سرویس معماری هنرآنلاین: اندیشه مشیری، مدیرعامل زنجیره فرهنگی ایوان و مدیر اجرایی برگزاری کارگاه آفرینش یک ایده، درباره نحوه اجرای کارگاه‌های این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این کارگاه‌ها به مناسبت صدمین سال تأسیس دانشگاه باوهاوس وایمار به شکل یک جشنواره و در قالب ورک‌شاپ طراحی شده است. این سلسله برنامه‌ها در اغلب کشورهای دنیا به هدف عملی شدن ایده برگزار می‌شود؛ به این معنا که تمام سعی کارگاه‌ها بر این است که با آموزش فضای ذهنی هنرمند را به سمت اجرای ایده و بهره‌مندی از آن سوق دهند.

او افزود: این سلسله کارگاه‌های آموزشی به کوشش باوهاوس وایمار، خانه صفوی و زنجیره فرهنگی ایوان و با حمایت چینی‌ زرین ایران، کاشی تکسرام و برپاچوب، برگزاری می‌شود. با توجه به اینکه شعار اصلی دانشگاه باوهاوس این است که یک معمار باید به نحوی فکر کند که بتواند ایده خود را عملی کند زیرا از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند.

مدیرعامل زنجیره فرهنگی ایوان ادامه داد: این کارگاه‌ها کاملاً میان‌رشته‌ای هستند و بخش‌های مختلفی نظیر معماری و طراحی سرامیک و گرافیک را شامل می‌شوند. در بخش معماری فرم‌پردازی، تولید احجام، مدیا و معماری و الگوی سازه‌های چادری به کمک کف مد نظر قرار دارد. در بخش طراحی سرامیک نیز، علاقه‌مندان طراحی و تولید ظروف سرامیکی را در فضای کارخانه چینی زرین عملی می‌کنند که در نهایت به صورت تولید البته نه انبوه اجرا می‌شود؛ اما این فرصت برای علاقه‌مندان فراهم می‌شود که در فضای کارخانه فعالیت کنند. در بخش گرافیک نیز مباحث پژوهش فضایی و گرافیک معاصر دو عنوان هستند که در بخش گرافیک آموزش داده می‌شود؛ بنابراین در این راستا ایده‌پردازی از هر نقطه و فضا را خواهیم داشت که شامل تایپوگرافی و طراحی گرافیک نیز می‌شود.

مشیری تأکید کرد: به طور کلی ما سعی داریم که در این کارگاه‌ها، دیدی متفاوت به شرکت‌کنندگان ارائه کنیم تا بر مبنای آن بتوانند به فضای اطراف به صورت طراحانه نگاه کنند و از هر نقطه و فضایی ایده خوبی دریافت کنند. همچنین در روز پایانی این کارگاه‌ها، برنامه‌ای تحت عنوان شهود طراحانه را داریم که در آن تمام شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف حضور خواهند داشت و هر کدام بر مبنای محدودیت‌ها و ضوابطی که به آنان ارائه می‌شود، یک ایده را مطرح و اجرایی خواهند کرد. پس از پایان این کارگاه‌ها یعنی 28 اردیبهشت‌ماه نیز ما در خانه صفوی، نمایشگاهی از کلیه آثار شرکت‌کنندگان خواهیم داشت.

او افزود: کلیه کارگاه‌ها کاملاً عملی است، بنابراین همه افراد عنصری را بر مبنای کلاسی که در آن حضور دارند، خلق می‌کنند.

مدیرعامل زنجیره فرهنگی ایوان درباره نحوه برگزاری کارگاه‌های دانشگاه باوهاوس در سایر کشورها، گفت: این کارگاه‌ها از برلین آغاز شده و در برزیل، آمریکا، نیویورک، کره، چین و چند کشور دیگر با فاصله زمانی اندکی برگزار می‌شود. اساتید دانشگاه باوهاوس پس از این کارگاه به کشور کره می‌روند؛ البته متن و محتوای کارگاه‌ها بر مبنای کشورها متفاوت است اما موضوع اصلی عملی کردن ایده خواهد بود.

مشیری درباره نحوه شکل‌گیری و اهداف زنجیره فرهنگی ایوان، گفت: این زنجیره با فکر و ایده دکتر محمدرضا قانعی، مهندس امیر محمد اخوان و بنده شکل گرفته است. پس از تشکیل اتاق فکر، این زنجیره گسترش یافت زیرا  هدف ما این است که صرفاً تک بعدی کار نکنیم و معماری زمینه‌گرا، اصیل و با هویت را که کاملاً به شکل مدرن پاسخگوی زمانه ماست، گسترش دهیم و از تقلیدهای کورکورانه پرهیز کنیم.

او ادامه داد: تمام تلاش ما این است که با برگزاری کارگاه‌های نظری و عملی، شکلی متفاوت از تفکر را به معماران جوان بدهیم، در همین راستا نیز تا امروز فعالیت‌های متعدد و خوبی داشته‌ایم که از نشست‌های اصفهان‌شناسی آغاز و تا نشست شب‌های معمارانه و آشنایی با معماری جهان ادامه پیدا کرده است. سعی ما این است که از دید و تکنولوژی کشورهای پیشرفته استفاده کنیم، زیرا معماری زمینه‌گرایی که ما به آن نیاز داریم، سال‌هاست که در اروپا رعایت می‌شود. مخصوصاً در سوئیس این معماری ریشه قوی‌ای دارد، برای همین نشست‌های فراوانی با این کشور و معماران آن داشته‌ایم.

مدیرعامل زنجیره فرهنگی ایوان افزود: با توجه به مشکلات موجود و اینکه امکان سفر به کشورهای دیگر برای علاقه‌مندان به این عرصه سخت و مشکل است، ترجیح دادیم که کارگاه‌هایی بین‌المللی را برای تبادل دانش و استفاده از هنر جهانی اجرا کنیم تا امکان بهتری برای ارتباط با سطوح جهانی برای علاقه‌مندان فراهم شود.

مشیری در پایان گفت: هدف اصلی زنجیره فرهنگی ایوان این است که با برگزاری کلاس‌های آموزشی تئوری و عملی تئوری و برگزاری ورک‌شاپ‌های مختلف، تولید محتوا کند.

بر اساس این گزارش، کارگاه آفرینش یک ایده با همکاری دانشگاه باوهاوس از دوشنبه 23 تا 28 اردیبهشت‌ماه در خانه صفوی اصفهان برگزار می‌شود.