به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری مجازی که صبح امروز و به مناسبت روز معمار برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همزمان با شیوع کرونا درآمدهای شهرسازی نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: در اسفندماه ۹۸ صدور پروانه ساختمان در حدود ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشت در حالی که به طور کلی در سال ۹۸، ۲۰ درصد کاهش صدور پروانه ساخت داشتیم.

وی با بیان اینکه رکود ساخت و ساز سراسری است و منحصر به تهران نیست، اضافه کرد: بخشی از کاهش درآمدها به ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی نیز ارتباط دارد.

گلپایگانی در خصوص اینکه تخلفات از حوزه صدور پروانه ساختمان به حوزه نظارت فنی انتقال پیدا خواهد کرد، گفت: به صورت سیستمی امکان تخلف در مراحل صدور پروانه ساخت وجود ندارد اما تخلفات حین ساخت را از چند جنبه مورد توجه قرار داده و نظارت مستمر و دائمی در شهرداری تهران را سازماندهی خواهیم کرد.

معاون شهرسازی شهردار تهران اضافه کرد: فرایند نظارت بر ساخت نیز سیستمی خواهد شد و در یک شبکه نظارت همگانی میان مناطق، نواحی، مهندس ناظر و اداره کل معماری و ساختمان گزارش‌ها هر ۱۵ روز یکبار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: زمانی که سیستم قائل به فرد باشد تخلف بالا می‌رود اما زمانی که خود فرایند پایش تبدیل به یک جریان سیستمی شود نظارت تأثیرگذار خواهد بود. در عین حال، باید تخلفات دسته‌بندی شود، نمی‌شود با تخلفات اساسی و کوچک یک برخورد شود.

گلپایگانی درباره تحقق بودجه سال ۹۸ نیز گفت: به دلیل اینکه نرخ عوارض واقعی شد با وجود آنکه از نظر کمیت تعداد پروانه‌ها کم‌تر بود اما با تحقق ۸۵ درصدی درآمدها مواجه بودیم.

معاون شهرسازی شهردار تهران همچنین در خصوص طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساخت، گفت: در حال حاضر پروانه شهرسازی ظرف ۱۰ روز صادر می‌شود اما ما و شورای شهر از زمان صدور پروانه ساختمانی راضی نیستیم هرچند این فرایند نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام اجرایی شدن طرح نیلوفری محور راه آهن تهران - تبریز گفت: طبق توافقی که با راه‌آهن انجام شده است تا یکی دو ماه دیگر پروژه احداث فضای اطراف راه‌آهن تهران - تبریز آغاز خواهد شد.

وی درباره ساماندهی محور فداییان اسلام هم گفت: طرح آن آماده شده و به زودی برای کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران جشنواره‌ای را تحت عنوان جایزه معماری برتر تدوین کرده است که برهمین اساس فضاهای فرهنگی، اجتماعی، بازسازی‌شده و غیره از نظر معماری بررسی شده و از نظر معیارهایی همچون تاب‌آوری ساختمان، توجه به همسایگان، توجه به زمینه‌ی شهری، نمای ساختمان، کیفیت خاص، توجه به محیط زیست و غیره بررسی و انتخاب می‌شود.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۸ کمپینی تحت عنوان "نما، هویت شهر ما" برگزار شد که ما توانستیم ۲۵۰۰ معمار را در مناطق مختلف شهر گردهم جمع کنیم و در مورد تجارب و آخرین ویژگی‌های معماری در تهران صحبت کنیم، اظهار کرد: در برنامه پنج ساله شهر تهران اعلام شده است که طراحی و نمای ساختمان‌های مهم شهر می‌بایست از طریق مسابقه انتخاب شوند که طبیعتا این موضوع منجر به افزایش و ارتقاء کیفیت در شهر می‌شود.

مدیرکل معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: براساس این مصوبه ساختمان‌های مهم شهر باید طراحی‌شان از طریق مسابقه انتخاب شود که در حال تدوین دستورالعمل‌ها هستیم.

گلپایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره معماری برتر آیا باعث نمی‌شود برای برخی یک برندسازی کاذبی ایجاد شود، گفت: ممکن است در هر رویدادی مجموعه‌ای از تخلفات رخ دهد، این موضوع نباید سبب شود که برخی اقدامات خوب انجام نشود. اینکه جریانی به سمت انحراف نرود بستگی به نحوه اجرا دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییر نحوه ساخت و معماری باید اول در ساختمان‌های شهرداری رخ دهد، گفت: ما قبول داریم که ساختمان‌های فعلی شهرداری تهران کیفیت خوبی ندارد اما بناست در برنامه پنج ساله سوم ساختمان‌های شهرداری از طریق مسابقه طراحی و معماری شوند و همین موضوع باعث ارتقای کیفیت می‌شود.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ساخت بدون پروانه ساختمان پلاسکو گفت: بنیاد مستضعفان معتقد است ساختمان ناخواسته تخریب شده و در حوزه پروانه ساخت و عوارض باید به آن‌ها مساعدتی شود. این در حالی است که طبق قانون شهرداری نمی‌تواند در حوزه عوارض به هیچ ساختمان خاصی تخفیفی دهد.

وی ادامه داد: ما همچنان بر الزام دریافت پروانه ساختمانی از سوی بنیاد مستضعفان برای پلاسکو و همچنین تأمین پارکینگ برای آن طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مصر هستیم. این دو موضوع در اولین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین هیئت دولت بررسی خواهند شد.

گلپایگانی همچنین درباره سرانجام طرح ساخت خانه‌های کوچک مقیاس گفت: متولی این طرح سازمان نوسازی است. ما اجازه دادیم در هر ساختمانی حدود ۲۰ درصد خانه‌ها کوچک اندازه باشند و در ضوابط طرح تفصیلی هم اجازه داده شده که خانه‌های ۳۵ متری ساخته شود حتی در شهر تهران می‌تواند این متراژ کم‌تر هم باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه ساخت چنین خانه‌هایی مشکل زوج‌های جوان را برای تأمین خانه حل خواهد کرد، گفت: این خانه‌ها به صورت ترکیبی با خانه‌های بزرگ مقیاس ساخته می‌شود و این طور نیست که یک محدوده را به ساخت چنین خانه‌هایی اختصاص دهیم.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف پارکینگ پادگان ۰۶ نیز گفت: برای تأمین پارکینگ این پادگان طرحی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کردیم که منتظر بررسی و صدور نظر نهایی هستیم. تأمین پارکینگ با نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک جزو الزامات ایجاد بوستان در پادگان ۰۶ است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین گفت: حدود چهار، پنج هزار پارکینگ در سطح شهر در حال ساخته شدن است که به دلیل مشکلات مالی امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد. در عین حال برای حل مشکل پارکینگ مرکز شهر نیز از طریق دانشگاه تهران در حال بازنگری پارکینگ‌سازی و تأمین آن در چنین محدوده‌هایی هستیم.