به‌گزارش هنرآنلاین، محمدحسن طالبیان امروز دوشنبه 29 اردیبهشت در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: شورای بین‌المللی موزه‌ها شعار برابری، تنوع و فراگیری را مطرح کرده که تأکید بر جایگاه‌های موزه‌ها از یک سو و از سوی دیگر به عدالت و تنوع‌های فرهنگی اشاره می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور او گفت: باید برای همه موزه‌ها با توجه به فرهنگ و اقوام بتوانیم حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشیم و آغاز سال میراث‌فرهنگی از همین هفته آغاز می‌شود.

او افزود: سال گذشته، 62 موزه در سطح کشور ایجاد شده است که 39 موزه خصوصی، 17 موزه تخصصی، شش موزه وابسته به وزارت میراث‌فرهنگی است و 70 موزه نیز تا کنون به سیستم الکترونیکی مجهز شده است.

طالبیان به تلاش‌ها برای استرداد اشیای تاریخی اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده در سال گذشته، 1783 شیء به کشور مسترد شده است.

تعیین حریم بناهای تاریخی

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به تدوین دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی گفت: دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی که تقریباً بسیاری از بناهای تاریخی حریم ندارند بررسی آن به اتمام رسیده و از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان‌ها ابلاغ می‌شود، بنابراین بناهای تاریخی که حریم ندارند با این دستورالعمل تکلیف‌شان روشن خواهد شد.

پرونده‌های میراث جهانی

 معاون میراث‌فرهنگی کشور درباره پرونده‌های ثبت جهانی نیز اظهار داشت: پرونده اورامانات تا آخر تابستان ثبت جهانی آن ارزیابی می‌شود و پرونده راه‌آهن شمال به جنوب به طول 1400 کیلومتر نیز که جزو مسیر پر از آثار تاریخی محسوب می‌شود در حال ارزیابی است.

 او در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان موزه‌ها به‌صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه دادند و امروز نیز سایت EMIRAS.ir برای همه موزه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود و تلاش می‌کنیم که بسترهای الکترونیکی در تمامی موزه‌های کشور انجام شود.

 طالبیان خاطرنشان کرد: امسال برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراهای کشور را نیز در دستور کار داریم که در این خصوص باید مرمت‌های زیادی انجام بگیرد و کار سختی را در پیش رو داریم.

 او یادآور شد:‌ در سال گذشته 2500 پروژه در سطح کشور در حوزه میراث‌فرهنگی اجرایی شد که این موضوع یک رکورد جدید به‌حساب می‌آید.

بازدید مجازی از موزه‌ها و بناهای تاریخی

در ادامه این نشست خبری طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور  در خصوص بازدیدهای مجازی از موزه‌ها در دوران شیوع کرونا گفت: موضوع بازدیدهای مجازی هرروز گسترده‌تر می‌شود، خوشبختانه در تعطیلات نوروز 99 شاهد استقبال علاقه‌مندان به موزه‌ها از این بازدیدهای مجازی بودیم. ضمن این که در خصوص فضای طرح "11 هزار کیلومتر مسیر" تاکنون شاهد ثبت 70 هزار بازدید آنلاین بودیم.

پرونده ثبت جهانی مینیاتور 

 معاون میراث‌فرهنگی کشور درباره موضوع ثبت جهانی مینیاتور نیز گفت: پرونده مینیاتور به اسم کشور دیگری نیست بلکه به‌صورت مشترک و با حضور ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان در دست تدوین است و به‌صورت مشارکتی است. این پرونده به اسم کشور دیگری ثبت نمی‌شود بلکه یک کار مشارکتی که در راستای صلح است و به حفظ ریشه‌های مشترک فرهنگی کمک می‌کند.