سرویس معماری هنرآنلاین: سیزدهمین جایزه معماری میرمیران، همزمان با روز معمار عصر روز سه‌شنبه  سوم اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار بر لزوم توجه به عرصه معماری تاکید کرد و در این‌باره گفت: برجسته‌ترین آثار هر تمدن و تاریخی مربوط به معماری است، اما علی رغم تلاش معماران ما به نظر می‌رسد، نیازمند تلاش بیشتری در این عرصه هستیم.

او افزود: ضروری است که سازمان‌ها و نهادهای مربوطه نظیر شهرداری و مسئولان برنامه‌ریز، توجه بیشتری را به معماری معطوف کنند تا ما نیز بتوانیم برای آیندگان آثار برجسته که مایه فخر و مباهات آنان باشد، به یادگار بگذاریم.

در ادامه این برنامه فرزانه صادق، معاون معماری و شهرسازی از برگزاری مستمر جایزه میرمیران تقدیر کرد و گفت: اینکه بگوییم که در دوران معاصر، هیچ اثر معماری شایسته‌ای نسبت به گذشته وجود ندارد که قابل دفاع باشد، کم لطفی است؛ زیرا ما آثاری داریم که در همین دوران نیز می‌توان به آن افتخار کرد اما یقینا ما در نقاطی دچار مشکل می‌شویم که کیفیت بر کمیت سیطره می‌یابد و عطش ساختن بدون توجه به کیفیت در اقصی نقاط کشور ما انجام می‌شود. بنابراین باید سیاستگذاری‌هایی انجام شود که توجه بر کیفیت را در شهرها مد نظر قرار دهد.

فرزانه صادق، در ادامه این مراسم، متن بیانیه دکتر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی را برای حاضران قرائت کرد.

سیزدهمین جایزه معماری میرمیران

در ادامه ایرج اعتصام، مدیر بنیاد میرمیران به علاقه و جسارت مرحوم میرمیران در عرصه معماری اشاره کرد و در این باره گفت: مرحوم میرمیران همواره با علاقه وافری که به جوانان و معماری داشتند، فعالیت می‌کردند، بنابراین پس از درگذشت او، مسابقه معماری میرمیران با هدف ادامه افکار و ایده‌های این معمار بزرگ شکل گرفت.

او ادامه داد: نخستین دوره این مسابقه به معرفی رتبه 1 تا 3 کنکور معماری آن سال اختصاص یافت اما سال دوم ما به سراغ فارغ‌التحصیلان رشته معماری رفتیم و توانستیم از میان 40 تز دکتری و کارشناسی آثار برتر را شناسایی و تقدیر کنیم.

این معمار پیشکسوت خاطر نشان کرد: مسابقه معماری میرمیران از دوره سوم به بعد سعی کرد که بر موضوع ارتباط معماری با طبیعیت تمرکز کند، بنابراین دوره سوم این مسابقه به موضوع پیود ناگسستنی نور و معماری اختصاص یافت. دوره چهارم این مسابقه نیز رابطه آب و معماری را مد نظر قرار دارد و دوره پنجم به مبحث رابطه معماری و گیاهان سبز پرداخت.

اعتصام تدام برگزاری جایزه معماری را عامل مهمی‌ در رشد و موفقیت این عرصه دانست و گفت: ما در دوره‌های مختلف سعی کردیم که مباحث مختلف معماری را مد نظر قرار دهیم. امیدوارم که این مسابقه همچنان تداوم پیدا کند و بتواند عرصه‌های تازه‌تری از معماری را مد نظر قرار دهد.

گزارش ملی سیل تدوین می‌شود

در این مراسم پیروز حناچی، شهردار تهران ضمن عرض تبریک روز معمار به حاضران از تداوم این مسابقه ابراز خرسندی کرد. او در ادامه از مرحوم مهندس میرمیران به عنوان یک چهره برجسته در عرصه معماری ایران یاد کرد و گفت: روز معمار به نام یکی از خلاق‌ترین معماران ایرانی نامیده شده است، بنابراین جا دارد که یادی نیز از استاد میرمیران داشته باشیم زیرا ایشان همواره از سبک و سیاق شیخ بهایی و نحوه اجرای کارهای ایشان در اصفهان یاد می‌کردند.

او افزود: میرمیران همواره اذعان داشت که آثار شیخ بهایی دارای اعجازی بی‌نظیر است زیرا طراحی کارهای او در اصفهان به حدی زیبا شکل گرفته است که هنوز نیز زندگی بر استخوان‌بندی آن استوار است، بنابراین امیدوارم که همه معماران جوان نیز افق دید خود را به موضوعات گسترده کنند و بتوانند به مسائل فراتر از روزمرگی‌ها بیاندیشند.

سیزدهمین جایزه معماری میرمیران

شهردار تهران ادامه داد: استاد میرمیران همواره تاکید داشتند که معماری رد زمان در فضاست کما اینکه خود او نیز این روند را همواره در کارها و آثار خود دنبال کرد.

حناچی بیان کرد: در سفری که اخیرا و به دعوت شهردار بغداد به این شهر داشتم، توانستم از طاق کسری و ایوان مدائن دیدن کنم و باقیمانده‌های این بنای شگفت‌انگیز را که هنوز یکی از اعجاب‌انگیزترین ساختمان‌های معماری جهان است از نزدیک ببینم اما موضوع تاسف برانگیز این بود است که بنای شگفت‌انگیز کسری و ایوان مدائن وضعیت چندان خوبی ندارد.

او تاکید کرد: ایوان مدائن و طاق کسری بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را با خود حمل می‌کند بنابراین امیدوارم شرایطی فراهم شود که این بنای اصیل و شگفت انگیز حفظ و حراست شود زیرا این بنا بسیار بزرگتر و زیباتر از کاخ اردشیر است که ما در منطقه فیروزآباد ایران داریم.

شهردار تهران به نمونه‌های موفق معماری در تهران اشاره کرد و گفت: هر کجا که ما توانستیم از خرد جمعی استفاده کنیم، نتیجه و بازخورد بهتری را به دست آوردیم. نمونه‌هایی چون کتابخانه ملی، طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س)، پل طبیعت و نمونه‌های اینچنینی نتایج خرد جمعی هستند که توانست فضایی را برای رقابت و شناسایی نیروهای جدید در این عرصه و اینکه جوانان بتوانند خود را بشناسند، فراهم کردیم.

حناچی از اعلام نتایج مسابقه محور قطار تهران-تبریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: انشاالله به زودی نتایج مسابقه بین‌المللی محور قطار تهران-تبریز را که یکی از بزرگترین محورهای طراحی شهری است، خواهیم داشت. این محور به طول 9 کیلومتر است که 22 شرکت خارجی نیز در آن شرکت کرده‌اند. یکی از شرکت‌های حاضر در این مسابقه طرحی را در بارسلون نیز با همین مقیاس اجرا کرده است، بنابراین امیدوارم که این مسابقه تحولی را در تهران به وجود بیاورد.

حناچی با اشاره به فجایع سیل اخیر در کشور اظهار کرد: ما در سال 98 سیلی را داشتیم که ما به عنوان پدیده 50 تا 100 ساله دسته‌بندی می‌کنیم. بارندگی‌های این دوران به استان گلستان، خوزستان و شیراز آسیب‌هایی وارد کرد اما در کنار آن به واسطه این بارندگی‌ها 10 تالاب کشور نیز احیاء شدند. علاوه بر دریاچه ارومیه که به حالت عادی بازگشت ما شاهد بودیم که دریاچه هامون نیز تا حدودی به واسطه این بارندگی‌ها احیاء شد؛ البته امیدوارم که ما بتوانیم از این مسئله درس‌هایی بگیریم و برای آینده استفاده کنیم.

او تصریح کرد: این نکته قابل تامل است که هسته قدیمی‌ شهرهای ما در مناطقی چون پلدختر و خرم آباد زیر آب نرفت. شکل بازار شیراز برای من همواره عجیب بود و می‌اندیشیدم چرا باید سه پله را طی کرد تا وارد مغازه‌ها شد اما دیدیم که این شکل بناها با وجود هجوم سیل باعث شد که هیچ آسیبی به مغازه‌ها نرسد. این نشان می‌دهد که تجربه سیل در این شهر بارها و بارها اتفاق افتاده است به شکلی که جزء آموزه‌های معماری درآمده و معماران آن را به عنوان دستورالعمل در طراحی‌ها لحاظ کردند.

شهردار تهران ادامه داد: پل‌هایی که ما در پایین دست خرم آباد داشتیم و عمدتا مربوط به دوره ساسانی است در دوران سیل تخریب نشدند، البته یکی از پایه‌ها اندکی منحرف شد اما به انهدام نرسید. ما حداکثر در رودخانه‌ها از دو دهنه پل‌ها بیشتر استفاده نمی‌کنیم اما می‌بینیم که پل‌های ساسانی در 16 یا 17 دهنه ساخته شده‌اند. اینها درس‌هایی است که به نظر می‌رسد برخی از آنها را از یاد برده‌ایم.

حناچی از تدوین گزارشی از سیل اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه دولت تصمیم گرفته است که یک گزارش ملی از سیل، نظیر پلاسکو تدوین کند. این گزارش در مورد پلاسکو سبب شد که بسیاری از موارد تحت‌الشعاع قرار گیرند و مباحثی چون آموزش و تجهیزات آتش نشانی و شیوه برخورد شهرداری با برخی ساختمان‌ها اثر گذاشت، بنابراین امیدواریم این گزارش ملی نیز روی حوزه‌هایی که کشور نیازمند تفکر است، تاثیرگذار عمل کند.

در ادامه محمود گلابچی، پژوهشگر برجسته و مدرس نمونه کشور که دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی‌ گفت: امیدواریم این مسابقه بتواند به خلاقیت، نوآوری و نبوغ صنعتی تبدیل شود تا بتواند شکوه و اقتدار معماری گذشته ما را بازگرداند.

او ادامه داد: اگر ما امروز در برخی از رشته‌های علمی‌ از کشورهای صنعتی فاصله گرفته‌ایم، قطعا می‌توانیم در هنر و معماری که سابقه پرشکوهی در آن داریم، حرفی برای گفتن داشته باشیم، بنابراین معماری می‌تواند به واسطه معماری پرشکوه گذشته، منشاء افتخار ما باشد.

این معمار در ادامه توضیحاتی را درباره معماری پویا و روند درک و استفاده از این نوع معماری برای مخاطبان ارائه کرد.

سیزدهمین جایزه معماری میرمیران

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان سیزدهمین جایزه معماری میرمیران با تمرکز بر طراحی مفهومی؛ معماری پویا، معرفی شدند.

در بخش طرح منتخب:

مقام اول به صورت مشترک به سجاد جهانشاهی و آذین بهرام‌پوری تعلق گرفت.

 مقام دوم به دفتر معماری موسوی و همکاران اعطاء شد.

مقام سوم به صورت مشترک به نسیم تائبی، امین گلزاری و نظیر اولنگیان تهرانی اهداء شد.

مقام چهارم به صورت مشترک به سیدعلی سجادی، سیدمصطفی میرهاشمی، آرش میرزایی قاضی و دنا خاکسار اهدا شد.

مقام پنجم به سجاد نویدی تعلق گرفت.

مقام ششم در بخش طرح منتخب به مژده نصرتی اهداء شد.

مقام هفتم نیز به صورت مشترک به سروش محمدپور، سیما رضایی آشتیانی، محیا صادقی‌پور، مریم رهبر و فاطمه امیری اهداء شد.

جایزه مقام هشتم به هومن حسینی طباطبایی تعلق گرفت.

مقام نهم به احسان اصیلی و جایزه طرح منتخب دهم به امیر رضا رخشانی اهداء شد.

مقام یازدهم به صورت مشترک به آرش غلامعلی طهرانی، غرال لعلی و مقام دوازدهم به دلارام خوشحال تعلق گرفت.

برندگان بخش اصلی مسابقه

در بخش برندگان جایزه نفر سوم به صورت مشترک به امیرحسین حیدرپور، امیرحسین زارعی و کیا تدین  اهداء شد.

جایزه مقام دوم نیز به صورت مشترک به علیرضا زیبایی‌نژاد، محسن نور پور و امیرحسین قمی‌ تعلق گرفت.

جایزه نخست این مسابقه نیز به صورت طرح مشترک به امیر علی رستگار رازی، پیمان برخورداری، محسن صف‌شکن و حسین پنجه‌پور تعلق گرفت.