به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، مجموعه مقالات همایش "کنکاشی در آثار و احوال معماران ایران‌زمین"، آثار استاد سلطان محمد معمار یزدی، در کتابی با نام "گنج سلطان" به کوشش مهدی مکی‌نژاد توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، منتشر شد.

در مقدمۀ کتاب آمده است: ماهیت و محور اصلی مجموعه گنجعلی‌خان، تجاری و اقتصادی بوده و به این دلیل که کرمان در مسیر جاده تجارت با هند و چین قرار داشته، این مجموعه مورد حمایت کامل گنجعلی‌خان، حاکم کرمان، بوده است. آنچه در مجموعه گنجعلی‌خان خودنمایی می‌کند، امضای طراح و معمار آن است. تاکنون در هیچ بنایی این تعداد امضا با این مضمون دیده نشده و از این نظر نحوه و نوع جایگزینی امضاها، منحصر‌به‌فرد است و در نوع خود جای بحث از منظر اعتبار و عیار معمار دارد.

فرهنگستان هنر به‌منظور شناخت معماران ایران‌زمین، در قالب برنامه‌ای علمی و پژوهشی، در سال 1397 همایشی یک‌روزه در تهران برگزار کرد. حاصل این همایش، یک نمایشگاه و چندین سخنرانی بود که مجموعه مقالات ارائه‌شده در این همایش، در قالب کتابی با عنوان گنج سلطان به چاپ رسیده است.

کتاب گنج سلطان را مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر  به صورت رنگی، در شمارگان هزار نسخه و در 262 صفحه و با بهای 80 هزار تومان، منتشر کرده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره 1550، کتابفروشی فرهنگستان هنر، مراجعه کنند.