به گزارش هنرآنلاین، نشست "معماری خاک؛ تکنیکی نوین، سابقه‌ای کهن" که با سخنرانی مریم مهدیه برگزار می‌شود به موضوعات مختلفی که در ذیل به آن اشاره می‌شود پاسخ خواهد داد.

– یک‌سوم مردم دنیا در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که از خاک ساخته شده است، در واقع بیش از دو میلیارد نفر در ۱۵۰ کشور دنیا.

– امروزه معماری خاک و تکنیک‌های برآمده از آن به علت سازگاری با محیط زیست، هزینه‌ی پایین اجرا در مقایسه با دیگر تکنیک‌های کار شده با سایر مصالح، زیبایی بصری و عایق‌پذیری مناسب آن مورد توجه برترین معماران دنیا قرار گرفته است.

– بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ دنیا با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی به وجود آمده بر اثر صنعتی‌سازی، استفاده‌ی بی‌رویه از مصالح شیمیایی و آسیب‌رسان به محیط زیست، ساخت‌وسازهای بی‌رویه، کمبود منابع طبیعی، گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب، خاک و … بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ دنیا در صدد آن هستند که ماده‌ای دوست‌دار محیط زیست، قابل بازگشت به آن، ارزان‌قیمت و در دسترس در محیط اطراف‌مان را به عنوان جایگزین مصالح دیگر معرفی کنند و خاک حائز این ویژگی‌هاست.

– ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی‌رغم وجود بسیاری از بناهای ساخته شده با خاک با قدمتی هزار ساله، متاسفانه این شیوه از معماری رو به فراموشی رفته و در حال نابودی است. معماری و تکنیکی غنی که بیشتر جای خود را به معماری بی‌هویت با تکنیک‌هایی ناسازگار با بستر معماری بومی ما داده است.

– لازم است که معماران، مرمت‌گران و سازندگان با این رویکرد از معماری آشنا شده و آن را در طراحی، اجرا و مرمت پروژه‌های خود بکار گیرند. این همایش فرصتی برای شناخت مقدماتی و وارد شدن به این حوزه است.

– هدف از شرکت در این همایش آشنایی با خاک و تکنیک‌های برگرفته از آن است.

این نشست امروز یکشنبه، ۱۲ آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در دانشگاه تهران‌،‌ پردیس هنرهای زیبا‌،‌ ساختمان تحصیلات تکمیلی‌،‌ آتلیه مرمت برگزار خواهد شد.