سرویس معماری هنرآنلاین: کارگاه "عصیان خانگی" با هدف، پایه‌گذارى روش به ‌خصوصى از زندگى در این مسکن‌ها و ایجاد روشى بر اصل مشارکت برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان با عضو شدن در این کارگاه، تیمی برای شناسایی، طراحى، ساخت و سازماندهى رابطه‌ها و صمیمیت‌هایى که فراتر از چهاردیوارى خانه‌ها باشند، ایجاد می‌کنند. صمیمیت‌های موجود در این فضاها، ممکن است از یک نذری یا جلسه‌ احیا (مراسم شب‌هاى قدر) شروع شوند و به یک باغچه‌ مشترک یا سینماى محلى ختم شوند. در این کارگاه، "مراسم مذهبى خانگى" نقطه شروع تحقیق هستند اما افق پروژه جاى دیگری است.

سؤال ساده این است: چگونه مى‌توان این صمیمیت‌ها را به سازه‌ها و ساخته‌ها و اسبابى براى مدیریت این روابط رساند؟ از این سازه‌ها و اسباب چگونه باید استفاده کرد؟ و چه طور باید در مسکن‌های مهر اجرایى شوند؟

دوره‌ ۱۰روزه‌ این کارگاه شامل "آموزش‌هاى تئورى و عملى"، "مطالعات" و "بازدیدهای میدانی" است که برگرفته از دو مسیر از سابقه‌ کارى مدرس کارگاه، دکتر سمانه معافی است. از یک سو تحقیقات دکتراى معافی در دانشگاه AA با نظارت دکتر Pier Vittorio Aureli در رابطه با خانه‌هاى سازمانى و نقش زنان و از سوى دیگر کار او در Forensic Architecture ، نامزد جایزه‌ى معتبر هنرى ترنر در انگلیس، مد نظر قرار می‌گیرد.

سمانه معافی  معمار و پژوهشگر است. او دکترای خود را از دانشکده معماری (AA) دریافت کرده است. پایان نامه او درباره "رفاه و خانه از دیدگاه فمنیستی" است و مقاله‌های او درباره پیوند جنسیت و مسائل خانگی در مجله‌های Review Avery، Funambulist و Real Review به چاپ رسیده است. اکنون دکتر معافی در بخش Forensic Architecture در دانشگاه گلداسمیت لندن در جایگاه پژوهشگر ارشد و هماهنگ‌کننده‌ واحد پژوهشی Contemporary Nature - CCN کار می‌کند. کارهای او در نهادهای معتبری مانند موزه تیت بریتانیا، MACBA و دوسالانه معماری ونیز نمایش داده شده است.

بخشی از نتایج کارگاه با ذکر نام اعضا در پاییز امسال در "سه سالانه شارجه" به نمایش گذاشته‌ خواهد ‌شد و دعوت از متقاضیان رشته‌هاى مختلفى همچون معماری، شهرسازی، فیلم‌سازی، انیمیشن، هنر، مردم‌شناسی و حقوق زنان است. گزینش شرکت کنندگان با مصاحبه خواهد بود و داشتن دانش نرم‌افزارهاى 4D Cinema و Adobe After Effects نکته‌اى مثبت است اما ضرورى نیست.

 با توجه به اینکه ظرفیت کارگاه 7 نفر است، متقاضیان می‌بایست یک تصویر مرتبط با موضوع کارگاه را به همراه بیوگرافى کوتاه از خود به Whatspp یا ایمیل پلتفرم ٢٨ ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، این کارگاه از ۳۰ اردیبهشت تا ۹ خرداد ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۱۰ الی 18 در پلتفرم 28 واقع در میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبى، بعد از تقاطع سمیه، کوچه بور‌بور، خیابان خاقانى، نبش بن‌بست روشن‌منش، پلاک ۲۸ برگزار می‌شود.

متقاضیان همچنین می‌توانند همه روزه از ساعت 14 الی 22 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۹۸۹۳۵۶۰۴۰۰۵۵ تماس حاصل کنند.