سرویس معماری هنرآنلاین: سهراب رفعت، عضو هیئت داوران جایزه ساختمان سال تأکید بر ایده‌های خلاقانه را از جمله اهداف این رویداد دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این جایزه با ایجاد بستری سالم و شفاف و با رویکردی هدفمند باعث انتشار ایده‌های خلاقانه در برخورد با مسائل مختلف معماری و در مقیاس خرد و کلان می‌شود.

او افزود: این رویداد نهایتاً منجر به ایجاد منبعی برای تکامل و جهش در نحوه پاسخگویی فضا به کاربر و نهایتاً جامعه می‌شود.

این معمار خاطرنشان کرد: در این رویداد بررسی آثار به صورت مشاهده حضوری داوران و به شکل متفاوتی است که علاوه بر کمک به قضاوت بهتر، این امکان را به شرکت‌کنندگان می‌دهد که ارائه بهتری بر مبنای حس فضا، روابط فیزیکی و استراتژی برخورد با مسائل پروژه داشته باشند.

رفعت درباره تأثیرگذاری جایزه ساختمان سال بر حوزه معماری کشور، گفت: سوال اصلی این است که آیا انتخاب آثار باعث ایجاد جریان‌سازی در معماری خواهد شد؟ که پاسخ هم می‌تواند بله و هم خیر باشد زیرا مجموعه عوامل متعددی سبب می‌شوند که یک جریان در جامعه ایجاد شود.

او تصریح کرد: بستر مناسب اقتصادی، فرهنگی، تبلیغات هدفمند و اصولی، تفهیم نگرش نو به زندگی و فعالیت انسانی توسط رسانه‌ها، بیان ایده‌ها و آرمان‌های زندگی معاصر، بحث‌های مختلف مطرح در انرژی و...، تنها بخش از عوامل جریان ساز در بین کاربران و نیز معماران است که باید مد نظر قرار گیرد. در واقع مجموعه عوامل فوق و بسیاری موارد دیگر در کنار یکدیگر باعث ایجاد جریان متفکرانه در جهت پاسخگویی به دغدغه‌های روز معماری خواهد شد.

این معمار برجسته توجه به خواسته و روحیات کاربر را از جمله موارد اصلی در این حوزه دانست و اظهار کرد: طراحی بر اساس اطلاعات اولیه و ورودی‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها توجه به خواسته و روحیات کاربر است.

رفعت افزود: معمار برای پاسخگویی به روحیات کاربر باید درک درستی از وجوه مختلف روحی و فعالیت‌های کاربر یا کاربران داشته باشد. در واقع پاسخگویی به این پیش فرض‌ها در شکل‌گیری فضاهای معماری تأثیرگذار است البته به شرط آنکه مجسم کردن این خصوصیت‌های رفتاری به کالبد معماری با تکیه بر خلاقیت‌ها و دانش روز معماری باشد و یکی از منابع آن می‌تواند نتایج حاصله از بستر مسابقات و جوایز باشد.

او ادامه داد: وجود فضاهای خاطره ساز در کلان‌شهر، ارتباط مستقیمی با نحوه فعالیت‌های انسانی دارد. در این راستا باید فضاهایی با بافت و کاربری‌های مختلف و به فراخور فعالیت‌های انسانی تعریف شود که این امر مستلزم ایجاد فضاهای خالی در بین توده‌ها و یا فضای پر در دل وسعتی خالی است. به عنوان مثال ایده پل طبیعت به عنوان پاسخی چند وجهی به مسائل مختلف خرد و کلان منطقه و شهر است. این محل، مکانی با خوانایی بالا و محلی برای عبور، مکث و مشاهده به شمار می‌رود که سه عمل لازم برای ثبت خاطره در ذهن مخاطب را داراست.

این معمار تصریح کرد: معماری نه تنها به عنوان هنر بلکه به لحاظ نشانی از هویت مطرح است؛ البته این جریان از دهه‌های نخستین پس از انقلاب بیشتر شده که باعث خشنودی است.

 رفعت افزود: در طول سال‌های گذشته شاهد مرمت آثار معماری متعدد و تبدیل به کاربری‌های جدیدی از جمله موزه و یا کافه رستوران بوده‌ایم که علاوه بر باز زنده سازی فضا، روحی تازه در کالبد آن دمیده می‌شود. در واقع این نوع اقدامات سبب می‌شود رفته رفته ارزش‌های هنری، تاریخی و هویتی معماری بیش از پیش خود را نشان دهد.

او درباره معیارهای انتخاب ساختمان سال، گفت: توجه به انسان در مرکز طراحی، پاسخگویی به مسائل کانتکست، توجه به ارزش‌های معماری ایرانی، توجه به جزئیات خلاقانه در جهت به اجرا رساندن کانسپت و ماندگاری بنا، توجه به مسائل مربوط به حفظ انرژی، تعریف جدیدی از فضاها، خلاقیت در ایجاد فضاها، خلاقیت در استفاده از متریال‌های بومی، توجه به استانداردها در عملکردهای مختلف هر فضا از جمله معیارهای انتخاب ساختمان سال هستند که مد نظر قرار می‌گیرد.