سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی نشست تخصصی با موضوع،تجربه حفاظت و مرمت مسجد تاریخی نه گنبد بلخ؛ میراثی از اوایل دوران اسلامی ۱۳۹۲-۱۳۹۰ برگزار می‌شود.

در این نشست، که به کوشش محمد جعفر پناه اجرا می‌شود،  آرش بوستانی، دکترای سازه و حفاظت معماری و میراث فرهنگی دانشگاه فلورانس ایتالیا؛ عضو کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت سازه‌های تاریخی ایکوموس و مدیر پروژه بنیاد فرهنگی آقاخان در بلخ به عنوان سخنران حضور خواهد داشت.

مسجد نُه‌گنبد یا مسجد حاجی پیاده،بنایی تاریخی در ولایت بلخ افغانستان، و در سه کیلومتری جنوب شهر بلخ است. این بنا در نیمه دوم سده نهم میلادی و در دوره سامانیان ساخته شده ‌است. این بنا در دوران باستان و تا قبل از حمله اعراب به بلخ و دوران برمکیان آتشکده زرتشتی و نیایشگاه بودایی بوده و به آتشکده نوبهار یا معبد نوبهار معروف بوده ‌است. پس از ورود اسلام و در دوره حکومت اسلامی، معابد زردشتیان و بودائیان و … از فعالیت بازماند یا تبدیل به مسجد شدند. نوبهار یکی از معابدی بود که در زمان فضل برمکی به صورت مسجد جامع درآمد و بعداً نام مسجد نُه‌گنبد را کسب کرد.

 حضور برای عموم در این برنامه آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند سه‌شنبه ۷ خرداد ماه ۱۳۹۸، از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۶ به تهران، دانشگاه شهید بهشتی، سالن ژوژمان دانشکده معماری و شهرسازی مراجعه کنند.