ارتباطی می‌تواند پیونددهنده‌ این هنرها برای فعالان آن باشد و این منطقه‌ تهران را به یک پاتوق مهم فرهنگی هنری و حوزه‌ عمومی تبدیل می‌کند. باور دارم که تحقق شعار تهران شهری برای همه جز با توجه به فرهنگ و هنر در کنار بهره‌برداری از پروژه‌های شهری ممکن نیست و پروژه‌ پهنه‌ رودکی و پیاده‌راه شهریار تلاشی در این جهت است.

ضرغامی در پایان یادآور شد: فاز اول این طرح افتتاح شد و فاز دوم این طرح هم که از خیابان رازی تا تئاترشهر است از دو هفته دیگر آغاز به کار می‌کند.