سرویس معماری هنرآنلاین: محمد محمدزاده، معمار و شهرساز درباره برگزاری نشست تخصصی "مقایسه شهرسازی و معماری اصفهان صفوی با رنسانس و باروک اروپا" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اساساً این برنامه را در دو بخش طراحی کرده‌ام که بخش نخست آن به موضوع شهرسازی و معماری اصفهان صفوی و مقایسه آن با دوران رنسانس و باروک اروپا می‌پردازد اما در بخش دوم نگاهی به اصفهان امروز و انتقال آن به فردا خواهیم داشت.

او افزود: در واقع این نشست‌ها دو وجه اصلی اصفهان را پوشش می‌دهند که یکی مربوط به اصفهان با شکوه و شهرسازی و معماری دوران صفوی است و بخش دیگری با توجه به شیوه توسعه امروز به انواع مختلف معماری در ایران می‌پردازد.

این معمار درباره هدف برگزاری این نشست، اظهار کرد: هدف اصلی من از برگزاری این نشست، بررسی چهره ایده آل اصفهان گذشته است که تقریباً با اوج شکوفایی تمدن اروپایی از نظر معماری و شهرسازی هم دوره بوده و به نوعی از نظر هنر و تکنیک در دوران اوج خود به سر می‌برده است.

محمدزاده، از جمله دلایل کند شدن رشد معماری ایران بعد از دوران صفوی را عدم توجه به تجربیات گذشته دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها بعد از دوران رنسانس به مواردی توجه کردند که ظاهراً ما در تجربیات خود داشتیم و به فراموشی سپردیم.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد، روند شتاب‌زده توسعه در ایران و تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به نحوی رقم خورد که اگر بخش‌های معاصر و خارج از بافت تاریخی اصفهان را با اروپا مقایسه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها رشدی متعادل و رو به رشد را در تداوم شکوفایی طی کردند اما متأسفانه ما روندی رو به افول را از سر گذراندیم.

این شهرساز به مشکلات شهری در کشور اشاره کرد و گفت: امروز ما به نوعی از شهر و شهرسازی رسیده‌ایم که در آن فضاهای شهری با مشکلات متعددی از نظر کالبدی و اجتماعی رو به رو هستند.

محمدزاده ادامه داد: در نشست پیش رو، ما دو وجه اصفهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم در جمع معماران اصفهان، چالش‌های امروز این شهر را که در برخی از شهرهای کشور مشترک است، بررسی و جمع بندی کنیم. متأسفانه امروزه تیپی از سوداگری اقتصادی در معماری ما شکل گرفته که مسبب شکل گیری ساختمان‌هایی زشت، کالا شده و یک شکل شده است.

او تأکید کرد: در این نشست‌ها ما به مباحثی چون بافت‌های فرسوده شهری و مباحث حاشیه نشینی و حتی روستاها نیز خواهیم پرداخت زیرا اصفهان امروز در دو بخش تاریخی که اغلب توریست‌ها جذب آن می‌شوند و مربوط به دوران اوج این شهر است و اصفهان واقعی امروز تقسیم می‌شود اما متأسفانه در بخش معاصر آن ما یک چشم انداز زیبا و جذاب را در معماری و شهرسازی شاهد نیستیم.

این معمار درباره دلایل رشد معماری در دوران صفوی گفت: دوران صفویه از جمله دوره‌های تاریخی است که ایران از نظر شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به شکوفایی قابل توجهی دست یافت زیرا عملاً 500 سال حکومت مستقر و مقتدر در آن دوران شکل گرفت. تمام این عوامل در کنار این موضوع که حاکمان و پادشان صفوی افراد اهل هنر بودند، سبب شد که در آن دوران اصفهان پایه گذار یک مکتب هنری و فرهنگی در معماری و شهرسازی شود.

محمدزاده افزود: در اصفهان آن دوران ابعاد مختلف فلسفی، علمی، هنری و ... به شکلی پررنگ، در کنار عواملی که ذکر کردم، وجود داشت. ضمن اینکه در آن دوران مردم مدیر، سخت‌کوش و هدفمندی نیز می‌زیسته‌اند، بنابراین پارامترهای لازم برای شکوفایی یک تمدن مهیا بود که متأسفانه امروز کمتر شاهد آن هستیم.

بر اساس این گزارش، نشست تخصصی "مقایسه شهرسازی و معماری اصفهان صفوی با رنسانس و باروک اروپا" با همکاری زنجیره فرهنگی ایوان، چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در خانه صفوی اصفهان برگزار می‌شود.