سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت مرکز معماری اسلامی و حوزه هنری، نشست بازخوانی "اندیشه‌های محمدکریم پیرنیا در معماری ایران" برگزار می‌شود.

در این نشست، غلامحسین معماریان، مدرس و پژوهشگر؛ حسین سلطان‌زاده، مدرس و پژوهشگر عرصه معماری به عنوان سخنران و حسین ذبیح اله زاده به عنوان دبیر پنل حضور خواهند داشت.

حسین ذبیح در این باره گفت: آثار پیرنیا به این منظور حائز اهمیت هستند که او از شاگردان معماران مدرن گرای ایرانی است و روایت‌های پیرنیا تصویر ما را از معماری گذشته ایران شکل داده است. او بر خلاف آراء اساتید خود به واکاوی مفهوم معماری گذشته‌ ایران در آن عصر پرداخته است.

ذبیح در ادامه افزود: حال امروز بعد از گذشت چهار دهه از تالیف آثار پیرنیا نیاز به بازنگری در این اندیشه‌ها و سیر تفکری نسبت به معماری گذشته ایران است. معماری‌ای که به گفته‌ پیرنیا بر پنج اصل یعنی: مردم‌واری، پرهیز ازبیهودگی،درونگرایی،نیارش، خودبسندگی استوار بوده است. در حالی که ما در بناها و فضاهای بسیاری در معماری گذشته خلاف این امر را می توانیم جست‌وجو کنیم.

پیرنیا یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان معاصر حوزه معماری است که آثار منتشر شده از او در تمام دانشکده معماری ایران تدریس می‌شود و تاثیر بسزایی در شکل گیری نگاه ما نسبت به معماری گذشته‌ی ایران دارد.

محمدکریم پیرنیا استاد دانشگاه، محقق، نویسنده، نظریه‌پرداز معماری ایرانی است. عدم توجه چندان به معماری ایرانی و تأکید بیشتر بر معماری غربی و آثار اروپایی در دانشگاه‌های آن زمان، سرانجام پیرنیا را بر آن داشت که تحصیلات خود را دانشکده هنرهای زیبا ناتمام رها کند و به بررسی‌ها و تحقیقات فردی خویش متکی شود. او تلاش کرد با بررسی بناها و گفتگو با معماران و استادکاران قدیمی، برخی از ویژگی‌ها و اصول معماری ایرانی را مورد شناسایی قرار دهد. پیرنیا به تدریج حاصل تحقیقات خود را در طی مقالاتی تدوین کرد و در اختیار عموم قرار داد.

محمدکریم پیرنیا در ۹ شهریورماه ۱۳۷۶ درگذشت. مزار او بنا به درخواست وی در "خانه رسولیان" یزد که در حال حاضر دانشکده هنر و معماری یزد در این مکان قرار دارد، واقع شده است. پیرنیا افزون بر معماری، در ادبیات، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی نیز دستی داشت، بر زبان‌های عربی و عبری مسلط بود، زبان پهلوی را به خوبی می‌دانست و با خط میخی نیز آشنا بود.

بر اساس این گزارش، نشست بازخوانی اندیشه‌های محمد کریم پیرنیا در معماری ایران دوشنبه 25 شهریورماه از ساعت 14 الی 17 در تماشاخانه مهر واقع در تهران، انتهای غربی خیابان سمیه، حوزه هنری، تماشاخانه مهر، برگزار می‌شود.
رزرو جهت حضور در این برنامه الزامی است و علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند از طریق ادمین مرکز معماری اسلامی به آیدی @irac_admin اقدام کنند.