به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین، علیرضا خزائلی روز سه‌شنبه سوم تیر ماه با اعلام این خبر افزود: این الواح، شامل 40 قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا هستند که با توجه به آمادگی وزارتخانه برای نمایش و معرفی این الواح در استان‌های مختلف، طی مذاکرات انجام شده و پس از بررسی کارشناسان اداره‌کل موزه‌ها و موزه ملی به‌لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری، به‌صورت امانی در اختیار این اداره‌کل قرار گرفت.

او اظهار کرد: این الواح حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه‌ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل و نوع بایگانی‌ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند. تاریخ‌گذاری آن‌ها به‌ اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با بیان اینکه قزوین نخستین استان میزبان این الواح است، گفت: با نمایش الواح هخامنشی در موزه شهر، مردم استان سریع‌تر از این آثار فاخر ملی دیدن خواهند کرد. البته با توجه به قرار داشتن در وضعیت شیوع کرونا، آیین رونمایی و بازدید از آن‌ها با شرایط خاص، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

او خاطرنشان کرد: آیین رونمایی از گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید روز پنجشنبه پنجم تیرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در موزه شهر قزوین و مجموعه دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

تعداد 1783 لوح هخامنشی که توسط موسسه شرق‌شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از 84 سال، پاییز سال گذشته استرداد شد و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

رونمایی از گور بانوی سه هزار ساله سگزآباد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین همچنین از رونمایی یک گور کشف شده در محوطه پیش از تاریخ سگزآباد متعلق به عصرآهن همزمان با این رویداد خبر داد و گفت: محوطه قره تپه سگزآباد یکی از سه محوطه مهم دشت قزوین است که توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته و بر اساس آخرین یافته‌ها، استقرار در این محوطه تاریخی بین 500 تا 2200 پیش از میلاد را در بر می‌گیرد.

خزائلی اظهار کرد: در سال 1395 با اجرای پروژه عرصه وحریم قره تپه سگزآباد، در کاوش‌های این محوطه به سرپرستی دکتر مصطفی ده پهلوان شواهدی از یک گورستان وسیع پیرامون این محوطه به دست آمد که به عصرآهن دو و سه تعلق دارد.

او افزود: گور به نمایش گذاشته شده در موزه شهر قزوین یک از گورهای کشف شده در این گورستان است و در آن اسکلت بانویی در حدود 50 ساله به چشم می‌خورد که بصورت چمباتمه‌ای دفن شده است و اشیای تدفینی همراه جسد بیانگر قدمت سه هزار ساله آن است.