سرویس معماری هنرآنلاین: محمدباقر طباطبایی، دبیر همایش تخصصی "معماری پیش از معماری"، درباره دلایل برگزاری این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: وضع ویژه‌ای که معماری ایران در روزگار حاضر، به‌عنوان پیشگام اندیشه‌ای در صنعت ساختمان با آن مواجه است، ناشی از انباشت مسائل و موضوعات بسیاری به شمار می‌رود که هر کدام درجای خود، مهم و درخور توجه است.

او افزود: بخش بزرگی از آن موضوعات و مسائل، به شتاب‌زدگی و بی‌برنامه بودن ساخت‌وسازها پیوند دارد. این امر نیز بر دلایل متعددی از سوداگری در حوزه ساختمان و تأثیرگذاری بیش از حد یا نابجای افراد غیرمتخصص با عنوان کارفرما گرفته تا ارکان دیگر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و مسائل مختلف در حوزه مدیریت (سوء مدیریت) و... مبتنی است. بسیاری از این دلایل و عوامل، مربوط به عدم توجه به فعالیت‌های مهم معماری پیش از معماری، با عنوان کلی "برنامه‌ریزی معماری" است.

دبیر همایش معماری پیش از معماری تصریح کرد: تخصیص منابع مختلف، مدیریت مخاطرات، تنظیم سازمان مدیریتِ برنامه و طراحی، سازگاری ساختمان با زمینه و زمانه خود به‌عنوان شبکه‌ای پویا و در حال تغییر (چه قبل از طراحی و چه در حین آن) اقداماتی ضروری به شمار می‌رود که تاکنون توجه کافی به آن نشده است.

طباطبایی بر لزوم طرح سؤال در این حوزه تأکید کرد و گفت: عدم توجه به این مقولات اساسی، موجب وضع ویژه کنونی و تداوم آن تا بروز فاجعه خواهد شد؛ بنابراین نیکوست اگر تأمل کنیم، بسنجیم و بپرسیم که "آیا سرمایه‌ای که در ساختمان‌سازی مستهلک و متراکم شده، ضروری بوده و منجر به توسعه شده یا غیرمفید بوده و به سیما و منظر شهری، تحرک کالبدی، پویایی اجتماعی، شیوه ادراک محیط، پایداری زیست‌محیطی، اقتصاد شهری و ملی، حقوق شهروندی و بسیاری از ارزش‌های اثبات شده شهر و شهروندی، آسیب رسانده است؟"

او خاطرنشان کرد: پرداختن به این مقوله در دو حوزه برونی (مدیریت و برنامه‌ریزی کلان) و درونی (شامل آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش و انتشار دیدگاه‌های تخصصی دیسیپلین‌های مؤثر بر معماری در معماری پیش از معماری) قابل پیشنهاد است. این امر منجر به پایداری و پایایی دیسیپلین برنامه‌ریزی معماری، به‌عنوان تخصصی مؤثر و فعال خواهد شد. وضع ویژه کنونی اقتصاد کلان، ضرورت اجتناب‌ناپذیر بریدن ناف اقتصاد از نفت، تلاش برای فعال‌سازی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری غیردولتی و... ضرورت و فوریت این پرداخت را دوچندان کرده است.

این معمار و مدرس دانشگاه درباره ضرورت برگزاری چنین همایشی گفت: بنیاد تجرید معماری، برای پاسخگویی به چنین پرسش‌های مهمی و فرا گشودن راهی پیشاروی سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان برای بهره‌گیری بهینه از تلاش‌های متوجه به توسعه، تأسیس شده و فعالیت می‌کند. برنامه‌ریزی معماری به‌صورت فراگیر از شهر تا ساختمان، متأثر از فاکتورها و متغیرهای متعدد است که می‌توان آن‌ها را طبقه‌بندی کرد.

طباطبایی درباره بخش‌های این همایش، بیان کرد: تحلیلی کلی نشان می‌دهد که از میان عوامل مؤثر بر برنامه معماری، در رویداد پیشتاز برنامه‌ریزی شده که در این نوشتار معرفی می‌شود، دو حوزه را باید به عنوان دیسیپلین‌های حیاتی معرفی کرد تا در اولویت بررسی، اطلاع‌رسانی و پژوهش قرار گیرد. نخستین حوزه برنامه‌ریزی اقتصادی معماری و دیگری برنامه‌ریزی زیست‌محیطی معماری است.

همایش معماری پیش از معماری

او افزود: دلبستگی دانشجویان و کارفرمایان ساختمان و حتی معماران جوان و جوان قدیم به موضوعات کالبدی آن هم به شکلی بی‌محتوا و صرفاً پوسته‌ای و نیز دنباله‌روی ایشان از مدهای ژورنالی و موضوعات جذاب تصویری و رقابت‌های جوایز معماری، تأثیرپذیری از رسانه‌های عامیانه و نیمه تخصصی و...اطلاع‌رسانی و نیز آموزش مقولات یادشده را با وجود ضرورت، با مشکل جدی و ریسک عدم استقبال مخاطب مواجه می‌کند؛ بنابراین لازم است علاوه بر تبیین ضرورت، بر آگاه‌سازی عمومی و تخصصی نیز تأکید شود. به همین سبب می‌توان ادعا کرد که همچون اولین گام، برگزاری سمینارها و میزگردهایی با حضور اشخاصی که نه تنها مطلع و متخصص بلکه در میان عموم شناخته شده و جذابند، مؤثر خواهد بود.

این معمار تأکید کرد: همایش تخصصی "معماری پیش از معماری"، به دانش‌ها و آگاهی‌هایی می‌پردازد که معماران پیش از شروع به طراحی و در هنگام برنامه‌ریزی معماری به آن‌ها نیازمند هستند. این همایش توسط بنیاد تجرید معماری (مشاور تخصصی برنامه‌ریزی معماری) روز هشتم شهریورماه جاری در هتل پارس مشهد برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، پرفسور مجید مفیدی، دکترای تخصصی از دانشگاه شفیلد انگلستان با موضوع "ملاحظات زیست‌محیطی برنامه‌ریزی معماری" و بهروز ملکی، دکترای اقتصاد با موضوع تحلیل اقتصادی ساختمان و مسکن در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

همایش تخصصی "معماری پیش از معماری" هم‌زمان با چهارمین دوره نمایشگاه خصوصی بنای برتر جمعه 8 شهریورماه از ساعت 17 الی 20 در سالن آمفی تئاتر هتل پارس مشهد برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این همایش و دریافت کارت ورود الکترونیک، کد 3 را به شماره 09129155525 در واتساپ ارسال کنند.