سرویس معماری هنرآنلاین: ابوالفضل بادآهنگ، دبیر کل فستیوال معمار شیراز، این شهر را دارای شایستگی پایتخت فرهنگی کشور دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به لقب گرفتن شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی کشور و پیشینه تاریخی معماری و شهرسازی استان فارس، فستیوال معمار شیراز در سال 98 در راستای ارتقاء سطح علمی رشته معماری و شهرسازی شیراز در کل کشور برگزار می‌شود.

او افزود: این فستیوال با هدف معرفی معماران و شهرسازان معاصر شیراز، ارائه آثار آن‌ها و تبدیل شدن شیراز به عنوان قطب اصلی معماری جنوب کشور طرح ریزی شده بنابراین سعی داریم که هر سال با معرفی معماران، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و اساتید برتر سال و تقدیر از آنان در راستای هر چه بهتر شدن معماری ایران گام برداریم.

دبیرکل فستیوال معمار شیراز تصریح کرد: در فستیوال سال گذشته طراحی پاویون‌های دانشجویی معماری با محوریت طبیعت دوم و معرفی معمار شیراز ۹۷ و نمایشگاه معمار ۹۷ بود. امسال با انتشار فراخوان عمومی از کلیه مهندسان معمار شیرازی که در شهر شیراز پروژه‌های حرفه‌ای انجام داده‌اند، دعوت می‌شود تا در گروه‌هایی که در ادامه آمده با ارائه آثارشان در نمایشگاه معمار شیراز ۹۷ شرکت کنند و سپس پروژه‌های برتر در هر گروه با عنوان معمار شیراز ۹۷ معرفی می‌شوند.

سعید زحمت‌کشان، دبیر اجرایی و برگزاری فستیوال معماری شیراز، نیز دلایل برگزاری این رویداد را توجه به ابعاد مختلف این شهر دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شهر مکانی ارزشمند محسوب می‌شود. در واقع شهر امکانی است که از گذشته دور برای کنار هم قرار گرفتن انسان‌ها و انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی فراهم شده و گسترش یافت و هویت پیدا کرد.

او افزود: هر شهر، هویت خاص خود را دارد، هویتی که در طول دوران تاریخ ایجاد شده است؛ هویتی که در گذرهایی از زمان، به دلایلی نادیده گرفته‌ایم و به آن بی‌توجه بوده‌ایم؛ هویتی که معماری و شهرسازی بازتابی از آن محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی و برگزاری فستیوال معماری شیراز تصریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران، پژوهشگران، معماران و شهرسازان از اهمیت و ضرورت توجه به مفهوم و جایگاه ویژه "هویت شهری" در همه مراحل زندگی انسان شهرنشین سخن گفته‌اند.

زحمت‌کشان، توجه به هویت شهری را عنصر مهمی در رشد و توسعه معماری دانست و تأکید کرد: در فضاهای شهری عناصر متعددی نظیر بافت‌ها، جداره‌ها، مسیرها، محله‌ها، میدان‌ها و ... با ساختار و کالبد منحصر به فرد خود در شهر وجود دارند که هر یک از آن‌ها به تنهایی یا در مجموع می‌تواند تعریف مختصری از هویت شهری باشد.

او ادامه داد: انسان‌ها با قدم زدن و نظاره کردن این عناصر و اجزا امکان شناخت و به خاطر سپردن عناصر شهر را می‌یابند و به اصطلاح شهرسازان، خاطره جمعی برای آنان شکل می‌گیرد بنابراین اگر انسان‌ها بتوانند این عناصر را در ذهن خود ثبت کنند، فضا تبدیل به تصویری ذهنی برای شهروندان می‌شود که در نتیجه به تقویت مشارکت، حس تعلق، شادابی و رضایت خاطر شهروندان منجر می‌شود.

دبیر اجرایی و برگزاری فستیوال معماری شیراز تصریح کرد: در این راستا برگزارکنندگان و پژوهشگران دانشجو با نظر به رویکرد علمی - پژوهشی در مناطق یازده‌گانه شهری شیراز و در قالب فستیوال معماری شیراز، اقدام به بازشناسی و معرفی فضاهای با هویت شهری در قالب پاویون‌های شهری، گفت‌وگوها و نمایشگاه میدانی در محل میدان توپخانه خواهند کرد.

زحمت‌کشان، شیراز را شهری شایسته معرفی به جهانیان دانست و گفت: شیراز شهری شایسته معرفی به جهانیان است زیرا این شهر از دیرباز دوران پر فراز و نشیبی را به خود دیده و همواره کانون توجهات و تحولات این مرز و بوم بوده و در حقیقت با جایگاه و برند پایتخت فرهنگی ایران شناخته شده است.