سرویس معماری هنرآنلاین: محسن کمالی سروستانی از برگزاری دومین دوره جشنواره فیلم و معماری در آبان‌ماه سال جاری خبر داد و در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این جشنواره قرار است در آبان‌ماه جاری برای دومین بار برگزار شود اما مقدمات آغازین آن از چند روز پیش یعنی وقتی جردن هولندر سرپرست جشنواره فیلم معماری روتردام هلند، میهمان شیرازی‌ها بود تا ظرفیت‌های سینمایی و معماری شیراز و ایران را بسنجد، آغاز شد.

او درباره اهداف این جشنواره بیان کرد: مدرسه معماری آنیما این دعوت را با هدف گسترش تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی صورت داده است و در تلاش هستیم این امکان را فراهم کنیم که در جشنواره پیش‌ رو مهمانانی را به ایران دعوت کنیم که علاوه‌ بر تبادل نظر در عرصه فیلم معماری، کارگاه‌هایی را در خلال جشنواره برگزار کنند؛ حتی درباره امکان تبادل فیلم‌ها نیز به‌صورت مقدماتی مذاکراتی صورت گرفته است.

مدیر مدرسه معماری آنیما تأکید کرد: هولندر برای نخستین بار در جهان ۲۰ سال قبل "سینمای معماری" را به عنوان موضوعی میان‌رشته‌ای معرفی کرد و برای تأکید بر پیوند این دو مقوله اولین فستیوال فیلم معماری دنیا را در روتردام برگزار کرد، جشنواره‌ای که امروز یکی از معتبرترین جشنواره فیلم معماری جهان است.

او ادامه داد: تاکنون شهرهای بوداپست، سانتیاگو، نیویورک و میلان با برقراری پیوند فرهنگی با روتردام جشنواره‌های فیلم معماری را برگزار کرده‌اند و در این میان نشانی از شهری در خاورمیانه وجود ندارد.

کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم معماری روتردام جشنواره‌ای در جغرافیایی کوچک است؛ اما به اندازه‌ای بزرگ هست که در جهان مطرح شود. فیلم به اندازه آسمان‌خراش‌ها قدمت دارد و از نخستین زمانی که انسان شروع به فیلم‌برداری کرد، می‌توان ساختمان‌ها را به‌عنوان اجزایی جدایی‌ناپذیر در آن دید؛ از همین رو تقابل همان‌گونه که در فیلم جریان برقرار می‌کند در معماری هم باعث جریان‌سازی می‌شود، بنابراین پیوند بین فیلم و معماری هم هنرمندانه و هم منطقی است.

او فیلم را عنصر مهمی در رشد شهرسازی دانست و گفت: ما در ساختن شهرهای‌مان مدام با پارادوکس‌هایی مواجه هستیم. زشتی و زیبایی در کنار هم در شهر دیده می‌شود و فیلم‌ساز می‌تواند این تقابل را به تصویر بکشد و دوگانگی دنیای را به ما نشان دهد؛ مثلاً ما در شهرسازی باید توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و اتمام منابع انرژی داشته باشیم و فیلم این قابلیت را دارد که لایه‌های دیگر واقعیت را به ما نشان دهد، فیلم می‌تواند نشان دهد زندگی شهری چگونه در جریان است.

این معمار تصریح کرد: شهر از نحوه تعامل و احساسات ما شکل می‌گیرد و احساسات ما به اجزای شهری جان می‌دهد؛ بنابراین سعی می‌کنیم مردم را درباره زندگی اجتماعی‌شان آگاه کنیم و این تقابل هم می‌تواند گوشه‌ای از احساسات ما را در برگیرد.

کمالی سروستانی درباره اکران فیلم‌های این جشنواره در سینماهای کوچک، بیان کرد: سینماهای کوچک‌تر این امکان را فراهم می‌آورند که فیلم‌ها را معرفی کنند و مکانی برای بحث و گفت‌وگو درباره زندگی و مردم باشند. دیدن فیلم در سینماتک‌ها به گفت‌وگوی سینمایی می‌انجامد. این مکان‌ها برای خوردن پاپ کورن نیستند و برای تفریح ساخته نشده‌اند. این سینماها با پرده‌های نمایش کوچک‌شان و سالن‌هایی برای افرادی معدود، اشخاص خاصی را جذب می‌کند و فیلم‌های معماری از آن دسته فیلم‌ها هستند که مخاطبان ویژه‌ای دارند.

او برگزاری این جشنواره را عامل مهمی در کمک به سیاست‌گذاری‌های شهری دانست و افزود: وجود این مجموعه‌ها مشخصاً در جشنواره تخصصی فیلم معماری برای تصمیم‌گیرندگان در عرصه شهری بسیار مهم است. در این مجموعه‌ها می‌شود تصمیم گرفت که بودجه‌های فرهنگی به کجا هدایت شوند. همین کار را در هلند انجام می‌دهیم، درباره توانمندی‌ها، منابع مالی و سرمایه‌ها، گفت‌وگو می‌کنیم و در این جلسات درباره بسیاری از مسائل به صورت منتقدانه بحث می‌شود؛ چون هم سینما صنعتی بزرگ است و هم ساختمان. از همین رو این گردهمایی‌های تخصصی به ما امکان می‌دهد که بتوانیم درباره هر دوی این‌ها هم سینما و هم معماری صحبت کنیم.

کمالی سروستانی درباره نحوه انتخاب آثار در این جشنواره، اظهار کرد: اگر با رویکرد سیاسی به مسائل نگاه کنیم، فاصله بسیاری بین جامعه هلند و جامعه ایران وجود دارد؛ اما مشخصاً در بحث انتخاب فیلم‌ها می‌توانیم تیم‌های مشورتی ترتیب دهیم که در قالب آن‌ها درباره اینکه چه چیزی می‌تواند برای آینده معماری هیجان‌انگیز باشد و می‌تواند بین دو کشور رخ دهد، بحث کنیم. از دیدگاه علوم انسانی و هنر دو جامعه با هم تفاوتی ندارند، همان‌گونه که هم‌اکنون ما و شما داریم درباره یک موضوع مشترک صحبت می‌کنیم؛ پس اگر بخواهیم با نگاه‌های غیر هنری و غیر فرهنگی به قضایا وارد شویم، مسائل متفاوت‌تر از این خواهد بود.

بر اساس این گزارش، نخستین دوره جشنواره فیلم معماری، اردیبهشت‌ماه سال جاری در شیراز برگزار شد و دومین دوره آن نیز آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.