به گزارش هنرآنلاین، محمد اسماعیل اعتمادی به ایرنا گفت: این خانه در مراحل پایانی ثبت ملی قرار داشت و مالک آن نیز در جریان روند ثبت آن قرار داشت اما با این حال بدون اطلاع این اداره اقدام به تخریب کرد و حدود ۹۰ درصد این بنا تخریب شد.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته ۲ خانه ثبت شده در فهرست آثار تاریخی در نیشابور تخریب شده و تقاضای ثبت هشت خانه تاریخی در این شهر نیز ارسال شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: امکان بازسازی مجدد بنای تخریب شده وجود دارد چرا که این خانه تاریخی، معماری خاصی ندارد بلکه از نظر شخصیت استاد مشکاتیان و جایگاه وی ارزش فرهنگی دارد که می‌توانست به موزه تبدیل شود.

وی افزود: خانه‌های تاریخی نمادهای گردشگری این شهر هستند و برای احیا و جلوگیری از تخریب این بناها نیازمند همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر به منظور تملک و خرید این بناها هستیم.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور نیز گفت: پیش از این جلسه‌ای با نماینده ورثه استاد مشکاتیان برگزار شد و پیشنهاد تبدیل این خانه به موزه موسیقی داده شد.

هادی ترقی افزود: پیشنهاد ورثه این بود که از قیمت خانه تخفیف می‌دهند ولی مبلغ آن نقدی پرداخت شود.

وی ادامه داد: در شرایط سخت مالی شهرداری پیشنهاد شد برای خانه قیمت‌گذاری شده و با امتیاز تهاتر شود ولی مورد رضایت قرار نگرفت و میراث فرهنگی هم امکان تامین بودجه را نداشت.

3

ناراحتی آوا مشکاتیان از تخریب خانه پدرش 

 آوا مشکاتیان، فرزند استاد پرویز مشکاتیان معروف به پدر سنتور ایران با انتشار متنی در صفحه شخصی اینستاگرامش به تخریب خانه پدرش در نیشابور واکنش نشان داد.

مشکاتیان در این پست نوشت: خیلی روبه‌راه نیستم. اخبار و پیام‌هایی هم که دریافت می‌کنم نمک به زخم‌های خودم و خانواده‌ام است. چند روز از این فضا دور خواهم ماند تا احوالم بهتر بشه. اینکه سرزمین ما متولیان فرهنگی دلسوز ندارد خبر تازه‌ای نیست. در تمام عمرم شاهد این موضوع بودم و بعد از رفتن پدرم در این یازده سال این موضوع را بیشتر درک کردم.

پرویز مشکاتیان، آهنگساز و استاد سنتور در ۳۰ شهریور ۸۸ در ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود با محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده و ایرج بسطامی همکاری داشت و در چندین آلبوم از آثار محمدرضا شجریان از جمله بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا، دود عود، جان عشاق و قاصدک آهنگسازی و نوازندگی کرده است.