به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، علی اعطا در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران" به عنوان طراح این طرح با بیان اینکه اواخر سال 98 این طرح توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تهیه و تقدیم هیات رئیسه شده است، افزود: طرح مذکور به صورت یک فوریتی مطرح و به کمیسیون ارجاع شد. پس از بررسی‌های کارشناسی طرح مجددا به هیات رئیسه بازگشت و در دستور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح بر اساس یکی از بندهای سند طرح جامع تهران به عنوان تکلیفی که هنوز اجرایی نشده شکل گرفته است، ادامه داد: در بندهای 1، 6 و 7 طرح جامع تهران در فصلی که در ارتباط با حفاظت از میراث شهر است آمده حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر تهران شامل حفاظت از کلیه آثار ثبت شده و کلیه آثاری که در آینده ثبت خواهد شد و رعایت حریم آثار ثبت شده، الزامی است و هرگونه مداخله در عرصه این آثار دارای ممنوعیت است.

اعطا تاکید کرد: در طرح جامع به درستی بر موضوع تمامی آثاری که در آینده ثبت خواهد شد تاکید شده، زیرا در فهرست 2300 بنا در یکی از لایه‌های طرح تفصیلی، بخشی هنوز به ثبت نرسیده است.

وی ادامه داد: در نتیجه وقتی شخصی درخواست پروانه تخریب و نوسازی می‌دهد برای آن دسته از بناهایی که هنوز به ثبت نرسیده است شهرداری مستند قانونی برای حفاظت در اختیار ندارد. بنابراین شهرداری ناچار است پروانه تخریب و نوسازی ارائه دهد. به همین دلیل بود که طی ماه‌های اخیر شاهد بودیم که تعدادی از بناهای ارزشمند تخریب شد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طرح مورد بحث، حداقل طی 10 جلسه با مشورت پیش از 50 کارشناس خبره حوزه میراث فرهنگی تهیه شده است، افزود: طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهرداری شهر تهران باید بر سه مبنای سیاست‌های تشویقی، بازدارنده و الزام آور تهیه شود.

اعطا با بیان اینکه تمام ابعاد حقوقی این لایحه بررسی شده است افزود: با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران جلسات مفصلی برگزار شده است. این طرح می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری در راستای حفاظت از میراث معماری معاصر ایران باشد.

کلیات این لایحه با 20 رای موافق از 20 عضو حاضر در صحن شورا به تصویب رسید. همچنین پس از بررسی جزئیات طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران" اعضای شورای شهر تهران با 18 رای موافق از مجموع 19 عضو حاضر در جلسه این جزئیات را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح حفاظت از کلیه عناصر و اجزای میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر تهران شامل محوطه‌های باستانی، بافت‌ها و مجموعه‌های تاریخی، محورهای طبیعی، تاریخی، باغات قدیمی، سنوات و چشمه‌ها الزامی است. همچنین هر گونه ساخت و ساز در مجاورت و یا حریم آثار ثبت شده با کسب مجوز و رعایت ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجاز است.