به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، عالیه ملک‌شاهکویی با اعلام این خبر گفت: در ادامه روند سال‌های گذشته، مرمت بخشی از جداره گذر تاریخی سرچشمه به مصلی در بافت تاریخی با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد ریال در سال 1398 اجرایی شد.

او خاطرنشان کرد: همکاری و مشارکت شهرداری گرگان در این طرح، با اقدامی ویژه در مرمت جداره‌ها و کف‌سازی، موجب سامان‌دهی و بهبود کیفیت محیطی و بصری این گذر شده است.

مدیر پایگاه ملی بافت تاریخی گرگان یادآور شد: در این طرح تاکنون اعتباری بیش از 30 میلیارد ریال هزینه شده است که شامل خرید و مرمت بناهای ارزشمند در مسیر، مرمت جداره و مرمت بام‌های رو به مسیر بوده است.

او با اشاره به این‌که اداره کل راه و شهرسازی در چند سال اخیر خانه‌های تاریخی فاضل را که در طول این محور قرار دارد تملک کرده و در حال مرمت آن است، تصریح کرد: همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادها می‌تواند در احیای مسیرهای فرهنگی تاریخی و در نتیجه رونق بافت تاریخی گرگان بسیار ثمربخش باشد.

مرمت 6 بنای تاریخی بافت گرگان

مدیر پایگاه ملی بافت تاریخی گرگان همچنین از پرداخت 35 میلیارد ریال تسهیلات به شش مجموعه و بنای تاریخی در محدوده بافت تاریخی گرگان (استرآباد) در سال 1398 خبر داد.

 ملک‌شاهکویی گفت: باهدف حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی و ایجاد اشتغال پایدار در محدوده بافت تاریخی گرگان (استرآباد) با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیارد ریال به شش مجموعه و بنای تاریخی از محل کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلات پرداخت شد.

او خاطرنشان کرد: این آثار شامل خانه‌های تاریخی تقوی و رضاقلی‌نژاد در محله سرچشمه، خانه‌های تاریخی احمد دوست و آسیابان در محله دوشنبه‌ای و خانه‌های تاریخی شاهی و میرزایی در محله سرخواجه است که در حال‌مرمت بوده و در سال جاری با فعالیت‌هایی از نوع تأسیسات گردشگری به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیر پایگاه ملی بافت تاریخی گرگان تصریح کرد: فعالیت‌هایی مثل مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی می‌تواند علاوه بر معرفی و احیای آثار تاریخی و فرهنگی بافت، موجب تأمین بخشی از نیازها در این حوزه و همچنین ایجاد اشتغال پایدار شود.