به گزارش هنرآنلاین؛ این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری، اما بخش مرمت بناها و بافت‌های تاریخی در شهرهای مختلف کشور در حال انجام است تا هرچه زودتر این بافت‌های تاریخی بتوانند مقصد گردشگری فرهنگی کشور شوند.

آغاز مرمت قلعه تاریخی بارده چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات مرمت بخش‌های تخریب شده قلعه بارده بر اثر بارندگی‌های اسفندماه سال گذشته، خبر داد.

مهرداد جوادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: با تخریب قسمتی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده شهرستان بن، ۲ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مرمت اضطراری این قلعه اختصاص یافت.

وی افزود: در همین راستا پس از فراخوان انتخاب پیمانکار، بلافاصله مرمت بخش‌های تخریب شده قلعه تاریخی بارده در بارندگی‌های اسفندماه پارسال آغاز شد و عملیات مرمت بخش‌های تخریبی این قلعه تا سه ماه دیگر به پایان خواهد رسید.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته هفت میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت، استحکام‌بخشی، بام‌سازی، سبک‌سازی، اندود حفاظتی، اجرای شمع‌بندی حفاظتی و تخلیه نخاله‌های این قلعه هزینه شده است.

قلعه تاریخی بارده شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مربوط به دوران قاجاریه و دارای پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه با زیربنای افزون‌بر هشت هزار مترمربع است.

این بنای تاریخی ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۴۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. روستای بارده شهرستان بن در ۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

 

پروژه جداره‌سازی بافت تاریخی خیابان بیهق سبزوار

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از  پیشرفت 50 درصدی فاز یک طرح جداره‌سازی بافت تاریخی خیابان بیهق سبزوار خبر داد.

مرجان اکبری  با اعلام این خبر گفت: محور تاریخی سبزوار از میدان کارگر تا دروازه عراق حدود یک کیلومتر است و تاکنون یک سوم از طراحی پروژه جداره‌سازی این خیابان انجام شده است.

او افزود: از سال ۹۱ این طرح آغاز شد و از میدان کارگر یعنی ابتدای خیابان بیهق جداره‌سازی دو طرف این خیابان در حال انجام است و فاز یک این پروژه جداره‌سازی دو طرف خیابان، در بین میدان کارگر و میدان پست و تلگراف است که تاکنون نیمی از فاز یک این پروژه اجرا شده است.

اکبری اظهار کرد: بعد از پایان جداره‌سازی دیوارها، کف‌سازی این خیابان آغاز خواهد شد و امیدواریم در سال جاری فاز یک این پروژه به پایان برسد.

او تصریح کرد: تبدیل خیابان اصلی سبزوار فاصله بین دو میدان، به پیاده راه از جمله اهداف این طرح است، یعنی ورود ماشین به این خیابان ممنوع اعلام شود و به صورت پیاده راه مورد استفاده شهروندان قرار گیرد و در شورای فرهنگی شهرستان سبزوار تصویب شده تا این خیابان به بازارچه فرهنگی این شهر تبدیل شود.

از شهرستان سبزوار 103 اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

بافت تاریخی میامی مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: در راستای حفاظت از آثار ارزشمند و بافت تاریخی، مرمت و احیای بافت میامی در دستور کار قرار گرفته است.

جمال افزود: در این مرحله از مرمت اقداماتی شامل کف فرش با آجر، مرمت نما آجری، بندکشی، کاهگل به صورت موضعی و بر اساس اعتبار موجود انجام می‌شود.

کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام آقایان و تعدادی ساباط و دالان وجود دارد که جلوه خاصی را به سیمای شهری میامی بخشیده و در همین راستا بافت تاریخی میامی به عنوان یک عنصر تاریخی حائز اهمیت است.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای گردشگری است و عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین از جمله روستاهای هدف گردشگری است. بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.

وجود ۱۰ کاروانسرا و محوطه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بخش کالپوش، فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران در این منطقه است.

این شهرستان ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور دارد، و واقع شدن آن در مسیر راه تهران- مشهد شرایط بسیار مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌کند.

آغاز فصل جدید مرمت کاروانسرای ملک در زاهدان

رئیس گروه حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: فصل جدید عملیات مرمت کاروانسرای ملک زاهدان با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال آغاز شد.

منصوره ملاالهی اظهار کرد: این عملیات با اقداماتی از جمله آواربرداری بخشی از فضاها برای خواناسازی، دیوار چینی، اجرای تاق تویزه، اجرای اندود کاهگل بر روی پوشش‌ها و ... در ادامه ضلع غربی (شمال غربی) انجام می‌شود.

رئیس گروه حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: این اثر از سال ۸۹ به صورت مستمر و هر بار پس از تامین اعتبار مورد مرمت قرار می‌گیرد.

کاروانسرای ملک متعلق به دوره پهلوی است و در سال ۸۶ با شماره ثبت ۲۲۲۵۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.