به‌گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، هادی میرزایی روز شنبه 24 خرداد ماه 99 با اشاره به اینکه تاکنون پنج اثر تاریخی آذربایجان شرقی از طریق صندوق احیا به بخش غیر دولتی واگذار شده است، گفت: طی سال‌های گذشته، 97 بنا در سطح کشور که پنج مورد مربوط به آذربایجان شرقی بود، از طریق صندوق احیا به بخش غیر دولتی واگذار شد. خانه‌های ثقه‌الاسلام و سرخه‌ای، حمام نوبر و ... از جمله این بناها هستند.

او افزود: در مجموع تاکنون 31 بنای آذربایجان شرقی که مجموعه خانه‌های تاریخی را نیز در بر گرفته به این صندوق واگذار شده و پیرو برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سفرهای گذشته و اکنون، واگذاری آن‌ها به سرمایه‌گذاران کارآمد، به خصوص بومی به منظور تسریع روند حفاظت و صیانت از این مواریث تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی این مأموریت را در سال 96 در قالب ماده هشت قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان حوزه صنایع دستی به صندوق احیا واگذار کرد، در این مسیر وظیفه صندوق علاوه بر تعیین اعطای مجوز کاربری مناسب برای بهره‌برداری و واگذاری آن به بخش غیردولتی، حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و فرش دستباف در کشور است.

او افزود: خوشبختانه اساسنامه جدید صندوق احیا در این خصوص، فروردین ماه 99 در هیئت وزیران تصویب شد و در حال گذراندن مراحل تصویب شورای نگهبان است.

میرزایی در ادامه به اقدامات ویژه اداره‌کل استان در حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: همکاران اداره‌کل استان اقدامات مؤثری در بناهایی نظیر خانه صلح‌جو و خانه امیرپرویز تبریز در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و فعالان فرهنگی انجام داده‌اند که به‌دنبال این اقدام، امکان فعالیت بخش غیردولتی بدون صرف هزینه در این دو خانه فراهم شده است.

او نقش مهم این صندوق در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و فرش دستباف را در راستای توسعه و ترویج آن عنوان کرد و گفت: در این راستا بناهای تاریخی بستری مناسب برای دیده شدن این هنر محسوب می‌شوند که با فراهم‌سازی ظرفیتی کوتاه‌مدت از بابت تأمین مکان فعالیت، فرصت توسعه هنرهای اصیل و بی‌بدیل را ایجاد می‌کند.