سرویس معماری هنرآنلاین: مائده عشوری، از مشاوران برگزاری همایش "معماری و ادبیات"، هدف از اجرای این برنامه را ایجاد یک ارتباط بینا رشته‌ای خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: معماری از جمله هنرهایی است که ارتباط عمیقی با سایر رشته‌های هنری دارد و به نوعی وامدار بخش‌های مختلفی چون هنرهای تجسمی، ادبیات، موسیقی و ... است بنابراین ما در کارگاه معماری و ادبیات به دنبال نشان دادن این رشته‌های ارتباطی و فضاهای بینا رشته‌ای هستیم.

او افزود: با توجه به دیدگاهی که در بطن این همایش و کارگاه وجود دارد ما از داورانی در گرایش‌های مختلف نظیر: بازیگری، معماری، مجسمه‌سازی، منتقدین و نویسندگان دعوت به عمل آوردیم تا بتوانیم نگاه جامع‌تری را از هنر به تصویر بکشیم.

عشوری درباره نحوه اجرای کارگاه این رویداد توضیح داد و بیان کرد:در این کارگاه، شرکت‌کنندگان از بین 50 کتاب برجسته دنیا، تلاش می‌کنند که یک متن ادبی را به یک فضای معماری تبدیل و  پل معماری و رشته‌های دیگر را برقرار کنند بنابراین خروجی این آثار به صورت شیت معماری به داوران ارائه و سپس توسط شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود.

او ادامه داد: در این کارگاه شرکت‌کنندگان در گروه‌های حداکثر 4 نفری اثر انتخابی خود را مطالعه می‌کنند زیرا در کارگاه سعی در ایجاد ارتباط میان مفاهیم ادبی و معماری خواهند داشت. سپس به پیشبرد مراحل کارگاه یعنی مطالعه کتاب انتخاب شده توسط افراد گروه، برداشت ویژگی‌های اصلی محتوایی و داستانی کتاب و  انتقال مفاهیم برداشت شده به فضا خواهند پرداخت.

او خاطرنشان کرد: قطعاً در بخش پایانی این کارگاه به آثار برگزیده جوایزی تعلق خواهد گرفت اما در روز همایش کلیه آثار به شکل یک گالری برای علاقه‌مندان نمایش داده خواهد شد تا اساساً دیدگاه و روند شکل‌گیری  ایده‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

مشاور کارگاه "معماری و ادبیات" ادامه داد: در این کارگاه پرفسور دیوید اسپور، استاد ادبیات دانشگاه ژنو، محقق و نویسنده که کتابی نیز درباره معماری و ادبیات مدرن به رشته تحریر درآورده، حضور خواهد داشت و شرکت‌کنندگان از دیدگاه‌های او بهره‌مند خواهند شد.

عشوری درباره ترکیب داوران این رویداد گفت: فرهاد احمدی، هنرمند معمار؛ رهام احمدیان، هنرمند معمار؛ هوشنگ امیر اردلان، هنرمند معمار و موسیقی‌دان، نقاش و شاعر؛ لیلا حاتمی، هنرپیشه و مترجم؛ گلناز رعدی آذرخشی، نویسنده؛ امید روحانی، منتقد سینما، هنرپیشه و پزشک؛ حمیدرضا سپهری، شهرساز و ناشر؛ بیتا فیاضی، مجسمه‌ساز و ترانه یلدا،معمار و شهرساز در کنار پرفسور دیوید اسپور، محقق و نویسنده دانشگاه ژنو به عنوان داور در بخش کارگاه این رویداد حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه تا پنج‌شنبه 16 خردادماه فرصت دارند و می‌توانند برای ثبت نام به سایت http://dyban.org/مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، کارگاه معماری و ادبیات، شنبه و یکشنبه 18 و 19 خردادماه برگزار می‌شود و داوری آثار پنج‌شنبه 23 خردادماه انجام خواهد شد.

همچنین نمایش آثار این کارگاه و همایش معماری و ادبیات نیز جمعه 24 خردادماه در دانشگاه خاتم الانبیاء واقع در: تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان حکیم اعظم، پلاک 30 برگزار خواهد شد.