به گزارش هنرآنلاین، مراسم آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش بعدازظهر امروز 17 شهریروماه در مرکز ۰۶ جوادالائمه نزاجا با حضور محمد اسلامی وزیر راه، مسکن و شهرسازی؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی شهردار تهران؛ امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش؛ امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده کل نداجا؛ امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی؛ امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی؛ حجت‌الاسلام محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی و جمعی از معاونین ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدیران شهری برگزار شد.

الگویی موفق در فرآیند مدیریت شهری

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آئین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران گفت: اگر نگاه حاکم گذشته در خصوص این محدوده ادامه پیدا می‌کرد قطعا نمی‌توانستیم به جمع‌بندی امروز برسیم.

وی افزود: اینکه در این فضا به موجب قانون محیطی در اختیار داشته باشیم که برای ارائه خدمات به شهروندان در اختیار شهر قرار بگیرد قطعا حاصل جلسات و پیگیری‌های متعدد بود و امیدواریم این خدمات ارزشمند به شهروندان ارائه شود.

اسلامی ادامه داد: در 30 درصدی که از این محدوده در اختیار ارتش قرار می‌گیرد حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده است تا در کنار بوستانی که احداث می‌شود بخش مورد استفاده ارتش نیز نقش‌آفرین باشد و به عنوان محیطی مسکونی و خدماتی در کنار این بوستان ارائه خدمات داشته باشد.

وی تاکید کرد: قطعا می‌توانیم این الگو را به عنوان الگویی موفق در کل کشور تسری دهیم. موضوع مهمی که در فرآیند مدیریت شهری نقش آفرین است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش مهم کمیسیون‌های ماده 5 در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: باید نقش این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار گیرد. اگر توافق قبلی در خصوص این محدوده اجرایی می‌شد قطعا نمی‌توانستیم این خدمات را به شهروندان ارائه کنیم و امکان ایجاد چنین فضایی میسر نبود.

وی تاکید کرد: برای اولین بار این موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع شد که تصمیم نهایی برای احداث این بوستان اتخاذ شد. امیدواریم این هدیه مبارک مردم عزیز تهران باشد. همچنین از فرماندهی معظم کل قوا و ارتش که این هدیه را به مردم تهران دادند قدردانی می‌کنیم.

اراضی نظامی باید در اختیار شهروندان قرار گیرد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم آغاز عملیات بوستان بزرگ ارتش گفت: از مساحت کل تهران پنج درصد (نزدیک به ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ هکتار) به پادگان‌های شهری و اراضی نظامی اختصاص دارد که با قوانین موجودی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، قرار است این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار گیرد تا نیروهای نظامی از شهر خارج شوند. اما موانع زیادی برای اجرای این قانون وجود داشت که یکی از آنها هزینه جابجایی و تامین زمین و ساخت مکان جدیدی برای نیروهای نظامی خارج از شهر است که با طرحی مانند پادگان ۰۶ این مشکل حل شد.

او ادامه داد: بخشی از این پادگان‌ها از شهر خارج شده‌اند اما بخش دیگری مانند پادگان جی و پادگان موجود در منطقه ۳ و اراضی صنایع دفاع در نزدیکی پادگان ۰۶ با وسعت نزدیک به یکصد هکتار در شهر باقی مانده‌اند و هنوز نتوانسته‌ایم آنها را در اختیار مردم و شهر قرار بدهیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: فعالیت‌های اولویت محور شهر تهران که در دوره یکساله باقی مانده از شهرداری این دوره امکان تحقق آن وجود دارد، باید مدنظر شهرداری تهران باشد گرچه اولویت اول مساله ترافیک و آلودگی هواست که با توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند حل شود و مساله بعدی فضای سبز، محیط زیست و پسماند شهر تهران است که در این راستا طرح جامع پسماند آماده شده و در مراحل انتهایی کار است. مساله آخر هم ساختار شهرداری تهران است که باید به سمتی حرکت کند که تعداد نیروهای آن کم شده و کیفیت کار بالا رود.

1002637_795

بوستان ارتش احیای یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های تهران است

شهردار تهران نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که با حضور معماران و هنرمندان و ایجاد خلاقیت پادگان ۰۶ نیز مانند تپه‌های عباس آباد به مکانی برای گردشگری تبدیل شود. 

پیروز حناچی  با گرامیداشت یاد امام راحل و قیام ۱۵ خرداد گفت: شهر تهران را در طول تاریخ با سه ویژگی می‌شناختند؛  ارتفاعات البرز، ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب که از دامنه‌های البرز جاری بود و دیگری چنارستان‌های وسیع که چنار امامزاده یحیی تنها یکی از آن چنارهاست. این مکان هم که در آن قرار داریم، یکی از باغ‌های باقیمانده در تهران است که به باغ سلطنت آباد معروف بود. این پادگان در پهلوی اول شکل گرفت و یکی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش است و شاید با ارزش‌ترین پادگانی است که به جهت وسعت و ارزش در کشور داریم، بنابراین اتفاقی که امروز می‌افتد از این جهت بسیار اهمیت دارد. 

او ادامه داد: این پروژه به نفع شهروندان است و اگر پروژه‌ای را سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران انجام دهند و نفع مردم را نبینند آن پروژه تبدیل به ناهنجاری می‌شود. 

حناچی با تشکر از ارتش برای همراهی با مردم گفت: قبلا انتقال پادگان‌های ۰۷ خرم آباد، پادگان ارومیه و ... را مشاهده کردیم که در سراسر کشور با بزرگواری و مذاکره به نتیجه رسید و این مسیر ادامه خواهد یافت. 

شهردار تهران به ۳۰ درصد سطح اشغال در محوطه این پادگان گفت: ۳۰ درصد سطح اشغال طبق توافق به دلیل وجود درختان کهنسال از ۳۰ درصد کمتر خواهد بود در بخش ۷۰ درصدی هم با مرمت ساختمان‌های قدیمی و استفاده حداکثری از ساختمان‌های موجود استفاده می‌شود تا احداث جدیدی نداشته باشیم. 

او افزود: تلاش می‌کنیم نگاه‌مان را عوض کنیم و به جای بارگذاری سنگین با اقتصاد مبتنی بر فرهنگ این زمینه را برای مردم فراهم کنیم که نفع این فضای فیزیکی به همه برسد و خوب است دوستان بدانند بارگذاری در این فضا از یک میلیون و ۶۰۰ هزار به ۶۳۰ هزار متر مربع کاهش یافته و این با همکاری ارتش و نظرات کارشناسی ماده ۵ و کمیته دبیرخانه شورا عالی بوده است.

به گفته شهردار تهران اتصال این مجموعه به مترو در مجاورت متروی صیاد محقق می‌شود.

حناچی ابراز امیدواری کرد که شهرداری با همکاری ارتش برای باز شدن پادگان جی  و پادگان تسلیحات در منطقه ۱۳ به توافق برسد و گفت: به زودی آرزوی شهید ستاری را در ایجاد موزه پرواز در بوستان ولایت محقق خواهیم کرد.