سرویس معماری هنرآنلاین: در این کارگاه آرزو سماعی داریان، به عنوان مدرس حضور خواهد داشت.

در جلسه نخست این کارگاه مباحثی چون: آشنایی با انواع نقش مایه (ختایی و اسلیمی) و پیچک‌ها و حرکت‌های دورانی و حلزونی (لچک، ترنج، حاشیه، شمسه، تاج، کتیبه و محراب) و توضیح تئوری ارائه می‌شود. جلسه دوم نیز به موضوع آشنایی با پیکره ختایی و اسلیمی و کاربرد آن‌ها در طراحی سنتی اختصاص می‌یابد.

در جلسه سوم مبحث: کاسبرگ‌ها، لوتوس و برگ‌ها "گل پنج‌پر، گل پنبه، گل شاه‌عباسی، گل پروانه" مقدمات طراحی ختایی (آشنایی با انواع گل) مطرح می‌شود و در جلسه چهارم قواعد ترکیب نقش‌مایه‌های ختایی در قوس حلزونی (جز به کل)، قواعد ترکیب بندی ختایی و کاربرد آن‌ها در فضای بسته و آزاد به همراه مقدمات طراحی اسلیمی و آشنایی با انواع اسلیمی: ساده، توپر، ماری، دهن اژدری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جلسه پنجم این کارگاه به موضوع آشنایی با انواع سربند اسلیمی: صنوبری، لاله‌ای، مثلثی، لوزی، بسط و گسترش آن‌ها اختصاص خواهد داشت.

در جلسه ششم قواعد ترکیب نقش‌مایه‌های اسلیمی در قوس حلزونی بررسی می‌شود و در جلسه هفتم قواعد ترکیب بندی اسلیمی در فضای بسته و آزاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در جلسه هشتم و آخرین کلاس این کارگاه مقدمات طراحی و ترکیب اسلیمی و ختایی در انواع فضاهای بسته و آزاد (فضای بسته مانند لچک ترنج، حاشیه، شمسه، تاج، کتیبه و محراب) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه‌ها می‌توانند از طریق کانال مرکز معماری اسلامی به آدرس t.me/irac_ir فرم ثبت نام را دریافت کنند.

متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66487866 تماس حاصل و یا به نشانی کانال @IRAC_IR و سایت مرکز به نشانی WWW.IRAC.IR مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، "کارگاه آموزشی طراحی سنتی در تزئینات معماری ایران"، پنج شنبه 26 اردیبهشت ماه در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری تهران واقع در تقاطع خیابان جمهوری و ولیعصر، کوچه لقمان الدوله ادهم، پلاک 7 برگزار می‌شود.