به گزارش هنرآنلاین، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به نیاز به انجام دو فصل کاوش باستان‌شناسی جدید در محوطه باستانی شکارگاه خسروپرویز، گفت: تا زمانی که شرایط حفاظتی لازم ایجاد نشود، برنامه‌ای برای ادامه کاوش‌ها در این محوطه نداریم.

علیرضا برشاهی با اشاره به انجام دو مرحله کاوش باستانی در محوطه تاریخی شکارگاه خسروپرویز کرمانشاه به ایسنا گفت: طی این کاوش‌ها که در دو بخش از محوطه انجام شد، سازه‌ای باستانی و دیوارهای خشتی بزرگی کشف شد.

وی با تاکید براینکه حداقل به دو مرحله دیگر کاوش باستان‌شناسی در شکارگاه خسرو پرویز نیاز داریم، تصریح کرد: از آنجایی که پس از هرکاوش باید بسترهای لازم برای حفاطت از سازه و معماری کشف شده در برابر عوامل جوی فراهم شود، لذا این بستر هنوز در شکارگاه خسروپرویز فراهم نشده و برای همین فعلا برنامه‌ای برای ادامه کاوش‌ها در این محوطه تاریخی نداریم.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: گستردگی محوطه باستانی شکارگاه خسروپرویز باعث شده تا به اعتبار بالایی برای مسقف کردن این محوطه برای ادامه کاوش‌ها نیاز داشته باشیم که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه شرایط مهیا شود کاوش‌ها در این محوطه ادامه پیدا می‌کند، عنوان کرد: در داخل این محوطه طی دهه‌های گذشته املاکی ساخته شده که باید در آینده برنامه تملک آنها را نیز در دستور کار قرار دهیم.

برشاهی متذکر شد: پس از انجام کاوش‌ها و تملک املاک ساخته شده در داخل این محوطه می‌توانیم برنامه‌ای برای تبدیل آن به یک مجموعه فرهنگی یا موزه تاریخی و... داشته باشیم.

شکارگاه خسروپرویز

وی در ادامه به معضل انباشت نخاله‌های ساختمانی در بخش‌هایی از این محوطه هم اشاره کرد و گفت: قرارگرفتن محوطه باستانی شکارگاه خسروپرویز در داخل شهر کرمانشاه و همجواری آن با تعدادی از محله‌های مسکونی سبب شده تا برخی از همسایگان محوطه که کارهای ساخت و ساز ساختمانی انجام می‌دهند، برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل نخاله‌ها به خارج از شهر، آنها را در داخل این محوطه رهاسازی کنند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: برای رفع این مشکل طی سال‌های گذشته اطراف محوطه را حصارکشی کردیم، اما گاها بخشی از نرده‌های این حصار به سرقت رفته و یا برای ریختن نخاله‌های ساختمانی برداشته می‌شود.

وی اضافه کرد: در تلاشیم تا بتوانیم همسایگان شکارگاه خسرپرویز را از نظر فرهنگی به این محوطه حساس کنیم تا محافظت بیشتری از آن داشته باشند، چرا که از نظر نیروی انسانی این امکان را نداریم بصورت مداوم یک نیروی یگان حفاظت در آنجا مستقر باشد.

محوطه شکارگاه خسروپرویز از آثار باستانی دوره ساسانی در شمال شهر کرمانشاه و پایین‌تر از محوطه تاریخی تاق بستان قرار دارد. در کاوش‌های سال 1388 که به سرپرستی دکتر مهدی رهبر در این محوطه باستانی انجام گرفت، مشخص شد که این مکان تنها یک شکارگاه معمولی مربوط به دوران پادشاهی خسروپرویز نبوده، بلکه محل احداث شهری بزرگ در دوره اشکانی است که بعدها در دوران ساسانی از محدوده محصور آن به عنوان شکارگاه استفاده شده که نقش آن در تاق بزرگ تاق بستان موجود است.