سرویس معماری هنرآنلاین: در این دیدار صمیمانه سید عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، از عدم توجه مسئولان به ساخت پروژه شهرک تندیسان ابراز ناراحتی کرد و در این باره گفت: تأسیس شهرک تندیسان، ایده بسیار مهمی است که متأسفانه به دلیل اهمال مسئولان مربوطه راکد مانده است درحالی‌که چنین پروژه مهمی باید سه سال پیش افتتاح می‌شد.

او افزود: به طور حتم شهرک تندیسان با توجه به شرایط و تعاریفی که از آن ارائه شده، می‌تواند نقش مهمی را در عرصه فرهنگ و هنر ارائه کند، بنابراین ما در موسسه هنرمندان پیشکسوت تصمیم گرفتیم که به یاری این بخش بشتابیم و بتوانیم از این ایده مهم که توسط استاد حسین فخیمی ارائه شده است، حمایت کنیم.

حسین فخیمی نیز در این دیدار به رزومه کاری خود و زحماتی که طی سال‌های فعالیت خود ارائه کرده بود، اشاره کرد و گفت: من برای ساخت مجسمه حکیم عمر خیام که امروز در دانشگاه اوکلاهاما نصب شده است، بالغ بر صد جلد کتاب مطالعه کردم تا بتوانم شخصیت این شاعر، فیلسوف و دانشمند برجسته را به درستی بشناسم. بر همین مبنا نیز به مطالعه درباره ابعاد مختلف شخصیت او پرداختم و سرانجام بر اساس شعر معروف او: اجرام که ساکنان این دیوانند/ اسباب تردد خردمندانند... ساختن این مجسمه را آغاز کردم. در این مسیر نیز بیش از 5 ماکت کوچک ساختم تا بتوانم مسیری را که قرار است، طی کنم کاملاً شناسایی کنم. پس از این مرحله، یک نمونه از مجسمه را در ابعاد اصلی با گچ ساختم و سپس برای انتخاب نوع متریال کار مدت‌ها به مطالعه پرداختم. پروسه انتخاب نوع سنگ برای این مجسمه نزدیک به یک سال و نیم به طول انجامید و در این مسیر به نقاط مختلفی سفر کردم.

این هنرمند ادامه داد: پس از مدت‌ها تلاش من توانستم، سنگ مورد نظر را در ازنی لرستان به دست آورم و کار را آغاز کنم. تمام این سختی‌ها را به این خاطر به جان خریدم زیرا که معتقد هستم خیام شخصیت بسیار بزرگ است که نه تنها در زمان خود بلکه سال‌ها پس از آن و در این نهصد سال نیز به درستی شناخته نشده است.

اسماعیل خلج در این نشست از تلاش‌های حسین فخیمی تقدیر کرد و گفت: تلاش یک هنرمند با افراد عادی بسیار متفاوت است زیرا عملاً تمام ارکان هنر بر مبنای دانش و عشق شکل می‌گیرد. در حقیقت نگاه یک هنرمند به جهان استفاده از اسماء خداوندی است که آقای فخیمی به خوبی آن را به تصویر کشیده است. برای شخص من مطالعه و تلاش ایشان برای به دست آوردن متریال مناسب و ارائه چنین شاهکاری بسیار قابل تقدیر و توجه است.

همسر حسین فخیمی نیز در این دیدار از بی‌توجهی‌های حاکم بر فضای کشور انتقاد کرد و گفت: آنچه امروز ما را رنج می‌دهد این است که از وجود شخصی چون استاد فخیمی استفاده نمی‌شود تا جایی که شخصی چون او هم اکنون نزدیک به شش سال درگیر پروژه شهرک تندیسان است و هنوز به جایی نرسیده است.

جهانگیر الماسی نیز در ادامه بر لزوم توجه به شهرکی هنری تأکید کرد و در این باره گفت: ای کاش صدها مجسمه و اثر از حکیم عمر خیام و ابوالقاسم فردوسی و دیگر هنرمندان به کشورهای دیگر ارسال می‌کردیم زیرا امروز کشور ما بیش از هر روز دیگری به چنین اقدامات فرهنگی و هنری نیاز دارد. امروز ما نیاز داریم که چهره واقعی و هویت ایرانی را به جامعه جهانی معرفی کنیم تا فراتر از جنگ سیاسی و اقتصادی که در جریان است، ما را بشناسند. به نظر من مجسمه صلح استاد فخیمی که در سازمان ملل ثبت شده است، بیانگر شخصیت ایران و کاملاً بر خلاف آن چیزی است که جریان‌های جهانی بر علیه ما ترسیم می‌کنند.

او افزود: ما امروز نیاز داریم که فضایی برای تثبیت هویت خود داشته باشیم و در این راستا شهرک تندیسان می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند. بدیهی است که تمام ارکان یک کشور از سیاست گرفته تا ابعاد اجتماعی بدون فرهنگ و هنر عقیم خواهد ماند و توفیق نمی‌یابد.

این هنرمند تصریح کرد: به نظر من موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌تواند گام مؤثری را در راستای شکل‌گیری شهرک تندیسان ایفا کند زیرا این پروژه علاوه بر اینکه می‌تواند یک مجموعه درآمد ساز شود، می‌تواند بیانی از مدینه فاضله ما در قرن 21 باشد. در واقع این شهرک با نمایش معارف ما می‌تواند دنیای مردم ما را در ابعاد مختلف ترسیم کند.

فخیمی در ادامه این جلسه به مشکلات معماری در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: معماری در جامعه امروز ما دچار مشکلات بسیاری است زیرا حتی خانه‌های ما بدون هیچ تعریف خاصی ساخته می‌شوند درحالی‌که با نگاه هنری، هر چیزی از مبلمان گرفته تا خانه می‌تواند دارای ابعاد هنری نظیر مجسمه باشد. شهرک تندیسان محلی است که در آن فکر، اندیشه، نیازها و تعلقات هنری و اجتماعی به صورت شکل و فرم ساخته و عرضه می‌شود. در این شهرک محصلان می‌توانند علاوه بر آموزش معیارهای درست دیدن، اندیشیدن و کار کردن را تجربه کنند.

او افزود: نمونه‌هایی نظیر این شهرک در کشورهایی چون چین، ترکیه، آمریکا و اسپانیا وجود دارد اما متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های من برای ساخت این شهرک هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است. این در حالی است که سال 96 توسط شهرداری و شورای شهر برای این پروژه 3 میلیارد تومان مصوب شد اما وقتی کاری انجام نشد در سال 97، مبلغ 10 میلیارد و در سال 98، 14 میلیارد تومان مصوب شد که عملاً بی‌نتیجه ماند و تنها اقدام انجام شده، مربوط به مطالعات مفهومی بود که انجام شد. در مسیری که ما تا امروز دنبال کرده‌ایم، تنها فضایی واقع در بوستان جوانمردان به این کار اختصاص داده شده و اقدامات مطالعاتی نیز انجام گرفته است اما مابقی کارها همچنان معلق است.

عنایت‌الله بخشی نیز بر لزوم توجه به شهرک تندیسان تأکید کرد و گفت: شناخت شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی از جمله ضروریات جامعه امروز ایران است اما متأسفانه ما چندان در این بخش موفق عمل نکرده‌ایم بنابراین ساخت شهرک تندیسان می‌تواند گام مؤثری در این راستا بردارد.

تقدیر از 4 هنرمند پیشکسوت فعال در مرکز تجارت جهانی

پس از این دیدار، هنرمندان از سرای هنرمندان در مرکز تجارت جهانی بازدید کردند. این مرکز که در طبقه سوم مرکز تجارت جهانی قرار دارد، به صنایع دستی و آثار هنری اختصاص دارد. در این دیدار سید عباس عظیمی ضمن تشکر از مدیرعامل این مرکز گفت: بسیار متشکریم که بخشی از تجارت خود را در هنر سهیم شده‌اید. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این اقدام شما، بسیار قابل تحسین است زیرا ما فکر می‌کنیم که هنر تنها فضایی است که همواره ارزش افزوده چه به لحاظ مادی و چه معنوی را به همراه دارد.

او افزود: امیدواریم روزی مسئولان به این نتیجه برسند که هنر می‌تواند جایگزین خوبی برای صنعت نفت باشد در همین راستا نیز علاقه‌مندان تعاملات و همکاری‌های هنرمندان پیشکسوت با این مجموعه افزایش پیدا کند تا شاهد حضور پررنگ‌تر هنرمندان در این سرای هنر باشیم.

ابوالفضل طلایی، مدیر مجتمع تجارت جهانی از حضور هنرمندان در این مرکز ابراز خرسندی کرد و گفت: تمام تلاش ما در این مرکز این است که صنایع دستی را احیاء کنیم تا مردم بیشتر به این هنر توجه کنند زیرا ما عاشق هنر و هنرمندان هستیم.

او افزود: به طور حتم در شرایط کنونی نمی‌توان تنها برای رشد و توسعه از دولت انتظار داشت بنابراین ما خود ما باید به یکدیگر کمک کنیم. در این راستا نیز امیدواریم که تلاش هنرمندان برای رشد و توسعه سرای هنرمندان که کاملاً متناسب با فضای میدان فردوسی و این محیط فرهنگی است، پررنگ‌تر شود.

کریم اکبری مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: امیدواریم در آینده نزدیک این مجتمع بتواند به هنر و محصولات هنری بیش از پیش توجه کند و محلی برای عرضه این نوع کالاها باشد.

در پایان این دیدار، با حضور هنرمندان پیشکسوت از غلامحسین شادی زرنق، هنرمند آینه‌کار و هنرهای سنتی؛ محمد فلاح مراد، هنرمند سنتی و تراش بر روی شیشه؛ علی حاجیان پور، گچ‌بری و ابراهیم نباتی، هنرمند عرصه هنرهای سنتی تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است در این دیدار، جهانگیر الماسی، عنایت الله بخشی، جلیل فرجاد، صفا آقاجانی، اسماعیل خلج، محمد شیری، رضا بنفشه خواه، بهنام جعفری و کریم اکبری مبارکه حضور داشتند.