سرویس معماری هنرآنلاین: طراحی گرافیک، هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که با آمیزش تصویرها، واژهها و ایدهها اطلاعات و یا پیامی اثربخش را به مخاطب میرساند. طراحی گرافیکی نقش مهمی در کلیه مراحل پروژههای معماری و توسعه املاک دارد. طراحی خوب به معماران کمک میکند تا مفاهیم خود را بهتر به هر جامعه هدفی نمایش دهند، به سرمایهگذاران کمک میکند تا پروژههای خود را به نحوی هوشمندانهتر به بازار عرضه کنند، همینطور به تیمهای املاک و مستغلات کمک میکند تا سریعتر املاک خود را بفروشند.
نقش گرافیک در مرحله اول یعنی کانسپت اولیه و طراحی
قطعاً برای هر معمار زمانهای زیادی اتفاق افتاده که کانسپت طراحی یک پروژه معماری به جایی نرسیده و یا هرگز ساخته نشده این مشکل گاهی به دلیل عدم بیان درست و نشان دادن مفاهیم نقش بسته در ذهن معمار، هنگام مواجهه با چالشها یا روبرو شدن با کارفرما، یا توضیح درستی برای عموم بوده است. برای حل این مشکل بیان تصویری و گرافیکی که میتواند به راحتی به تجسم ایدهها کمک کند، بسیار مفید خواهد بود و معماران و طراحان را یاری میرساند تا کانسپت و داستان معمارانه نقش بسته در ذهنشان به روشی روشن و آسان توسط مخاطبان درک شود.
در واقع هدف طراحی گرافیک در پروژه معماری کمک به معمار است در حالی که معماران در حال تهیه نقشههای طراحی هستند، اغلب مفهوم گستردهای وجود دارد که میتواند به پیشبرد پروژه کمک کند. این موضوع ممکن است به صورت خطوطی شروع شود که به فرم سه بعدی تبدیل شود یا ممکن است هر ایدهای باشد که نیاز به نمایش و توضیح دارد از جمله مهمترین موارد گرافیکی که در قسمت طراحی یک پروژه معماری کاربرد دارد به شرح زیر است:
بیان استراتژیهای طراحی
گرافیک در این مرحله معماری به توسعه مطالعات استراتژیک اولیه، کاوشهای برنامههای ارائه شده، طراحی برندهای تجاری، نامگذاری ایدهها و نمایش نتایج حاصل از تحقیقات کلیدی و مناطق ایده آل برای بازاریابی کمک خواهد کرد.
نمایش نمودارها
نمودارهای گرافیکی مفاهیم معماری و ایدههای پیچیده معماری را به تصاویر ساده و قابل فهم تبدیل میکند این تصاویر باعث افزایش شفافیت در جلسات با کارفرمایان و یا تبدیل شدن به موضوعی قابل فهم تر برای عموم میشود. نقشه سایت، مطالعات و موارد دیگر نیز اگر به صورت نمودارهای گرافیکی دربیایند قطعاً دارای جذابیت بیشتری از متنهای ساده هستند.
ارائه، شیت بندی و پرزنتیشن
ارائه یک طرح معماری سازمانیافته و مختصر برای معماران با یک روایت منسجم به هدایت مکالمه و ایجاد درک مناسب مخاطبان کمک میکند. گرافیک، ارائههای بصری قانع کنندهای را ایجاد میکند که همه چیز را از اعلانهای مالی گرفته تا زمانبندی پروژه به نحوی واضح نمایش میدهد.
نقش گرافیک در مرحله دوم یعنی اجرا و ساخت و ساز
آغاز پروسه ساخت پس از طراحی اغلب مهمترین مرحله برای نشان دادن پروژه به صورت گرافیکی است. اطلاعرسانی عمومی در مورد کارهایی که انجام میشود، یا جلب توجه خریداران، یا صرفاً مستند کردن فرایند برای اهداف تبلیغاتی، تقریباً همیشه نیاز جدی معماران به طراحیهای گرافیکی جهت تصویرسازی ایدهها برای اجرا است.
هویت و برندینگ
تبلیغات و برندسازی برای معماران، مشاوران املاک و مستغلات مطابق با معیارهای زیبایی شناسی در طول هر پروژه ممکن است به علائم بصری مشخص، آرم، یک پالت رنگی خاص، فونت سفارشی یا موارد دیگر نیاز داشته باشد که افزودن طراحی گرافیکی میتواند تأثیر اقدامات آینده و طرح اصلی در چشم بیننده بیشتر جلوهگر کند.
رندرینگ و تصویرسازی
رندرها و تصویرسازی سه بعدی به عنوان راهی ارزشمند برای درک فرم، مقیاس و پالت رنگی قبل از اجرا است که نه تنها برای معماران ابزاری برای طراحی بهتر بلکه راهی برای فهم و دیدن آینده پروژه برای کارفرمایان و مشتریان است. انتخاب زاویه صحیح دوربین، نورپردازی و ترکیببندی مناسب امکان تفاسیر و تجسم قدرتمندتری را امکانپذیر میسازد.
تصویرسازی و دیاگرام
تصویرهای گرافیکی برای ارائههای معماری، تصویرهای یک پروژه معماری را به صورت سادهتر به تصویر میکشند که اغلب به بیننده این امکان را میدهند که بدون حواسپرتی، روی ویژگیهای خاص متمرکز شود در واقع طرحهای ساده مفاهیم را بهتر انتقال میدهند.
تلفیق نقشهها و اینفوگرافیکها
ارائه گرافیکی نقشهها و اطلاعات پروژه راهی برای درک بهتر فضا هستند مفاهیم را به زیبایی منتقل و نقشههای معماری را با سادهسازی و تأکید بر ویژگیهای اصلی و تفکیک حوزهها، قابل درک و خواناتر نمایش میدهند.
وبسایت اینترنتی و رسانههای اجتماعی
یک وبسایت با اطلاعات گرافیکی جذاب و خلاقانه راهی برای ارائه اطلاعات کلی در مورد یک پروژه با رعایت معیارهای زیبایی شناسی به کارفرمایان و به حداکثر رساندن سئو محسوب میشود. همینطور رسانههای اجتماعی به تعامل و گسترش مخاطبان و ارتباطات با مخاطبین خاص با ایجاد محتوای تصویری و مورد نیاز کاربران کمک کرده و به نوعی روشی تبلیغاتی برای نمایش عملکرد معماران و یا توضیح پروژهها برای خریداران، سرمایهگذاران و معماران دیگر است.
نقش گرافیک در مرحله سوم یعنی تکمیل پروژه
پس از اتمام یک پروژه، هنوز گرافیک میتواند راههایی را برای معمارها باز کند و به کمک آنها بیاید معماران میتوانند طرحهایی را ایجاد کنند که معماری و طراحی فضا را تکمیل کند یا عملکرد فضایی را بهبود بخشند
چاپ کاتالوگها و بروشورها
طراحی گرافیکی و چاپ شده به صورت کاتالوگ برای معماران ابزاری برای تبلیغات و ارائه اطلاعات جامع در قالب یک مجموعه کوچک است این اطلاعات چاپی میتواند با گرافیک مناسب اطلاعات را به نحوی مختصر اما جامع به افراد انتقال دهد.
انیمیشن و گرافیکهای ویدئویی
ویدیو و انیمیشنها شامل پلانهای طبقات، تفاسیر، نمودارها با طراحی گرافیکهای ویدئویی تعاملی و متحرک در یک محیط دیجیتال میتواند امکانات را بیشتر نمایش دهد و کاربر را بیش از قرارگیری در موقعیتهای ایستا درگیر کند. همچنین سبب میشود تا مخاطب راحتتر بتواند خود را در موقعیت طرح معماری قرار دهد و خود را در فضا احساس کند.
نشانه و المانهای گرافیکی
برای پیمایش در فضای داخلی و خارجی در پروژههای معماری پس از تکمیل ساخت و ساز، علائم و نشانههای گرافیکی میتواند در نحوه حرکت و تعامل با یک فضا، بازدیدکنندگان را راهنمایی کند برای مثال المانهای گرافیکی به کار رفته برای مسیریابی و یافتن مسیرهای مورد نظر که به کاربران کمک میکند در زمان کمتر و بدون سردرگمی مسیر را ادامه و به حوزه مورد نظر دسترسی یابند.
برای نتیجهگیری میتوان گفت طراحی گرافیکی در تمامی مراحل پروژههای معماری میتواند عاملی شتاب دهنده و کمکی چشمگیر برای معماران باشد به نحوی که هدف و ایدههای اصلی خود را بیشتر نمایش داده و تمامی وجوه و جنبههای لازم یک پروژه را بهتر و واضحتر به تصویر بکشند. ضمن اینکه سبب ارتقاء تعاملات با کاربر، خریدار و حتی واضحسازی ایده برای ساخت در مرحله اجرا شود.
در واقع میتوان گفت طراحی گرافیکی و آشنایی با نرمافزارهای کاربردی در این زمینه امری بسیار ضروری برای هر معمار محسوب میشود. اگر از دسته معمارانی هستید که در این زمینه مهارت دارید قطعاً میتوانید این مهارت را گسترش و در همه جنبههای کاری از آن استفاده کنید و در صورت نیاز از متخصصین این حوزه برای تکمیل این فرایند استفاده کنید؛ و اگر نه میتوانید برای بهبود پروژههایتان از یک گرافیست حرفهای کمک بگیرید و هیچگاه در طول کار حرفهای طراحی گرافیک و ابعاد زیبایی شناسی را ندیده نگیرید!
منبع: آرل