به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، صبح امروز جمعه 17 آبان احمد مسجدجامعی در تهرانگردی دیگر خود به بازار تهران رفت و از قسمت‌های مختلف این بازار قدیمی بازدید کرد.

وی با انتقاد از بوی نامطبوع ادرار در معابر بازار تهران گفت: دست کم 500 چشمه سرویس بهداشتی دیگر برای بازار لازم است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بافت بازار بافت مردانه بوده و به همین دلیل سرویس‌های بهداشتی که بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها هستند استفاده از آن برای زنان راحت نیست، گفت: این در حالیست که بیش از نیمی از مراجعه کنندگان به بازار تهران را زنان تشکیل می‌دهند اما سرویس بهداشتی مناسبی برای آنها وجود ندارد و با مشکلات زیادی برای دسترسی به این نیاز عمومی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بارز بازار تامین سرویس بهداشتی است، ادامه داد: تأمین سرویس بهداشتی برای بازار یک ضرورت است.

مسجد جامعی افزود: به طور متوسط روزانه 1.5 میلیون نفر وارد بازار می‌شوند که هزینه‌های جنبی زیادی همچون آلودگی هوا و مشکلات دیگری را به ساکنین و کسبه این منطقه تحمیل کرده‌اند، گفت: در بودجه 98 پیشنهاد داده بودیم که اولویت کمک به مساجد و حسینیه‌ها با مراکزی است که خدمات بهداشتی (توالت عمومی) در اختیار شهروندان در غیر از ساعات نماز ارائه دهند؛ اما متاسفانه در بسیاری از کوچه‌های فرعی بازار بوی تند ادرار که ناشی از کمبود سرویس بهداشتی است به مشام می‌رسد و این در حالیست که بازار را می‌خواهیم به یک منطقه گردشگری تبدیل کنیم.

وی در ادامه به زمین هنرستان حافظ در کنار امامزاده زید رفت تا از آنجا بازدید کند اما نگهبانان اجازه ورود ندادند و مسجدجامعی با بیان اینکه هنرستان حافظ توسط یک معمار فرانسوی ساخته شده و دارای ارزش‌های معماری زیادی است، گفت: شنیده‌ایم که این هنرستان قرار است تخریب شده و به یک پاساژ تبدیل شود.

مسجد جامعی با انتقاد از تب پاساژ سازی در بازار تهران، تصریح کرد: در بازار سرانه خدمات عمومی همچون سرویس بهداشتی کم است و حالا مدام می‌خواهند پاساژ بسازند و این مسئله مشکلات بازار را دو چندان می‌کند، چرا که ساخت و ساز جدید آن هم بدون در نظر گرفتن کمبودهای سرانه‌های خدماتی مشکلات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه هنرستان حافظ در مجاورت حریم امامزاده زید قرار دارد، گفت: جای سوال است که چگونه پاساژ سازی دامن بازار را گرفته است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه از بافت تاریخی بازار تهران بازدید کرد و با حضور در بازار چهار سوق بزرگ با انتقاد از سقف‌های نصب شده در بازار گفت: سقف‌های ایرانیتی که بعضا پلاستیکی هستند نصب کرده‌اند که از نظر ایمنی به شدت زیر سوال است.

وی با اشاره به آشفتگی بصری در بازار گفت: آن چیزی که به ما گزارش می‌دهند با آن چیزی که ما می‌بینیم متفاوت است و متاسفانه تنوع سقف و موادی که برای پوشاندن سقف استفاده کرده‌اند بسیار زیاد است که از نظر ایمنی نیز جای سوال دارد.

مسجدجامعی با انتقاد از بی نظمی بصری در بازار گفت: متاسفانه ساختار واحدی را در زیباسازی و مناسب سازی بازار نمی‌بینیم.

وی در ادامه از روند بازسازی شبستان شاه آبادی مسجد جامع بازار بازدید کرد و گفت: روند بازسازی شبستان ادامه دارد و در حین بازسازی این مسجد کارشناسان با نکات مختلفی روبرو شدند که یکی از آنها این است که سبک‌های معماری مختلفی در مسجد وجود دارد که به نظر می‌رسد دوره تاریخی مسجد جامع بازار تهران از آن چیزی که مشخص شده تاریخی‌تر است.

مسجد جامعی با بیان اینکه مسجد جامع بازار دارای آداب خاصی است، گفت: حوض مسجد جامع موقوفه مجزایی است به گونه‌ای که هر کسی که در این حوض وضو بگیرد می‌بایست در این مسجد نماز بخواند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران چند باب مغازه برای تولیت مسجد جامع خریداری کرده است،‌ اظهار کرد: حالا تولیت این مسجد پیشنهاد داده است که برای افزایش فضای عمومی مسجد این چند باب مغازه را تخریب کرده و فضای عمومی جلوی مسجد را افزایش دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهرانگردی قبلی از یکی از شبستان‌های این مسجد بازدید کردیم که در گذشته گرمخانه میهمانان بود، گفت: در گذشته که مهمانسرا و هتل کارآیی زیادی نداشت مرسوم بود که مساجد درهای خود را برای اقامت شبانه و کوتاه مدت مسافران باز می‌گذاشتند و مسجد جامع بازار نیز یک شبستان را به میهمانان اختصاص داده بود که به مرور زمان این شبستان تبدیل به انباری شد؛ اما از آنها خواستیم که نسبت به مرمت و بازسازی این شبستان اقدام کنند که خوشبختانه این مهم اجرایی شد.

مسجدجامعی در ادامه به کوچه غریبان رفت و از منزل مرحوم شاه آبادی که تبدیل به انباری شده بود بازدید کرد و همچنین به حمام حاج حسن رفت و در جریان آخرین روند بازسازی این حمام قرار گرفت.

وی ادامه داد: این حمام خزینه اختصاصی داشت و از آنجایی که بیشتر علمای تهران در این محدوده سکونت می‌کردند، طبیعتا به این حمام رفت و آمد داشتند و در تهرانگردی قبلی حمام دچار آشفتگی زیادی شده بود اما با همت متولیانش مرمت شد که خوشبختانه آثار دوره صفویه نیز در این حمام پیدا شد و همت متولیان باعث شد که یک حمام تاریخی احیاء شود. حالا مالکان آن درخواست دارند که ضمن نگهداشت خزینه، کاربری جدیدی برای یک قسمت دیگر حمام ایجاد کنند.

مسجدجامعی در ادامه به دیدن آتش نشانان ایستگاه 107 بازار رفت و تصریح کرد: معابر باریک بازار برای آتش نشانان دردسر ساز است. چرا که این معابر اجازه نمی‌دهند که آنها با سرعت و تجهیزات کافی نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تنها دو ایستگاه 7 و 107 محدوده بازار را پوشش می‌دهند، گفت: عمده حریق‌ها مربوط به سیم کشی غیر اصولی در بازار است و همچنین در فصل زمستان نیز المنت‌های برقی و یا وسایل گرمایشی نفت سوز مشکل زا شده‌اند و بافت فرسوده بازار نیز برای آتش نشانان دردسرساز شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در گذشته موتورهای چهار چرخ ATV برای پوشش منطقه بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت، افزود: با اینکه این محدوده نیاز به چهار دستگاه موتور چهارچرخ دارد اما تنها یک موتور خریداری شده و آن هم خراب است.

وی با بیان اینکه معابر باریک بازار جای مانور زیادی برای تجهیزات آتش نشانی نمی‌گذارد، گفت: مسئولان آتش نشانی بارها گفته‌اند که از موتورسیکلت‌های اطفای حریق استفاده می‌شود؛ اما بنا به گفته آتش نشانان این موتورها تجهیزات کمی را می‌توانند حمل کنند و بهتر است برای آنها موتورهای چهار چرخ خریداری شود و این در حالیست که همین تجهیزات نیز بعضا در معابر بازار کارآیی ندارد، به گونه‌ای که آتش نشانان ایستگاه 107 حتی برای خروج از ایستگاه‌شان نیز با مشکل مواجه هستند. برای اینکه اگر چرخی‌ها و یا موتورسیکلت‌ها به آنها راه ندهند نمی‌توانند به راحتی عبور کنند و از ما درخواست داشتند که یک برش دو متری در یکی از ساختمان‌های فرسوده روبروی ایستگاه ایجاد کنیم تا حداقل بتوانند به راحتی از ایستگاه خارج شوند که البته این موضوع قطعا بررسی می‌شود.

مسجدجامعی افزود: آتش نشانان ما جانشان را در کف دست می‌گذارند اما هنوز از مشکل نبود مسکن و سخت و زیان آور نبودن شغل‌شان نگران هستند.

وی در ادامه از بافت فرسوده بازار بازدید کرد و با اشاره به تبدیل خانه‌های مسکونی به انبار یا کارگاه گفت: بازار، منطقه‌ای در قلب تهران است اما متاسفانه هنوز طرحی ندارد و به همین دلیل است که شاهد از هم گسیختگی بافت بازار هستیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به شب مردگی منطقه بازار تهران، افزود: این منطقه روزانه میزبان 1.5 میلیون نفر است که در ایام خاص همچون در آستانه نوروز این جمعیت دو برابر هم می‌شود، با این حال می‌بینیم که برنامه مشخصی برای این منطقه وجود ندارد که به نظر می‌رسد باید اتفاق خوبی در این زمینه رخ دهد.

مسجدجامعی در ادامه با تعدادی از گردشگران که به منطقه بازار آمده بودند گفت‌وگو کرد و از آنها خواست نظراتشان را بیان کنند و گفت: برایمان جالب بود که گردشگران نیز از وضعیت فعلی بازار تهران به عنوان یک نقطه گردشگری چندان رضایت ندارند. به گونه‌ای که بسیاری از آنها نبود آب آشامیدنی، کمبود سرویس بهداشتی و ... را عنوان کردند.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که گردشگران به آن اشاره کردند تزئیناتی با سبک غربی در بازار است، ادامه داد: برایمان جالب بود که چند نفر از گردشگران عنوان داشتند که انتظار داشتند به جای دیزاین جنبه‌های غربی در بازار با المان‌های ایرانی مواجه شوند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: همچنین یکی از گردشگران آدرس یک گرمابه زنانه در خیابان مصطفی خمینی (ره) را به ما داد و از ما خواست که در مورد آن فکری کنیم تا احیاء شود.

وی در ادامه از مسجد آذربایجانی‌ها بازدید کرد و گفت: مسجد آذربایجانی‌ها بر اساس وضعیت امیرکبیر از ثلث مالش ساخته شده است و در کنار این مسجد یک مدرسه و خانه امام جماعت نیز ساخته شده است که این مسجد نقش موثری در جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوادث مختلف دارد که با توجه به زمین لرزه بامداد امروز در غرب کشور نیز این مسجد اعلام آمادگی کرده تا کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کند.

وی در ادامه به یکی از مدارس منطقه 12 رفت و در این بازدید یادآور شد: سازمان آتش نشانی در پی بازدیدهایش از مدارس گزارشی را در مورد مدارس پر خطر تهیه کرده است که این مدرسه نیز یکی از این مدارس پرخطر است و باید بگویم بیشترین مدارس پرخطر در منطقه 12 هستند که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش باید اقدامات لازم را در خصوص ایمن سازی این مدارس انجام دهند.

در ادامه تهران گردان به عیادت عبدالله ناصری محقق تاریخ اسلام و نویسنده که مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا نیز بود، رفتند.

همچنین مسجدجامعی در ادامه به اراضی عباس آباد رفت و در جریان روند نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی قرار گرفت و با بیان اینکه خوشبختانه حضور زنان در حوزه مجسمه‌های حجمی بیشتر از سال‌های گذشته است، گفت: در بخش دانشجویی نیز شاهد حضور پرقدرت دانشجویان هستیم اما تغییر مداوم در زمان برگزاری این سمپوزیوم باعث شده که این رویداد نتواند جای خود را در تقویم بین‌المللی پیدا کند.