به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، فوزیه فرحبخش با بیان اینکه ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری باغ شاهزاده ماهان از برنامه‌های اصلی اداره‌کل استان بوده است، گفت: ساخت 20 سرویس بهداشتی با اعتباری بالغ‌بر 14 میلیارد ریال در محل این باغ به پایان رسیده است و هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی دستگاه سپتیک فاضلاب با اعتباری برابر با دو میلیارد ریال هستیم.

او با اشاره به اینکه طرح مذکور خارج از این باغ تاریخی اجرا شده است، اظهار کرد: این اقدام به‌منظور رفاه بیشتر بازدیدکنندگان و گردشگران که از این باغ دیدن می‌کنند، انجام‌شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ شاهزاده ماهان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی استاندارد در اماکن تاریخی و گردشگری از اولویت‌های این اداره‌کل است، افزود: در خصوص نوسازی و ساخت زیرساخت‌های بهداشتی و فرهنگی در اماکن گردشگری می‌توان از قابلیت بخش خصوصی استفاده کرد.

او تصریح کرد: طرح ساخت سرویس‌های بهداشتی مذکور با پیگیری‌های پایگاه ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان اجرا شده و به‌زودی شاهد برنامه‌های دیگری از سوی این پایگاه خواهیم بود.

فرحبخش به تجهیز باغ شاهزاده ماهان به سامانه بلیت‌فروشی الکترونیکی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام برای افزایش سطح خدمات گردشگری به لحاظ کمی و کیفی انجام شده است.

درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان شناسنامه‌دار می‌شوند

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان اعلام کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان با هدف حفظ و تهیه بانک اطلاعاتی این درختان آغاز شده است.

 فریدون فعالی با اشاره به اینکه این طرح با هدف بررسی وضعیت فعلی درختان، ساماندهی و حفاظت در حال انجام است، افزود: در شناسنامه هر یک از درختان باغ شاهزاده ماهان، اطلاعاتی همچون سن تقریبی و ضخامت درختان، گونه، مختصات و نشانی محل و همچنین نحوه آبیاری آن‌ها ثبت می‌شود.

او با تأکید بر اهمیت و ارزش درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان اظهار کرد: موضوع حفظ و نگهداری درختان موجود در باغ شاهزاده ماهان با جدیت دنبال می‌شود و از بازدیدکنندگان و گردشگران این باغ تاریخی درخواست می‌شود نسبت به حفظ و حراست این درختان توجه بیشتری داشته باشند.

فعالی با بیان اینکه درختان سرو و چنار و همچنین کاج باغ شاهزاده ماهان دارای قدمت بالایی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 320 درخت تاریخی در این باغ وجود دارد.

او افزود: ساماندهی فضای سبز و پوشش گیاهی این باغ تاریخی از اولویت‌های اصلی پایگاه ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان است.

باغ شاهزاده ماهان یکی از ۹ باغ ایرانی است که در تیرماه سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به ۳۵ زبان ترجمه و در نقشه گردشگری قرار گرفته است.